Auteur Topic: Canadese vrouw heeft 30 jaar last van nachtmerries veroorzaakt door coeliakie  (gelezen 169 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Een Canadese vrouw kan pas na 30 jaar goed slapen, nu ze weet dat ze coeliakie heeft en glutenvrij is gaan eten. Op haar 18e begonnen de problemen. Ze had zoveel nare nachtmerries dat ze hulp zocht bij een psycholoog. Haar leven raakte ontregeld en dat van haar familie ook, omdat de nachtmerries haar maar bleven plagen. Ze raakte depressief, kreeg obesitas, een trage schildklier, schommelende bloedsuikerwaarden, bloed in haar urine, en een hoge bloeddruk. Het zwaarst vond ze de enorme vermoeidheid waar ze mee kampte. Ze kon niet in slaap komen en ook niet doorslapen. De pomp die haar luchtwegen ’s nachts open moest houden -een remedie bij slaapapneu- liet haar niet beter slapen. Ook slaappillen zetten geen zoden aan de dijk. Pas op haar 49e werd min of meer door toeval ontdekt dat ze coeliakie had, toen ze naar een arts ging voor haar zware menstruatie. Toen kwam het balletje aan het rollen, mede door gebleken vitaminetekorten, en kreeg ze de diagnose coeliakie na een bloedtest en darmonderzoek. Binnen twee weken glutenvrij eten kon ze al veel beter slapen, en verminderden de nachtmerries. Vijf maanden later kon ze normaal slapen, had ze geen last meer van nachtmerries of slaapapneu en waren de antistoffen in haar bloed verdwenen. De behandelende arts uit Canada schrijft in het ‘European Journal of Gastroenterology and Hepatology’ dat de meeste mensen met slaapstoornissen geen coeliakie zullen hebben, maar dat het soms toch de oorzaak is van slaapklachten. Hij wijst op enkele andere onderzoeken waarin een verband wordt gelegd tussen coeliakie en slecht slapen. Er is overigens ook een studie die dat verband niet vindt. De arts vermeldt ook dat de patiënt in een tijdsbestek van vijftien jaar slechts twee keer last had van buikpijn en een opgeblazen buik. Ernstige klachten door coeliakie die het leven ontwrichten kunnen kennelijk ook elders in het lichaam ontstaan, het zijn niet altijd buikklachten, is zijn conclusie.

PMID: 29697525 DOI: 10.1097/MEG.0000000000001098
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Ik had ook slaapproblemen voor de diagnose. Geen nachtmerries maar gewoon slecht slapen, uren wakker liggen, niet uitgeslapen naar mijn werk in de ochtend. Vreselijk. Nu heb ik het enkel nog tijdens een glutenreactie, buiten dat slaap ik gewoon goed!!
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.