Auteur Topic: Glutenvrij dieet kan tics van Tourette mogelijk verminderen  (gelezen 621 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Glutenvrij dieet kan tics van Tourette mogelijk verminderen
« Gepost op: mei 17, 2018, 22:52:46 »
Bij dit wetenschappelijke artikel in Nutrients zit een link naar een video die ouders maakten van hun kind met het syndroom van Gilles de la Tourette. We zien een jongetje van 7 jaar, hij zit op de bank en kijkt tv. Zijn lijfje kronkelt, alsof hij kleine stroomstootjes krijgt. Het is kenmerkend voor het syndroom van Gilles de la Tourette: een neuro-psychiatrische aandoening die meestal rond een jaar of 5 ontstaat, met tics die in de loop van enkele jaren in heftigheid toenemen, en later weer wat milder worden. We zien hetzelfde jongetje een jaar later. Nu zit hij ontspannen op de bank, zoals elk ander kind. Dit is niet het resultaat van medicijnen, vermeldt de video. Maar van een glutenvrij dieet.

Spaanse onderzoekers lieten 23 kinderen en 6 volwassenen met Tourette een jaar lang glutenvrij eten. De groep heeft veel kenmerken van glutensensitiviteit, zoals frequente hoofdpijn. Na een jaar zijn de tics verminderd, is de kwaliteit van leven van de groep toegenomen, hebben de patiŽnten minder last van dwanghandelingen en dwanggedachten (OCD), bovendien gebruiken ze minder medicijnen.

Het is een pilotstudie met een klein aantal patiŽnten met veel klachten. Helaas ontbreekt een controlegroep die niet glutenvrij eet; iedereen die zich aanmeldde voor het onderzoek wilde namelijk een glutenvrij dieet uitproberen. De onderzoekers hopen dat er grootschaliger vervolgstudies komen naar het effect van een glutenvrije dieet voor patiŽnten met Tourette.

Nutrients. 2018 May 7;10(5). pii: E573. doi: 10.3390/nu10050573.
Efficacy of a Gluten-Free Diet in the Gilles de la Tourette Syndrome: A Pilot Study.
Rodrigo L1, Ńlvarez N2, FernŠndez-Bustillo E3, Salas-Puig J4, Huerta M5, HernŠndez-Lahoz C6.

The Gilles de la Tourette syndrome (GTS) and Non-Coeliac Gluten Sensitivity (NCGS) may be associated. We analyse the efficacy of a gluten-free diet (GFD) in 29 patients with GTS (23 children; six adults) in a prospective pilot study. All of them followed a GFD for one year. The Yale Global Tics Severity Scale (YGTSS), the Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale—Self Report (Y-BOCS) or the Children’s Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale—Self Report (CY-BOCS), and the Cavanna’s Quality of Life Questionnaire applied to GTS (GTS-QOL) were compared before and after the GFD; 74% of children and 50% of adults were males, not significant (NS). At the beginning of the study, 69% of children and 100% of adults had associated obsessive-compulsive disorder (OCD) (NS). At baseline, the YGTSS scores were 55.0 ± 17.5 (children) and 55.8 ± 19.8 (adults) (NS), the Y-BOCS/CY-BOCS scores were 15.3, (standard deviation (SD) = 12.3) (children) and 26.8 (9.2) (adults) (p = 0.043), and the GTS-QOL scores were 42.8 ± 18.5 (children) and 64 ± 7.9 (adults) (p = 0.000). NCGS was frequent in both groups, with headaches reported by 47.0% of children and 83.6% of adults (p = 0.001). After one year on a GFD there was a marked reduction in measures of tics (YGTSS) (p = 0.001), and the intensity and frequency of OCD (Y-BOCS/CY-BOCS) (p = 0.001), along with improved generic quality of life (p = 0.001) in children and adults. In conclusion, a GFD maintained for one year in GTS patients led to a marked reduction in tics and OCD both in children and adults.

PMID: 29735930 DOI: 10.3390/nu10050573

http://www.mdpi.com/2072-6643/10/5/573
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Baloo

• Newbie
  • *
Re: Glutenvrij dieet kan tics van Tourette mogelijk verminderen
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2018, 22:54:28 »
interessant! Hier zijn de tics van onze dochter ook minder geworden in dezelfde periode dat ze glutenvrij eet (nu sinds ruim een jaar). Tourette is nooit vastgesteld, maar ik vind het wel opvallend.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Glutenvrij dieet kan tics van Tourette mogelijk verminderen
« Reactie #2 Gepost op: mei 19, 2018, 23:01:44 »
Ik ook. Dit schrijft de Tourette stichting op haar website over kinderen:

Beloop
De eerste tics manifesteren zich meestal rond het vijfde levensjaar. Het meest voorkomende eerste symptoom is een enkelvoudige motorische tic als vlug oogknipperen of een trek aan de mond. Later komen daar enkelvoudige vocale tics bij als snuiven en keelschrapen. De tics nemen vaak geleidelijk toe en worden uitgebreider en complexer. Ook kunnen er ticvrije periodes zijn. Het hoogtepunt in aantal en frequentie van de tics ligt tussen het achtste en twaalfde jaar. Bij tachtig procent van de mensen met Tourette nemen de tics gedurende adolescentie af. Rond het achttiende jaar zijn de tics in hevigheid en aantal afgenomen. Wat overblijft is meestal levenslang, net als de bijkomende verschijnselen zoals impulsiviteit of dwangverschijnselen. Bij een kleine groep blijven de tics onverminderd bestaan.

https://tourette.nl/over-tourette/wat-is-tourette
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.