Auteur Topic: Kikkererwtenmeel TRS glutenvrij of niet?  (gelezen 1653 keer)

Sorcha

• Newbie
  • *
Kikkererwtenmeel TRS glutenvrij of niet?
« Gepost op: mei 25, 2018, 14:43:06 »
Heeft er iemand ervaring met kikkererwtenmeel van het merk TRS?

Ik heb al heel wat gezocht op het internet naar informatie hierover, maar kan
nergens iets vinden. Behalve dan dat het van nature glutenvrij is, maar dat
zegt natuurlijk niets over kruisbesmetting.

Ik heb het bedrijf al wel even een mailtje gestuurd, maar tot nog toe geen reactie.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Kikkererwtenmeel TRS glutenvrij of niet?
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2018, 15:52:16 »
Aangezien hun website geen enkele info bevat over gluten/ glutenvrij, verwacht ik niet dat je het kunt eten. Dan zou het apart geoogst, vervoerd, gemalen en verpakt moeten zijn.

Dit is het enige dat er staat over kruisbesmetting: Our warehouse facility follows HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) quality control procedures which include segregated cleaning and packing units for pulses, nuts and spices

Deze is glutenvrij: https://www.glutenvrijewebshop.nl/joannusmolen-kikkererwtenmeel.html
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Sorcha

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2018, 17:17:16 »
Dank je voor de reactie.

Ja, die had ik al gezien, maar die is echt wel duur per kg en ik gebruik het zelf in redelijk grote hoeveelheden.

Dus ik hoopte een betaalbaar alternatief tegen te komen.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2018, 19:00:14 »
Deze is beter geprijsd en gegarandeerd glutenvrij: https://www.glutenvrijemarkt.com/kikkererwtenmeel-gram-flour.html

Ben wel benieuwd wat je er zoal mee maakt?  :?
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Sorcha

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2018, 21:30:56 »
Oh, ik maak er allerlei dingen mee, eigenlijk.

Ik eet vegan en in die keuken is het erg populair. Ik gebruik het bv. in vegan omelet of quiche. Maar ook voor pudla (dat is iets Indisch), om sauzen
mee in te dikken, in cake. Je kan er ook gv pasta mee maken, maar dat moet ik zelf nog eens uitproberen.

Dit is bv. een receptje voor pudla, erg lekker. De kala namak (een speciaal soort vulkanisch zout dat heel erg
naar ei ruikt) is echt wel cruciaal voor de smaak, dus als je het eens wil maken moet je dat zeker halen (je vindt
het in sommige natuurwinkels, maar het makkelijkst in een Indisch winkeltje, aangezien het uit hun cultuur komt.

https://vegetus.nl/indiase-omeletten-van-kikkererwtenmeel/

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2018, 15:49:25 »
Ziet er lekker uit!  :duimop:

orionne

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2018, 20:56:21 »
kikkererwtenmeel is voor mij veel te zwaar
er is geen merk, waar ik iets mee kan..
zal wel aan mij liggen :"

ook heb ik moeite met erwten en bonen :ja:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Sorcha

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2018, 21:13:29 »
Kikkererwtenmeel is inderdaad wel wat zwaarder om te verteren. Vind ik zelf ook, maar ik neem het er graag bij.

Ik probeer sowieso al heel gezond te eten. Vegan, suikervrij, zo weinig mogelijk processed food en probeer
ook zure ingrediŽnten te mijden (slecht voor het tandglazuur en heb achteraan op mijn tanden wat last
van erosie door in het verleden veel zuur fruit te eten en van frisdrank).

Dus dat maakt best wat beperkingen, dus moet mijn spijsvertering het af en toe toch maar eens bekopen. :)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2018, 22:22:28 »
Uit het Lifesciences onderzoek van het UMCG blijkt dat sommige etenswaren een positief effect hebben op de darmflora (groente, fruit, donkere chocola, een glas rode wijn, yoghurt, karnemelk ed) en andere een negatief effect, bij de laatste groep horen peulvruchten. Peulvruchten hebben ook gezonde eigenschappen, dus helemaal laten staan hoeft ook weer niet (het voedingscentrum raadt peulvruchten juist aan), het is alleen niet iets om elke dag te eten. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27126040 zie fig.3, rood is goed voor je darmgezondheid.

Bij mensen met coeliakie ontbreekt vaak het tandglazuur (of zitten er verkleuringen of vlekjes op de tanden) dat kan ook nog het probleem zijn, los van wat je gegeten en gedronken hebt...

Als ik zelf peulvruchten oogst, gaan ze goed. Omdat ze via dezelfde productieketen worden geoogst als granen, kun je ook last hebben van kruisbesmetting als je heel gevoelig bent. Hier gaan kapucijners goed (zelf gedopt), en ik heb in mijn tuin wat kievitsbonen en bruine bonen gezaaid, ik ben heel benieuwd of dat wat oplevert. Deze winter heb ik chili con carne gemaakt van kievitsbonen, en dat was voor herhaling vatbaar. Voor veel gerechten heb ik niet de goede kruiden, maar hiervoor wel (in mijn tuin staat ook een pepertje en ik koop een oregano plantje bij de tuinwinkel). Binnenkort zijn de peultjes en erwtjes rijp bij de zelfoogsttuin, dat is zo lekker, vers van het land, enorm zoet (dan begrijp je dat de smakeloze erwtjes in potten suiker/zout nodig hebben die zijn te flauw zonder)... Ook de tuinbonen groeien hard, maar daar ben ik minder fan van. 

lolalola

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2018, 00:20:08 »
Oh die pudia ga ik maken .ik eet nu een jaar vegetarisch en vaak vegan .dat is wel weer wat lastiger