Auteur Topic: Gevolgen glutenvrij op spijsvertering  (gelezen 1458 keer)

Jr.P

• Newbie
  • *
Gevolgen glutenvrij op spijsvertering
« Gepost op: juli 27, 2018, 14:02:49 »
Hallo Allen,

Enkele weken is bij mij de diagnose Coeliakie gesteld (Marsh 3a) en ben ik begonnen met een Glutenvrij dieet. Ik heb het gevoel dat het tot nu toe prima gaat, en gelukkig zijn er tegenwoordig veel opties om glutenvrij te eten. Voorheen at ik al vrij veel 'puur' dus qua omslag is het voornamelijk het brood & dergelijke vervangen en alert zijn op zaken waar ik voorheen helemaal niet bij stil heb gestaan (kruisbesmetting, bereiding van eten, enz).

Ik ben heel benieuwd of er anderen zijn die net als ik door het glutenvrij dieet een effect hebben gemerkt op hun spijsvertering? Voordat ik glutenvrij ben gaan eten, bezocht ik de toilet voor ontlasting ťťn tot twee keer per dag (soms zelfs helemaal niet), en sinds ik glutenvrij eet moet ik drie tot vier keer per dag gaan. De ontlasting zelf is gewoon heel normaal van kleur en vorm, drijft niet, geen diaree, geen verstopping... alleen dus een hoge frequentie. De hoeveelheid is gewoon normaal, maar dat is bij elk bezoek zo, dus in zijn totaal is het veel meer dan voorheen.

Ik vraag me af of dit gewoon mijn lijf is dat moet wennen aan de omslag naar glutenvrij, of dat ik me zorgen moet gaan maken voor eventuele problemen zoals te weinig voedingsstoffen opnemen door de snelle vertering.

Hoor graag of er anderen zijn die dit ook hebben gehad. Dank alvast.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Gevolgen glutenvrij op spijsvertering
« Reactie #1 Gepost op: juli 27, 2018, 14:29:38 »
Hoi, welkom hier. Je bent al aardig op dreef met glutenvrij eten, dat is mooi. :duimop:

Ik denk dat je vertering verbetert. Misschien belandde je eten eerst pas na 5 dagen in de wc en gaat het nu sneller. Dat is een goed teken. Misschien krijg je zelfs een plattere buik. ;) 

Als je diarree hebt, fungeren je darmen als glijbaan voor je eten en komt het er onverteerd weer uit. Zolang je geen diarree hebt, zullen je darmen het eten gewoon verteren. Waarschijnlijk nog niet voor de volle 100% omdat je darmvlokken nog moeten aangroeien. Daar zijn ze druk mee bezig, dat duurt wel een paar maanden.

Er zijn veel soorten afwijkende ontlasting bij mensen met coeliakie. Andere kleur, geur, frequentie, vorm, plakkerigheid in de pot, etc. Zelf kreeg ik pas andere ontlasting nadat ik glutenvrij ben gaan eten, eerder was er nooit iets mis mee. Nu kan ik het zien in de wc als ik iets met gluten gegeten heb. Aan de hoeveelheid harde bolletjes die blijven drijven zie ik hoeveel gluten ik gegeten heb. Dat is wel zo handig, want zo kan ik mijn dieet bijsturen, en de producten weglaten waar toch wat gluten in zit. De meeste mensen hebben dat houvast niet. Of reageren op een andere manier op gluten. Je hebt nieuwe testen die gluten kunnen meten in urine of ontlasting, om je dieet te controleren (Gluten Detect testen van Biomedal), zodat je weet of in het eten van de voorgaande dagen toch onverwacht wat gluten in zat. Die test krijg ik elke dag gratis en voor niets.  :D 

Verder zal je lichaam steeds beter steeds meer voedingsstoffen gaan opnemen, en eventuele tekorten (aan ijzer, calcium, zink, etc.) gaan wegwerken. De machine die je spijsvertering is zal steeds beter gaan werken waardoor veel van je klachten (voor zover je die hebt) zullen verdwijnen of verminderen. Vaak zelfs klachten die je helemaal niet had gelinkt aan coeliakie zoals brain fog, huidproblemen, hoofdpijn etc.

Als je bij je arts op controle komt, bespreek je hoe het gaat, met je klachten, je dieet en je ontlasting. Bij ernstige voedingstekorten kan na verloop van tijd nog eens gecheckt worden of ze verdwenen zijn, vaak is dat niet nodig omdat het lichaam zich goed herstelt door een glutenvrij dieet. Dit is het huidige controleschema: https://www.glutenvrij.nl/media/documenten/ncvhuisartsenfolder2018.pdf 

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Jr.P

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 27, 2018, 15:32:00 »
Hoi Tine,

Dank voor het welkom en de uitgebreide reactie.

Zal het voor nu nog maar even aankijken dan. Qua klachten had ik sowieso niet zo veel echte last in alle eerlijkheid dus de diagnose was een redelijke verassing voor me. Ik merk al wel een verandering, voorheen had ik nogal wat wisselende ontlasting maar nu is het (ondanks de de hogere frequentie) wel consistent, dus dat is wel prettig. Hopelijk neemt het wat af binnenkort want het is wel irritant om elke keer naar het toilet te moeten :-).

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juli 27, 2018, 17:00:31 »
Dan ben ik wel benieuwd hoe je erachter bent gekomen dat je coeliakie hebt? De meeste patiŽnten worden pas na verloop van tijd 'gevonden' omdat ze veel klachten vertonen (waardoor het heel lang kan duren en er dus ook een heel grote groep wordt gemist).

Ik hoop ook dat de frequentie vermindert, lijkt me idd nogal lastig de hele tijd. Maar gelukkig hoef je niet te rennen, dat kan ook nog, en heb je er controle over. Je wilt natuurlijk niet de hele tijd in de buurt van de wc blijven.

Heb je contact gehad met een diŽtiste? Die kan ook adviezen geven wat je het beste kunt eten voor een goede ontlasting, veel vezels zijn natuurlijk altijd goed, die krijg je volop binnen als je heel puur eet met veel verse groente en fruit (je mist nu de vezels die in tarwebrood zitten namelijk, die moet je op een of andere manier vervangen). Verder zijn er granen die de ontlasting een betere consistentie geven, glutenvrije haver bijvoorbeeld (zoals in het YAM brood van de Jumbo of in havermoutpap).

Het kan ook nog zijn dat je in het begin van je dieet lactose niet zo goed verteert, omdat je darmvlokken niet genoeg lactase enzymen aanmaken die de melksuiker moeten verteren. Over het algemeen komen die enzymen vanzelf snel weer terug en kunnen je darmen melkproducten steeds makkelijker verteren. Er gebeurt nogal wat van binnen om de spijsverteringsfabriek beter te laten draaien. ;)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2018, 17:27:02 »
Het is ook mogelijk dat er in de glutenvrije vervangers bepaalde hulpstoffen zitten die je darmen stimuleren. (Brood heeft een glutenvervanger nodig om goed te rijzen.) Probeer eens een ander merk en kijk of dat beter bevalt.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Jr.P

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2018, 20:28:55 »
Het is bij mij bij toeval ontdekt. Ging met rare lever waarden vanuit de Huisarts naar de MDL arts, en die liet een algeheel bloedbeeld testen inclusief voor de antistoffen. Alles was negatief behalve de antistoffen, die waarde was 24. Daarna kwam de biopt en die heeft het definitief aangetoond. Het was zelfs zo dat de arts die de biopt uitvoerde zei dat hij op het blote oog eigenlijk niets zag, echter het lab toonde het wel aan. Het is dus sowieso heel 'raar' voor mij want ik heb gewoonweg geen klachten anders dan een keertje meer dan een gemiddeld persoon wat darmkrampen. Ik ben daar ooit 20 jaar geleden eens mee naar de huisarts geweest en die schreef het toen weg als een zeer milde vorm van Prikkelbare darm.

De tip van de hulpmiddelen kan ik eens naar kijken... maar in principe eet ik al amper brood. Deed ik voor de diagnose al vrij weinig, en nu na de diagnose eigenlijk nog evenveel maar dan wat glutenvrije crackers, en een enkele boterham. Qua voedingspatronen is er dus ook niet zo heel veel veranderd, maar qua stoelgang dus wel :-).

DiŽtiste heb ik er ook over gesproken, die geeft aan wat minder vezels te eten (bijvoorbeeld even wat minder Chiazaad wat ik doorgaans elke ochtend door mn kwark heen gooi). Dus dat probeer ik nu al een aantal dagen maar dat lijkt niet zo heel veel te doen.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2018, 14:53:11 »
Dat is echt toeval, ja. Gelukkig heeft de lever het vermogen om heel goed te herstellen. Dus dat levert geen blijvende schade op zoals bij botten, zenuwen of hersenen die ook aangetast kunnen raken door coeliakie en bijbehorende vitaminetekorten. In de meeste gevallen herstellen de leverwaarden vanzelf door een glutenvrij dieet bij iemand met coeliakie.

Eigenlijk was je onbewust dus al bezig om weinig gluten naar binnen te werken? Als je wel volop gluten had gegeten, was de ziekte wellicht veel eerder boven water gekomen.

Artsen komen na afloop van het darmonderzoek meestal heel blij vertellen dat ze niets bijzonders gezien hebben. Dat is goed nieuws, want er is dan ook geen darmlymfoom aangetroffen, een vorm van darmkanker (EATL) dat is het risico bij mensen die coeliakie hebben en gewoon doorgaan met gluten eten omdat ze niet weten dat ze niet tegen gluten kunnen. Maar de patiŽnt denkt dan al snel door het bericht van de arts, het zal wel niets zijn, ik heb geen coeliakie. Terwijl de arts slechts in 1 op de 5 gevallen met het blote oog afwijkingen ziet in de darmen. Ofwel: bij 80% van de coeliakiepatiŽnten kan de arts met het blote oog niet zien of het coeliakie is of niet. Daarom moet de patholoog aan de slag. die de stukjes darmweefsel onder de microscoop vergroot en allerlei ontstekingscellen gaat tellen, de hoogte van de darmvlokken gaat meten, plus de diepte van de dalen (crypten) ertussen. Daarna rolt pas de echte uitslag uit de bus hoe de darmen ervoor staan.

Ik kan me voorstellen dat je raar staat te kijken als je zo weinig klachten had. Maar een deel van de mensen met coeliakie heeft nul klachten. Of heel milde klachten. Of symptomen die een arts wel herkent maar de patiŽnt zelf niet, zoals kort van stuk, of osteoporose, een ijzertekort of een schildklierziekte. Of klachten waar de patiŽnt aan gewend is geraakt en niet als afwijkend beschouwt, zolang ze mild zijn en niet de pan uitrijzen en het leven onleefbaar maken. Veel patiŽnten herkennen pas achteraf bepaalde symptomen, als die opeens verdwijnen, zoals spierpijn of gewrichtspijn, je moet maar op het idee komen dat dat ontstaat door gluten in het eten.

Had je nog vitaminetekorten? Of heb je daar geen uitslagen van.

Als het niet helpt om een eventuele overdaad aan vezels te verminderen, kun je lactosevrije kwark uitproberen. Vezels zijn minder vaak een probleem dan melk (lactose) bij mensen bij wie net coeliakie is ontdekt. Zorg wel dat je een diŽtist spreekt die aangesloten is bij de coeliakievereniging en een speciale opleiding heeft gehad voor glutenvrij eten, namen zijn te vinden bij www.glutenvrij.nl En ik neem maar aan dat je alles wat je eet hebt gecontroleerd op gluten, ook je chiazaad bijvoorbeeld, dat soort producten kan ergens in de productieketen besmet raken met tarwe, dat hoeft niet op het etiket te staan. Als er op staat dat het glutenvrij is, zit je goed.