Auteur Topic: Controle afspraak internist  (gelezen 2496 keer)

Tash85

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Controle afspraak internist
« Gepost op: juli 03, 2018, 19:14:00 »
Hallo allemaal,

Inmiddels is er bij mij 2 maanden geleden de diagnose coeliakie gesteld.
Morgen heb ik een controle afspraak bij de internist.
Ik heb als tip gekregen mijn waardes op te vragen. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk welke waardes precies belangrijk zijn om te weten bij coeliakie.
Ook vroeg ik me af of ik nog om andere testen moet vragen. Zag hier op het forum ook iets voorbij komen over een dexa scan? Is dat standaard? Toen ik de diagnose kreeg ben ik dooverwezen naar een diŽtist en zijn er geen verdere testen gedaan.

Alvast bedankt!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Controle afspraak internist
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2018, 19:53:34 »
Wat je kunt gebruiken om je dieet verder in te vullen is je 'nutriŽntenstatus' navragen. Ofwel of je tekorten hebt aan bepaalde vitamines en mineralen. Bij een tekort aan ijzer bijvoorbeeld kun je dat via je voeding compenseren. Maar je kunt ook ijzertabletten slikken. Dus voor je dieet is het handig om te weten of je bepaalde tekorten hebt. Heb je die niet, dan hoef je er ook niets mee. Heb je die wel, dan kun je voeding kiezen waar veel van de vitamines/ mineralen in zitten die je mist. Of het aanvullen met supplementen.

Als je coeliakie hebt, zijn er meestal 2 dingen aangetoond: er zijn antistoffen gevonden in je bloed, en je darmen zijn beschadigd. Na 2 maanden op dieet is het nog vrij kort om te zien of er al herstel opgetreden is. Het is de bedoeling dat de antistoffen in je bloed op den duur omlaag gaan. Meestal lukt dat goed, als je glutenvrij eet. En soms duurt het iets langer, dat is afhankelijk van de beginwaarde, hoe lang je al coeliakie had voordat het werd ontdekt, en je leeftijd oa. Meestal worden TTG antistoffen gemeten (anti tissue transglutaminase), soms EMA (anti endomysium) en in zeldzame gevallen DGP (deamidated fgliadine peptide). Als je een kopie vraagt van de uitslagen, kun je die termen aantreffen. Ook IgA totaal is gemeten, dat is meer als controle, dat de juiste test gebruikt is.

Een controlebiopt is niet nodig zolang er geen bijzonderheden zijn. Wel kun je navragen -als je het interessant vindt- hoe erg je darmen beschadigd waren. Dat kan Marsh 3 zijn (dan zijn je darmvlokken korter geworden), dat komt het meest voor, maar ook Marsh 2 (dan heb je meer ontstekingen in je darmen). Veel heb je niet aan die info, want je moet in beide gevallen glutenvrij eten.

Bij volwassen mannen en vrouwen wordt een DEXA scan gedaan (het VUmc raadt dat aan vanaf de leeftijd van 30 jaar). Omdat niet herkende coeliakie kan leiden tot botontkalking. Als er niet voldoende calcium te vinden is in het bloed, wordt het uit de botten gehaald, die hierdoor broos worden, en dan heb je een verhoogd risico op een fractuur. Heb je osteoporose of osteopenie (de voorloper van osteoporose) dan krijg je door de arts tabletten voorgeschreven met extra calcium en vitamine D. Door een glutenvrij dieet kunnen de botten weer herstellen, in combinatie met voldoende lichaamsbeweging, buitenlucht (voor vitamine D, dat wordt opgenomen via de huid in het voorjaar en de zomer) en voeding waar genoeg bouwstoffen in zitten.

Succes bij de internist morgen!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Tash85

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2018, 21:50:00 »
Dank je wel Tine!  :duimop:

Tash85

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2018, 19:25:23 »
Vandaag de afspraak bij de internist gehad. De arts had gehoopt dat het beter ging in plaats van slechter maar goed 2 maanden is natuurlijk nog kort en hopelijk gaan de klachten verminderen in plaats van dat ze blijven verergeren. Heb nu meer klachten dan voordat ik gv ging eten helaas.
Heb tevens de marsh waarde opgevraagd, die is 3a en de ttg >128.

Een dexa scan was niet nodig omdat de calcium en vitamine D op orde waren.
Er wordt nu ook een ademtest gedaan omdat er een vermoeden is dat ik lactose intolerant ben. Kreeg er altijd al een opgeblazen gevoel van en buikpijn maar nu is dat nog meer en vaker geworden.

Ik zag wel dat de vitamine B6 op het randje zat en laag was en tevens zit de B12 in het 'grijze gebied' (deze was ook vrij laag) en normaal moet er dan verder geprikt worden om een B12 tekort uit te sluiten. Volgens de arts was echter alles goed en zijn de waardes normaal. Helaas herken ik ook veel symptomen van een eventueel B12 tekort en heb er dus wel een beetje mijn twijfels over. ik vroeg me af of iemand dit herkent en wellicht tips heeft over wat hiermee te doen en of er iets is wat ik zelf eventueel zou kunnen doen om hier meer van op te nemen. Weet niet of het slikken van B12 echt effect heeft of dat het dan wel opgenomen wordt. Vanuit mijn voeding kan ik het helaas nauwelijks halen omdat ik nog steeds bijna niks kan eten i.v.m. allergische reacties.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2018, 19:30:20 »
Ik zou me niet druk maken om b-vitamines in het grijze gebied. Je darmen zijn nu nog beschadigd en kunnen de vitamines daarom minder goed opnemen. Over een tijdje zijn je darmen hersteld en zal de opname beter gaan, waardoor je tekorten vanzelf verdwijnen. Mits je natuurlijk voldoende binnenkrijgt uit je voeding, wat met jouw beperkte dieet wat lastiger kan zijn. Heb je al eens aan een multivitamine gedacht? Door er af en toe een te nemen, zou je je lichaam wat kunnen helpen. Maar kijk wel uit met welke je slikt. Veel multi's stoppen meer dan 100% van de ADH van een vitamine in een pil. En dat is niet altijd zo onschuldig als te veel vitamine C binnenkrijgen. Een overschot aan vitamine B6 is schadelijk. Dus zoek een multi die niet te veel bevat, maar een die 100% levert. Ik heb zelf ook zo'n multi. Ik weet de naam alleen even niet. De verpakking is geel... meer kan ik je niet helpen.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Tash85

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: juli 06, 2018, 16:48:21 »
Dank je voor je reactie koekie8.
Vitamine B12 krijg ik vanuit voeding helaas beperkt binnen.
Ik heb vandaag met de diŽtist overlegd en zij gaat nu kijken of er verder op de B12 geprikt moet worden omdat er nog teveel onverklaarbare klachten zijn, waaronder de allergische reacties. En anders krijg ik een aanvulling d.m.v. tabletten.