Auteur Topic: Ontlasting (sorry vies praatje ;-))  (gelezen 877 keer)

Bennie1310

• Newbie
  • *
Ontlasting (sorry vies praatje ;-))
« Gepost op: april 21, 2018, 16:49:14 »
Een vraag. Onze 2 jarige peuter is gisteren gepriktom te kijken of ze een allergie heeft waaronder ook coeliakie.
Hoe ziet de ontlasting er dan uit?
Onze dochter heeft standaard diarree met voor als heel veel vezels die je bijna niet van haar billen krijgt
Verder zitten er vaak onverteerde resten voedsel in.
Is dit herkenbaar?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Ontlasting (sorry vies praatje ;-))
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2018, 20:38:21 »
Bij mijn zoontje zag je ook de velletjes van de erwtjes nog zitten. Dus het kan te maken hebben met coeliakie. Maar het kan ook een andere oorzaak hebben, waardoor de darmen het eten slecht verteren.

De poep kan ook plakkerig zijn en aan de wc pot blijven plakken bij wat grotere kinderen die al zelf naar de wc gaan. Het kan vies ruiken. En een andere kleur hebben. Kinderen met coeliakie hebben soms ook obstipatie, of beide, afwisselend diarree en obstipatie. Of gewoon normale ontlasting, maar wel andere klachten of symptomen.

Zie ook https://www.mlds.nl/klachten/vetdiarree/

Heeft ze minimaal 6 weken een gewone hoeveelheid gluten op, en heeft ze coeliakie, dan is dat meestal aantoonbaar via een bloedtest.

Fijn dat de kinderarts wil uitzoeken wat er aan de hand is. Hopelijk brengt het duidelijkheid.
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.