Auteur Topic: Peulvruchtendilemma!  (gelezen 1136 keer)

Sam

• Newbie
  • *
Peulvruchtendilemma!
« Gepost op: april 23, 2018, 20:16:12 »
Hi,

Het valt me op dat er op (bijna) alle verpakkingen van droge peulvruchten staat dat er sporen van gluten in kunnen zitten.
Eerder kocht ik bijvoorbeeld rode linzen van Valle del Sole, maar daar staat het nu ook op. Net als op alle linzen, bonen, en kikkererwten bij Ekoplaza.

Weet iemand toevallig of er ook écht glutenvrije varianten zijn? Dus niet alleen "besmetting onbekend," maar zeker weten veilig? Ik probeer wat meer plantaardig te eten en heb allerlei wilde receptplannen—dus het zou leuk zijn als ik de goedkope versies kon kopen i.p.v. uit blik. (Vraag me trouwens ook af hoe het dan qua sporen zit met de blikvarianten.)

Hoor graag jullie ideeën hierover!

EDIT: ik ben ook wel benieuwd hoe jullie dit met noten doen. Hoe weet je zeker of er geen sporen in zitten?

Groet,
Sam

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Peulvruchtendilemma!
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2018, 08:27:46 »
Wat denk je van goed wassen en nakijken of er tarwegraantjes tussen de boontjes zitten? Dat lijkt me voldoende als je gemiddeld gevoelig bent voor gluten.

Ben je heel erg gevoelig, dan kun je een soort nemen die niet in contact kan komen met tarwe ed, ik ken daar alleen de blikvarianten van https://www.ekoplaza.nl/search/qry=peulvruchten/soort=peulvruchten2/allergieen=tarwe-en-glutenvrij

Hoewel het voedingscentrum peulvruchten aanprijst als gezond voedingsmiddel, blijkt uit onderzoek van het UMCG dat peulvruchten een negatief effect hebben op de darmflora, al is dat niet per soort uitgesplitst.

Ik ga kievitsbonen zaaien in de tuin, ben erg benieuwd of dat lukt, het zijn droogbonen en ik gebruik ze in de chili con carne. Ze zijn handig omdat ik ze niet in de vriezer hoef te bewaren. Andere peulvruchten vries ik in, zodat ik een wintervoorraadje heb, nadat ze vers van het land komen: erwten, peultjes, kapucijners, tuinbonen, sperziebonen en snijbonen. Ik doe dat omdat ik extreem gevoelig ben voor gluten, anders zou ik gewoon een blik, pak of zak kopen en het goed controleren.
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2018, 20:37:53 »
Ik meen me te herinneren iets gelezen te hebben over geteste gedroogde peulvruchten in het laatste of een na laatste NCV magazine...

Edit: heb het voor je opgezocht. Ze hebben zowel gedroogde als gekookte linzen onderzocht. 1 scoorde 11 ppm, de rest allemaal <5ppm. Ze testten zowel producten met waarschuwingen voor sporen als zonder.

LINZEN GEKOOKT
AH Linzen blik Gemaakt in bedrijf waar ook glutenbevattende granen wordt verwerkt. < 5
Bonduelle linzen diepvries Sporen mogelijk van tarwe. < 5
Bonduelle Linzen blik -- < 5
Hak linzen in zak -- < 5
LINZEN GEDROOGD
Valle del Sole rode linzen Kan sporen van gluten bevatten. < 5
AH rode splitlinzen gedroogd Gemaakt in bedrijf waar ook glutenbevattende granen wordt verwerkt. 11
Hak blonde linzen gedroogd -- < 5
Lassie groene linzen gedroogd -- < 5
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

Sam

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2018, 12:01:30 »

Edit: heb het voor je opgezocht. Ze hebben zowel gedroogde als gekookte linzen onderzocht. 1 scoorde 11 ppm, de rest allemaal <5ppm. Ze testten zowel producten met waarschuwingen voor sporen als zonder.

Ah, dank je wel voor het opzoeken! Ik heb dat artikel gemist—eens kijken of ik het magazine nog kan vinden. Interessant (en logisch) dat ze ook blikvarianten hebben meegenomen in de test.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2018, 14:14:32 »
Als je lid bent van de NCV, kun je het online teruglezen. Het stond in het laatste Magazine.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

Sam

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2018, 15:14:13 »
Yes, ben ik! Dank!

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2018, 20:34:05 »
Ik heb een keer een graankorrel gevonden in gedroogde peulvruchten, maar die heb ik er gewoon uitgehaald. Gedroogde peulvuchten moet je sowieso nakijken op steentjes e.d. en daarna goed wassen vanwege het stof. Voor het overgrote merendeel van de coeliaken lijkt het me geen enkel probleem. Peulvruchtenmeel zou ik nooit kopen zonder GV logo, dat kan besmet zijn bij het malen en dat kan je er dus niet weer even uitzoeken.  :D