Auteur Topic: Gluten fabel van de bakker???  (gelezen 1833 keer)

Nickycommijs

• Newbie
  • *
Gluten fabel van de bakker???
« Gepost op: mei 04, 2018, 08:53:16 »
Hoi Allemaal,
Even kort, ik ben medisch dieetkok en heb een party catering bedrijf.
Normaal kan ik prima met gluten diëten omgaan.
Maar nu t volgende....
Een “meester”bakker, ik zal z’n naam nog even niet noemen, gooide een hand bloem in de lucht en vroeg de aanwezige :” zitten hier gluten in?”
Waarop iedereen antwoorde :”natuurlijk”
De bakker vertelde vervolgens dat er geen gluten inzitten en dat die pas ontstaan na t toevoegen van water , dus een coeliaki patiënt heeft geen last van onbewerkte bloem als hij dat binnenkrijgt.
.
Dit lijkt mij volstrekte kolder , toch?
Gluten zijn eiwitten die ten alle tijden in de bloem voorkomen toch?
Ik ben iig wel gaan twijfelen...
Weet iemand exact hoe het zit ?
Ik hoor het super graag!!
Groetjes
Nick

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gluten fabel van de bakker???
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2018, 09:15:12 »
Beste Nick,

Wat goed dat je bij twijfel navraag doet, omdat je het goed wilt aanpakken.
Je hebt het zelf helemaal juist, de "meester"bakker zit er naast. Ook in onbewerkte bloem zit gluten. Het is een eiwit dat voorkomt in onder andere tarwe. Het hoeft niet "geactiveerd" te worden om schadelijk te zijn voor iemand met coeliakie.

Groetjes Koekie
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Nickycommijs

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2018, 10:15:45 »
Super! Het bevestigd wat ik al dacht en geleerd heb!
Ik ga de “meester” bakker letterlijk de les lezen.
Erg vervelend dat hij dit fabeltjes en toneelstukje dus aan iedereen wijsmaakt.
Nigmaal dank!
Nick

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2018, 11:23:50 »