Auteur Topic: Eiwitvertering  (gelezen 1342 keer)

lala

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Eiwitvertering
« Gepost op: mei 08, 2018, 14:07:18 »
Dag allen,

Ik eet sinds de diagnose , ruim 10 jaar, gluten- en lactosevrij. Het dieet volgen gaat prima en in mijn beleving gaat er weinig fout, neem ook weinig risico en eet geen tarwezetmeel.
Echter worstel ik nog met veel darmklachten waarbij ik niet duidelijk krijg wat er toch speelt.

Zodra ik wat gevarieerder wil gaan eten waarbij ik wat meer eiwitten tot me neem, gaat het binnen 2 dagen helemaal mis. Mijn buik zet op, ik krijg last van winderigheid, veel buikpijn tot ziek voelen. Ik neem de variatie heel gedoseerd en in hele kleine hoeveelheden. Ik krijg steeds weer opnieuw de indruk dat mijn lichaam eiwitten zeer moeilijk kan verteren. De internist geeft aan dat ze denkt aan PDS. Ik denk dat er op enzymniveau iets niet goed gaat waardoor de vertering lastig verloopt. Ik heb dit voorgelegd aan de internist maar zij geeft aan dat ze dit soort aandoeningen niet kennen in de medische wereld.

Ik vind het heel erg vervelend. Ik zou graag mijn voeding wat gevarieerder maken, en ik wil heel graag aankomen. Ik kamp al ruim 3 jaar met ondergewicht waarbij ik wel ruim mijn hoeveelheid calorieŽn per dag binnen krijg. Groeien lijkt niet goed te lukken door steeds de opspelende darmen.

Herkent iemand dit, ervaring, ideeen? Ik zou zo graag handvatten hebben om verder te kijken / onderzoeken.

Ik hoor graag.

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8230
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Eiwitvertering
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2018, 14:17:49 »
Misschien eens bij een diŽtist op bezoek gaan? Dan liefst eentje gespecialiseerd in coeliakie (te vinden bij www.glutenvrij.nl)

Zijn er dingen waarvan je weet dat je darmen het niet goed kunnen handlen? Wat versta je onder 'eiwitten'? En wat  eet je nu?
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

lala

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: Eiwitvertering
« Reactie #2 Gepost op: mei 08, 2018, 14:37:39 »
Daar ga ik al heen. Zij heeft ook geen antwoord op waar ik tegenaan loop.

Ei, pindakaas, kaas verdraag is slecht. Dan heb ik het over een half of 1/4e plakje kaas. Ik heb de daarop volgende uren lucht in mijn maag.
1 ei gaat ok, maar 2 dagen achter elkaar gaat mis.
1 boterham met pindakaas per dag gaat ok maar meer moet ook niet.

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8230
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Eiwitvertering
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2018, 16:13:29 »
Ei: probeer eens maiseieren of eieren van kippen die buiten lopen en veel gras eten

Pindakaas: probeer eens pindakaas waar alleen maar pinda's in zitten: https://www.ah.nl/producten/product/wi370835/ah-100-pindakaas-naturel en https://www.ekoplaza.nl//producten/product/pindakaas8

Kaas: probeer eens Boerenkaas (bv. van de markt en dan de buitenste plakken erafsnijden) of weidekaas

En wat eet je voor brood? Als je 2 boterhammen met pindakaas eet, eet je ook meer brood. Ander brood? Bv. YAM van de Jumbo.

Andere boter?

Of brood vervangen door pap, havermoutpap, rijstpap, teffpap of muesli als je darmen dat aankunnen.

Activia yoghurt lactosevrij?

Pannenkoeken kun je maken van elke soort meel met melk (vervanger: rijstemelk, amandelmelk, sojamelk, lactosevrije melk, kokosmelk). 

Lust je avocado op brood? Daar zitten veel goede vetten in. Of kipfilet, kalkoenfilet, rosbief. makreel, blikje tonijn/ zalm.

Je kunt ook cakejes maken van amandelmeel of walnoten.

Weet je ook of je antistoffen negatief zijn?
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 1495
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitvertering
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2018, 17:01:59 »
Hoe reageer je op kipfilet? Dat lijkt me een gemakkelijk verteerbaar iets om mee te gaan experimenteren.
Een andere optie kan eiwitpoeder gemaakt van rijst zijn, bijvoorbeeld van SunWarrior.
Zelf heb ik een tijdje drinkvoeding gebruikt waar helemaal geen melk in zat, dus niet enkel lactosevrji. Er zat wel eiwit in, maar dat kwam van erwten af.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

lala

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: Eiwitvertering
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2018, 20:05:19 »
Dankjewel voor jullie reacties.
Ik heb ook drinkvoeding met wei eiwit (van melk). Dat gaat na lang wennen ok.
Ik ga de eiwitpoeder van rijst bekijken.

Kipfilet verdraag ik goed.

Ik gebruik weinig beleg. Soms tomaat, of alleen halvarine, en dagelijks 1 boterham met hagelslag, jam met alleen suiker toegevoegd.
Als ik pindakaas eet, eet ik die idd met alleen pinda van de Ah.

Lactosevrije melk gaat niet goed. Sojamelk de Ďverseí van Alpro gaat wel goed.

Mijn antistoffen zijn circa 2 maanden geleden opnieuw bepaald en die zijn negatief dus dat is in orde.
Ik heb weer wat stof om te gaan proberen.
Thx.

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8230
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Eiwitvertering
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2018, 21:52:17 »
Hopelijk kun je je menu wat uitbreiden.

Kun je iets vollere boter vinden? Waarom zou je halvarine nemen, als je zwaarder wilt worden, mijn zoon (met ondergewicht) gebruikt roomboter en volle melk en volle yoghurt (maar dat is lastig voor jou als lactose niet goed gaat), en zoveel mogelijk tussendoortjes, aardbeien, appel, cakeje. Gelukkig komt de zomer er weer aan, dan is er veel meer te eten voor ons, vers van het land.

Misschien kun je chocola vinden als calorierijk tussendoortje? Zoals deze https://www.ah.nl/producten/product/wi168749/maitre-mathis-rijstmelk-choc-lactosevrij-en-rijstcr

Er zijn nog meer notenpasta's bv van zonnebloempitten, amandelen of sesamzaadjes, dat valt ook nog te proberen.

Veel succes!
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 1495
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitvertering
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2018, 08:24:40 »
Kokosyoghurt is ook erg calorierijk. Toevallig kun je deze week bij Lidl portiebakjes kopen. Wel duur, 1,29 per bakje, maar het is handig om het met een portie uit te proberen. Ze hebben met en zonder smaakje en ze bevatten iets van 134kcal per 100 ml/gr. Dus dat tikt beter aan dan sojayoghurt.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

orionne

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 2143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitvertering
« Reactie #8 Gepost op: mei 09, 2018, 13:08:50 »
het is meestal heel moeiijk te achterhalen, waarom je opeens lijkt het intolerant wordt voor voeding, die jaren goed ging.
Ik weet niet of het bijdraagt, wat mijn ervaringen zijn :s

In het begin van het dieet, nu 16 jaar geleden, at ik elke dag een gepocheerd ei. Ik denk 2 jaar lang, gepocheerd in kippenbouillon(zelf gemaakt met heel veel groenten.
Opeens was het over, ik had er geen trek meer in.(Kennelijk had ik tekorten aangevuld)
Later merkte ik, dat ik de eiwitten van het ei niet verdroeg(tarwevoeding van de kippen denk ik)


Ik heb nu nog steeds moeite met ei (diarree)

En een jaar of 4 geleden kreeg ik benauwdheidsklachten, bij het eten van vlees(maakt niet uit wat voor vlees). Ik eet alleen biologisch vlees van de boerderij de Genneperhoeve.

Die benauwdheid is dus of je slokdarm in een kramp komt, ahw dicht gaat zitten, er komt heel veel slijm los en in het ergste geval wordt het overgeven. Dit voorkom ik nu, door eerst een stukje vlees te proeven..resultaat...vlees is een no go geworden. Bij de allergoloog geweest, ik ben nergens allergisch voor. :nee:

Brood met xanthaangom, daarmee heb ik dezelfde verschijnselen, de ene keer erger dan de andere keer. Zal wel afhangen van de hoeveelheid gom dat in het broodje terecht is gekomen. ;)

De moraal van mijn verhaal: ik kom er niet achter, waarom het gebeurd en wat de oorzaak is.

En ik heb al heel veel uitgeprobeerd.

Bij lactose lijkt het probleem soms opgelost, maar zodra mijn darmen wat beschadigd raken (zo noem ik het maar,) is er ook een lactose probleem.Weer heel veel diarree en gas.

Het beperkt mij enorm.

Bij eiwitproblemen in de vertering (als dat jouw probleem zou zijn) kun je testen, of je lever en galwaarden goed zijn. En de alvleesklier is ook betrokken bij eiwitvertering.

Succes :duimop:

Oja, ik heb ook moeite met op gewicht blijven (en heb ook een dikke darm probleem)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

orionne

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 2143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitvertering
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2018, 13:32:35 »
Nog even.
Ik heb laatst weer eens een boek gekocht over voeding..slechte titel, maar wel heel informatief, over bitter in de voeding:

Superbuikgevoel van Anntje Peters.

het heeft mij weer een eind op weg geholpen, na een week van veel buikklachten.

Nu houd ik erg van bitter, dus geen probleem om mijn dieet hierop aan te apssen.

Misschien een idee :)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

MathFox

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 875
  • WisVos
Re: Eiwitvertering
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2018, 20:17:39 »
En een jaar of 4 geleden kreeg ik benauwdheidsklachten, bij het eten van vlees(maakt niet uit wat voor vlees). Ik eet alleen biologisch vlees van de boerderij de Genneperhoeve.

Die benauwdheid is dus of je slokdarm in een kramp komt, ahw dicht gaat zitten, er komt heel veel slijm los en in het ergste geval wordt het overgeven. Dit voorkom ik nu, door eerst een stukje vlees te proeven..resultaat...vlees is een no go geworden. Bij de allergoloog geweest, ik ben nergens allergisch voor. :nee:
Spontane benauwdheid en slijmvorming zijn symptomen van een voedselallergie. Vreemd dat de allergoloog niets vindt. Maar je kunt ook prima zelf uitzoeken wat je wel en niet verdraagt.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

misshilde

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Re: Eiwitvertering
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2018, 08:13:04 »
Hoi lala,

Erg vervelend! Ik heb dit dus precies zo maar dan met koolhydraten en noten! Ik kan juist eiwitten wel goed verteren maar alles met koolhydraten vormt een probleem. Ik heb dit ook overgehouden na start van glutenvrij dieet. Ik weet dat mijn darmen ook nog niet hersteld zijn ik heb dagelijks buikklachten, ik ben erg gevoelig dus aan de lopende band glutenreacties. Mij frustreert het ook enorm dat ik niet veel kan variŽren met voeding. Ik denk zelf dat het een kwestie van tijd is, al moet ik zeggen dat ruim 10 jaar na diagnose wel lang is!  :duimlaag:
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.