Auteur Topic: Kan boekweitmeel in de vriezer bewaard worden?  (gelezen 792 keer)

Susanne711

• Newbie
  • *
Kan boekweitmeel in de vriezer bewaard worden?
« Gepost op: augustus 10, 2018, 13:37:41 »
We zijn onlangs verhuisd en hebben geen kelder meer, dat was de plek waar we het boekweitmeel bewaarden. 10 kg rechtstreeks van de molenaar in Vaassen.
 De kast is te warm en er komen beestjes in. Kun je het in de vriezer bewaren?
Dank jullie voor het meedenken

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Kan boekweitmeel in de vriezer bewaard worden?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2018, 16:10:30 »
Ik bewaar meel in de koelkast, ik heb er zelfs een extra koelkast voor in de schuur staan, dan is het wel een jaar te bewaren.

Waarschijnlijk heb je er wel op gelet, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even: weet je zeker dat het boekweitmeel glutenvrij is? (als je dit meel gebruikt omdat je coeliakie hebt) Staat erop dat het glutenvrij is, of staat er een glutenvrij logo op? Boekweitmeel is doorgaans besmet met gluten als in dezelfde molen tarwe, rogge of gerst gemalen wordt. Wat dat betreft is het net als haver. Het is alleen glutenvrij als het apart geteeld wordt (op een veld waar niet eerder een graan met gluten stond), met aparte oogstmachines van het veld wordt gehaald (die geen granen met gluten oogsten), in aparte opleggers gelegd wordt (waar niet eerder tarwe/ rogge/ gerst in zat), in een aparte ruimte bewaard wordt (waar niet eerder granen met gluten aanwezig waren), in aparte opslag (schuur of kisten oid) terecht komt, in een aparte molen gemalen is (waar niet eerder tarwe, gerst of rogge is gemalen). Een 'gewone' molen die ook tarwe maalt, kan geen boekweitmeel malen die glutenvrij is, er zit al snel te veel gluten in. Hopelijk vertel ik je niets nieuws. ;) 
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.