Auteur Topic: Glutenfout, en nu?  (gelezen 356 keer)

Krokeledokus

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • www.rijstwafel.wordpress.com
Glutenfout, en nu?
« Gepost op: augustus 10, 2018, 02:54:05 »
Hoi! Hele tijd geleden dat ik hier ben geweest, maar inmiddels heb ik geen fb meer, ben ik op vakantie en heb ik een zeer heftige reactie op gluten (of buikgriep of voedselvergiftiging)
Sinds jan 2014 eet ik gv. Ik ben al meerdere keren op vakantie geweest en dit pakte meestal goed uit. Maar nu dus niet. Ik logeer bij mensen thuis (mensen die ik ken en die ik heb uitgelegd hoe het zit) in een land waar coeliakie een onbekende ziekte is en waar bijna niemand ooit van gluten heeft gehoord. Ik spreek de taal en lees alle ingredienten op verpakkingen, maar ik ben bang dat deze ingredientenlijsten soms niet kloppen.

Ik ben hier nu een weekje en vanaf de 2e dag heb ik zachte ontlasting. Maar sinds gister is het gewoon water wat eruit spuit en heb ik enorme krampen. Wat moet ik doen? Ik denk maar veel drinken en even geen voorverpakt eten van hier eten. (Snoepjes/ijsjes). Verder zoveel mogelijk in de keuken meekijken/meehelpen om kruisbesmetting te voorkomen. Iemand nog een andere tip?

Het kan trouwens ook wat anders zijn. Ik voel het verschil tussenglutenfout, buikgriep en voedselvergiftiging niet. Ik heb hier dingen gegeten die ik thuis niet eet (vis, konijn, wild zwijn, witte kaas, polenta) en natuurlijk is het water anders. (Ik drink wel filterwater)

Alvast bedankt voor jullie tips!

Sinds 2001 langzaamwerkende schildklier, 30 december 2013 diagnose Coeliakie, 1 januari 2014 glutenvrij. -> www.rijstwafel.wordpress.com <-

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Glutenfout, en nu?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2018, 13:28:32 »
Wat vervelend! Het grootste risico is polenta, vermoed ik. Waarschijnlijk in dezelfde molen gemalen als granen met gluten. Dat is zo bij de meeste soorten polenta. Dus als je kans ziet om rijst te vinden? Misschien knap je dan op. Probeer alles zo puur mogelijk te eten, naturel yoghurt, fruit (meloen oid), groente, rijst etc. Veel beterschap!
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Krokeledokus

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2018, 21:02:03 »
Dankjewel voor je reactie! Zou dat kunnen van die polenta? Ik heb hetvoorheen wel gegeten. Vandaag maar even geleefd op mueslirepen uit Nederland en groente. Mijn darmen moeten weer even tot rust komen.

Ze zijn hier trouwens niet zo goed met ingredienten op etiketten zetten. Ik had bij een chocolade-snoepje geen tarwe oid zien staan dus dacht dat het veilig was. Tot ik er achterkwam dat er wafels in die chocola zat. Gelukkig zag ik het voordat ik een hap nam. Nog eens gelezen en jahoor: staat er helemaal achteraan de lijst van ingredienten: wafels. Dat is toch geen ingrediŽnt!

Ik ga zo nog even googlen naar griesmeel. Dat zag ik ook op een worst als ingredient staan, ik vraag me af of dat wel gv is.
Sinds 2001 langzaamwerkende schildklier, 30 december 2013 diagnose Coeliakie, 1 januari 2014 glutenvrij. -> www.rijstwafel.wordpress.com <-

Krokeledokus

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2018, 21:08:11 »
Ok. Griesmeel kan dus gemaakt zijn van tarwe, spelt, mais of rijst. Er staat niet achter van welke graansoort het is gemaakt. Dus dat gaat op mijn zwarte lijst.

Je kunt veel aan te merken hebben op de EU, maar in deze vakantie besef ik me weer hoe fijn het is dat er regels bestaan over ingredienten en etiketten! Dat is buiten de EU wel wat anders!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2018, 21:37:13 »
En, knap je al wat op?  :?

Ja, heel vervelend als je niet op etiketten kunt vertrouwen!
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Krokeledokus

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2018, 04:21:46 »
Ja, ik voel me een stuk beter! Voorzichtig aan gedaan, veel water gedronken en beweging gehad. Ik denk nu wel zeker dat het aan gluten lag en niet aan buikgriep of voedselvergiftiging. Ik moet gewoon extra goed blijven opletten en geen risico's meer nemen. In een gezin waar wel brood wordt gegeten zit een ongelukje in een klein hoekje. Telkens maar als eerste opscheppen en geen tweede keer nemen. Goed mijn ogen open houden en in de keuken meehelpen zodat ik kruisbesmetting kan blijven aankaarten. En hoe lekker ook, de snoepjes van hier laat ik even staan, want die etiketten zijn gewoon niet te vertrouwen. Is ook beter voor de lijn trouwens!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: augustus 13, 2018, 07:36:22 »
Fijn  dat je het onder controle hebt! Nu nog even genieten van je tijd daar! Veel plezier!