Auteur Topic: Dr. Tye-Din (AustraliŽ) over bloedtest die intolerantie voor haver moet opsporen  (gelezen 653 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
In AustraliŽ en Nieuw-Zeeland is haver niet toegestaan in een glutenvrij dieet, omdat het kleine sporen van glutenachtige eiwitten bevat (avenines, broertje van gliadines in tarwe). CoeliakiepatiŽnten in die landen willen haver wel graag uitproberen. Maar tot nu toe verbiedt de wetgeving het, omdat glutenvrij in AustraliŽ en Nieuw-Zeeland betekent 'geen gluten aantoonbaar'. Dieetproducten bevatten daar maximaal 3 of 5 ppm gluten, in Europa is dat maximaal 20 ppm (20 mg gluten per kilo). Wie in AustraliŽ toch haver wil eten, krijgt eerst een darmonderzoek om te zien of de darmen goed geheeld zijn. Zo ja, dan kan iemand 3 maanden haver eten, en volgt een tweede darmonderzoek om te controleren of de darmen niet beschadigd zijn. De aanname is dat ongeveer 8% van de mensen met coeliakie haver niet verdraagt. Deze manier van werken is nogal omslachtig, duur, invasief, tijdrovend en geeft niet gegarandeerd een betrouwbare uitkomst, meent de Australische coeliakie-expert Jason Tye-Din (van wie de partner coeliakie heeft). Daarom is het idee geboren om een bloedtest te ontwikkelen waarmee aangetoond kan worden of iemand wel/ geen haver verdraagt. Op die manier kan een arts een patiŽnt adviseren of het verstandig is om haver te eten. In deze presentatie bij de Coeliakiedag in Groot-Brittanie georganiseerd door de patientenvereniging Coeliac UK vertelt Jason Tye-Din over de stand van zaken van zijn onderzoek naar het ontwikkelen van die bloedtest en het aanwijzen van een variŽteit haver die het minst immunogeen is. Hij gebruikt voor zijn experiment onder proefpersonen met coeliakie niet het hele havergraan maar alleen de avenines, om te achterhalen of het immuunsysteem hierop reageert als de proefpersonen het eten.

https://www.coeliac.org.uk/campaigns-and-research/our-research-conference/research-conference-2018/is-porridge-still-on-the-menu-clarifying-the-safety-of-oats-in/

Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.