Auteur Topic: Glutenvrij in Boekarest  (gelezen 2059 keer)

Renate48

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Glutenvrij in Boekarest
« Gepost op: april 24, 2018, 23:48:36 »
Mijn man en ik gaan begin mei voor een paar dagen naar Boekarest. Heeft iemand ervaringen met glutenvrij daar? Is er iets te krijgen daar of moet ik alles meenemen?
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Renate48

• Gold Member
Re: Glutenvrij in Boekarest
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2018, 09:19:25 »
Even een korte update.
In de gewone kleine supermarkt heb ik niets kunnen vinden behalve wat yoghurt en gisteren toevallig een pakje worst waar op stond "zonder gluten". Eerder in een groot, vrij nieuw winkelcentrum (met leuke terrasjes op het dak)naast een kantoorgebouw met blauwe ramen geweest en daar hadden ze wel aardig wat op de afdeling dietetici of iets in die strekking. Ik weet alleen niet meer hoe dat winkelcentrum heet. Ik heb produkten van Schär, Bauckhoff en nog wat meer gezien, van brood tot koekjes toe. 
Hier wordt vaak ook s'middags warm gegeten en dat is tot nu prima gegaan, zelfs bij de tentjes waar het druk is omdat de lokale bevolking er zelf ook komt. Je krijgt wel een mand met brood bij je eten, dus misschien is dan een broodje meenemen wel een optie.
Man heeft in

koekie8

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: mei 08, 2018, 12:12:52 »
Laat je een dieetvertaling in de lokale taal zien of spreken ze goed Engels?
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2018, 13:31:06 »
Wij hebben een dieetverklaring bij ons maar nog niet gebruikt. Zijn vrijdagavond vlak na aankomst gaan eten met een zakenrelatie en die regelde dat. Eergisteren bij Mahala vlak in de buurt en dat lukte prima, ook zonder vertaling. Gisteren in een restaurant op een boot aan de grens met Bulgarije gegeten. Vis uit de Donau, gegrilde groente en een bolletje polenta erbij.
Vanavond gaan wij weer hier in de buurt eten. Achter de supermarkt die 24 uur per dag open is. Waar ik de vleeswaren had gevonden met de opschrift 'fara gluten'.   
Man heeft in

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2018, 09:08:58 »
wat leuk dat je ons mee laat genieten, ben er nog nooit geweest, wat niet is kan nog komen :duimop:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: mei 09, 2018, 09:28:15 »
Dit is voor mij ook de eerste keer Gerda. Mijn man had iemand ontmoet op de Expo in Haarlemmermeer en die had hem uitgenodigd om de fabriek te bekijken. En deze keer mocht ik weer mee, had zo een fabriek nog nooit gezien.
Ik had al overal informatie gezocht en niets gevonden, maar hier ter plekke vind ik zo nu en dan wat zoals de verpakte vleeswaren in de supermarkt. En er zal beslist meer zijn maar helaas kan ik geen Roemeens lezen.
Tot nu toe heeft mijn man prima kunnen eten. Gisteren bij een Americaans restaurant lamskoteletjes gegeten.
Man heeft in

Renate48

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: mei 09, 2018, 20:38:46 »
Laat je een dieetvertaling in de lokale taal zien of spreken ze goed Engels?
Ze spreken Engels, de een beter dan de ander, maar ik heb ook tweetalige menukaarten gezien.
Man heeft in