Auteur Topic: Coeliakie wordt heftiger  (gelezen 1418 keer)

Jarno Kroezen

• Newbie
  • *
Coeliakie wordt heftiger
« Gepost op: mei 18, 2018, 18:46:58 »
Bij mijn vrouw is zo'n 14 jaar terug onderkend dat ze Coeliakie heeft. Vanaf dat moment een streng dieet gevolgd. De afgelopen jaren lijkt het erop dat de gevoeligheid extremer wordt. Ze reageert zelfs op brood van Schär en de nieuwe eigen merk glutenvrije pannekoekenmix van AH. Ze krijgt huiduitslag, gewrichtspijnen en is enorm moe nanderhand. Heeft iemand hier ervaring mee? Nog adviezen?

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Coeliakie wordt heftiger
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2018, 19:46:05 »
Vervelend!

Er kunnen ook andere oorzaken zijn, zoals een andere toeleverancier voor Schär, die iets minder "vrij" levert of bepaalde toevoegingen ("broodverbeteraars") die minder goed vallen. Algemeen advies: als je er ziek van wordt: niet eten!
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2018, 21:55:23 »
Misschien kan ze zelf brood bakken met meel van Schar (mix B)? Daar zit minder gluten in, weet ik uit ervaring (hoewel er daarna linzen in verwerkt zijn, dat kan effect hebben op het glutengehalte).

In principe kan ze ook ziek worden van andere ingrediënten in brood, maar dan gaat het meestal om darmklachten. Dit klinkt als een glutenreactie. Kan het ook nog aan het beleg liggen?  :?

Wat betreft pannenkoekmixen: probeer eens de Orgran Boekweit pannenkoekmix. die bevat minder dan 5 ppm gluten. Dat komt omdat het uit Australië komt, waar de norm om iets glutenvrij te mogen noemen strenger is dan hier (in ons land mag er nog tot 20 ppm gluten in zitten, dat is max. 20 mg per kilo).

Hier lees je meer over gradaties in het glutenvrije dieet, van streng tot strenger en strengst: https://ikbenglutenvrij.nl/0-gluten-dieet/

Cakejes bakken van rijstmeel uit de toko is ook nog een optie (van het merk X.O kun je rijstmeel kopen en glutanous rijst/ kleefrijstmeel, daarmee bak je de lekkerste cakejes).  Zie http://www.jeandrine.nl/cake/ En zelfs brood: http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=20443.0
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #3 Gepost op: augustus 02, 2018, 12:55:59 »
Ik heb van meer gevallen gehoord dat de gevoeligheid met de jaren toe nam.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.