Auteur Topic: Zou een darmbiopt zinvol zijn?  (gelezen 2636 keer)

Cassandre

• Newbie
  • *
Zou een darmbiopt zinvol zijn?
« Gepost op: juli 16, 2018, 18:48:34 »
Ik ben 47 jaar en mijn arts (endocrinoloog in een universitair centrum) heeft aangegeven dat een darmbiopt ter uitsluiting van coeliakie wellicht overwogen moet worden. Ik sta er niet afwijzend tegenover, maar vraag mij wel af of dit onderzoek zinvol is, daar ik niet heel veel symptomen van coeliakie bij mijzelf herken (na wat inleeswerk).

Ik heb een andere ziekte, maar ben sinds een paar jaar extreem moe en dit verergert. Deze moeheid kan ook door mijn aandoening veroorzaakt worden, maar een verergering is niet logisch. Daarnaast heb ik ook al een jaar of 8 een fors tekort aan leukocyten (wellicht ook wel langer, maar daarvoor is mijn bloed nooit uitgebreid onderzocht naar ik weet). De aanmaak in mijn beenmerg is goed, dus ergens in mijn lichaam worden de witte bloedcellen afgebroken.

Een bloedtest op antistoffen coeliakie is negatief, maar omdat mijn IgA aan de lage kant is (maar niet extreem laag) wil de arts een biopt overwegen, ook omdat ik een vit B12 tekort heb en mijn ontlasting mijn hele leven kennelijk niet is zoals het zou moeten zijn.

Mijn huisarts is niet zo van de onderzoeken, dus als ik wat wil moet ik er wel moeite voor gaan doen. Zelf vraag ik mij af of coeliakie wel voor de hand liggend is, vooral omdat ik dus lang niet alle symptomen herken en ook al de 45 gepasseerd ben.

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties.

Cassandre

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Zou een darmbiopt zinvol zijn?
« Reactie #1 Gepost op: juli 16, 2018, 20:41:14 »
Hoi Cassandre

Je kunt coeliakie op elke leeftijd krijgen. En het kan op elke leeftijd openbaar worden. Dus of je 2 jaar oud bent of 83, of daar ergens tussenin, de diagnose kan plaatsvinden op elke leeftijd.