ik ben nu 1 jaar na het stellen van de diagnose Coeliakie (Marsh 3B). Antistoffen waren onmeetbaar hoog.
Glutenvrij eten gaat goed, al baal ik er soms wel enorm van. Ik was een enorm liefhebber van alle soorten brood en bakte zelf brood. Ik ben nog niet begonnen om zelf gv brood te bakken, ik ben bang dat het niet goed gaat lukken. Hebben jullie tips?
Mijn antistoffen zijn intussen gezakt naar 20, gaat dus goed
Klachten zijn helaas nog niet over. Er is een ontlastingstest gedaan, deze was 150. Dit is verhoogd , maar MDL arts geeft aan dat dit niet verontrustend is en mogelijk door de coeliakie veroorzaakt wordt.
Aanvankelijk heb ik vit B12 moeten spuiten, ik was zo moe en had veel last van krampen. Ik eet nauwelijks vlees (het is een bewuste keus om zo min mogelijk vlees te eten). Na de injecties (10 x) ging het beter en was de bloedwaarde vit B12 uiteraard super hoog (door de spuiten).
Ik heb 6 maanden lactose vrij gegeten (mogelijk geeft dit de klachten) en ben vorige maand weer gestart met lactose in de hoop dat ik het nu weer kan verdragen (veel last van lucht in darmen), de klachten komen weer terug dus denk ik dat ik nog steeds geen lactose kan verwerken. Met MDL arts afgesproken dat we nu een ademtest gaan doen om duidelijkheid te krijgen. Glutenvrij en lactosevrij eten erbij... vallen er weer voedingsmiddelen af. Ik wil graag zekerheid om de discipline te kunnen opbrengen om ook lactosevrij te blijven eten. Zou overbodig zijn als het geen klachtenveroorzaker blijkt.
Intussen komen de krampen in mijn voeten en handen weer terug. Vit B12 is wel weer gedaald maar ligt nog net boven de ondergrens. Heeft iemand van jullie ervaring met supplementeren?
Darm klachten zijn naar mijn gevoel niet echt verandert na 1 jaar gv eten, ik had geen diarree o.i.d. Mijn klachten waren maagzuurklachten en een opgezette buik. Voor de Helicobacter bacterie (is geconstateerd bij de biopten) die ik in mijn maag had heb ik een kuur gekregen. Ik blijft nog regelmatig last houden van een opgezette maag en nu weer winderigheid (door lactose?)
Ik ben benieuwd wie er ervaring heeft met vit B12 injecties ook al is de bloedwaarde nog niet onder de normaalwaarde.