Auteur Topic: montelukast  (gelezen 1630 keer)

jojo

• Newbie
  • *
montelukast
« Gepost op: mei 21, 2018, 09:24:19 »
ik ben hier al heel goed geholpen, maar heb nu weer een hele nieuwe vraag. Vanmorgen dacht ik ineens wat zou het effect van mijn astmamedicatie zijn op  de bloedtest straks. omdat ik bij de longarts nogal vreemde uitslagen had gekregen, maakte geen antistoffenaan die ik wel moest hebben ofzo.
dus even gezocht en kwam op dit forum een artikel tegen over montelukast en dat het de darmbeschadiging tegen kan gaan.

ik slik al een paar jaar montelukast. heeft dit nu straks effect op mijn uitslag als ik laat bloedprikken of evt als ze een biopt willen nemen?

mijn eerste week gluten eten had ik echt een enorme dikke buik en was ik steeds of aan de diaree of verstopt en constant misselijk. nu lijkt de buikpijn iets minder al is hij er steeds in wisselende mate, maar ik ben vreselijk moe en down. ik val nog steeds af, menstruatie lijkt helemaal in de war kortom het gaat niet echt goed. ik wil wel doorzetten voor een goede uitslag, maar als mijn medicatie dat nou blijkt te kunnen tegenhouden doe ik het straks allemaal voor niks.
vraag me ook af of ik moet vragen om een spoedverwijzing. ziekenhuis zei dat dat moest als ik meer zou afvallen, maar ik denk ja maar dan heb ik nog niet lang genoeg gluten gegeten...

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: montelukast
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2018, 10:27:14 »
Montelukast helpt sommige mensen die super gevoelig zijn voor gluten om toch glutenvrij te eten, zonder extreme klachten. Het is geen middel waarmee je gewoon gluten kunt eten, dus ik verwacht door de montelukast geen problemen met een diagnose coeliakie.
Ik heb zelf ook montelukast en kan echt geen boterham of zo eten, dan krijg ik heel veel klachten.

Succes en sterkte verder!
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

jojo

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2018, 10:42:57 »
klachten heb ik genoeg, maar mijn lijf reageert zo raar soms. ben zo bang dat er straks onterecht nog geen diagnose komt.

ik heb ook heel veel andere allergie klachten terwijl er behalve de vrij extreme huisstofmijt allergie niks uit testen komt. kreeg imunotherapie voor drie jaar, zonder resultaat, ik dacht dat de drie dagen ziek na elke prik erbij hoorden, blijkbaar had dat alleen de eerste maanden gemoeten, wat er precies aan de hand was snap ik nog niet, maar mijn antistoffen waren ongewoon, dus moet door naar een universitair ziekenhuis, omdat de longarts dit niet kende.
fijn om daar eindelijk een keer bevestiging te krijgen dat ik ongewoon reageer. maar het maakt me wel onzeker voor de mdl arts.
waarschijnlijk kan ik niet meer doen dan afwachten.

aan de ene kant denk ik doe me alsjeblieft een spoedverwijzing nu, want nog meer afvallen is echt niet goed. aan de andere kant denk ik, maar verspeel ik dan niet mijn kans op een goede diagnose
tot nu toe heb ik al mijn andere diagnoses zelf uit moeten vogelen en werd er pas na jaren vechten en verkeerde behandeling dan toch geluisterd met dan vaak de conclusie jammer als de diagnose eerder gesteld was hadden we misschien schade kunnen voorkomen... dus mijn vertrouwen is artsen is niet zo groot meer  :s

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2018, 13:30:21 »
Ik weet niet wat Montelukast precies doet, op dit moment vindt in Chicago onderzoek plaats onder een groep mensen met coeliakie die een periode weer gewoon brood gaan eten, om te achterhalen op welke manier Montelukast werkt, en hoe groot de vermindering is van de immuunreactie als coeliakiepatienten gluten eten en tegelijkertijd Montelukast slikken. Over een jaar of 10 weten we daar iets meer over... het is wel iets om te vermelden bij je mdl-arts dat je die medicatie slikt (maar het is nog zo nieuw, dat ik verwacht dat alleen mdl-artsen van het VUmc en van de medische adviesraad van de NCV een verband zien tussen die twee).

Wellicht zijn veel andere klachten van jou juist getriggerd door niet ontdekte coeliakie. En heb je kans dat die andere klachten ook verbeteren of verminderen als je idd coeliakie hebt en glutenvrij gaat eten. Zo heeft iemand met coeliakie een 1,5 keer zo grote kans op astma (te lezen in onderzoek van de arts Ludvigsson in de medische databank Pubmed, als je celiac disease en asthma intikt samen met die naam kun je het vinden).

Als je gewicht snel achteruitgaat, kun je wellicht wat minderen met de hoeveelheid gluten die je eet. En hou je gewicht wel goed in de gaten, vraag aan het ziekenhuis bij welke bmi je aan de bel moet trekken (gelukkig zul je tzt weer snel zwaarder worden als het komt door coeliakie/ gluten en je straks glutenvrij gaat eten).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.