Auteur Topic: Frietjes McDonalds met MDG  (gelezen 923 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Frietjes McDonalds met MDG
« Gepost op: mei 27, 2018, 14:32:42 »
Sinds 2014 eten we de frietjes van de McDonalds niet meer, omdat we er ziek van worden, zelfs al zijn ze glutenvrij. Er zit altijd dextrose over bewerkte aardappels, liet een grote aardappelproducent destijds weten, die aardappels leverde aan de McDonalds, op die manier blijft de mooie gele kleur behouden. Dat er maar liefst 19 ingrediŽnten in de frietjes zitten was me niet bekend, maar in het volgende filmpje kun je zien welke:  https://www.youtube.com/watch?v=AKEx9-BbCmA (ook gehydrolyseerde tarwe staat op de lijst, en citroenzuur). Mijn eigen frietjes worden gebakken in de oven en bestaan uit aardappels, boter en zout.  ;)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

JoJ_91

• Sr. Member
Re: Frietjes McDonalds met MDG
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2018, 17:51:36 »
Hi! Er zit verschil tussen de Nederlandse en de Amerikaanse frietjes. De Amerikaanse bevatten inderdaad heel veel ingrediŽnten maar die in Nederland een stuk minder. Er zit wel inderdaad dextrose in maar gelukkig geen 19 ingrediŽnten.

http://missglutenvrij.nl/2015/01/28/franse-frietjes-mcdonalds-zijn-glutenvrij/
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Frietjes McDonalds met MDG
« Reactie #2 Gepost op: mei 28, 2018, 07:53:56 »
Dank voor de info!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.