Auteur Topic: Vakantie SardiniŽ  (gelezen 699 keer)

rian75

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Vakantie SardiniŽ
« Gepost op: april 17, 2018, 08:38:48 »
Hallo,  Binnenkort gaan wij (2 dochters met coeliakie) naar SardiniŽ (Oost kust) Heeft iemand tips mbt eten/restaurants etc? Eerste keer voor ons, ik vind het erg spannend!
Groeten Rianne
Moeder van 3 dochters en een zoon. Oudste dochter (02) sinds '07 coeliakie. Derde dochter (08) per sept '10 ook coeliakie.

koekie8

• Gold Member
Re: Vakantie SardiniŽ
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2018, 17:01:19 »
Ik heb op SardiniŽ heerlijk gegeten, maar ik zat in Alghero, niet aan de oostkust.
De Italiaanse "NCV" heeft een app, waarin je kunt opzoeken waar glutenvrije aanraders (gecategoriseerd op ijssalon, restaurant, winkel etc.) zitten. En de app van Schšr, Glutenfree Roads, hielp me een paar jaar geleden aan adressen waar ze glutenvrije pizza (met de Schšr bodem denk ik?) verkopen.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

Aithra

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2018, 19:46:01 »
In ItaliŽ hoef je je echt geen zorgen te maken over glutenvrij eten! Het aanbod is heel groot en over het algemeen zijn mensen, ook in de horeca, goed bekend met coeliakie en het glutenvrije dieet. In elke supermarkt is in principe wel een schap te vinden met glutenvrije producten (vaak veel lekkerder dan in Nederland). Ook verkopen ze deze producten bij de apotheek (farmacia). Je kunt daar bijvoorbeeld ook glutenvrije ijshoorntjes kopen, al zijn er best veel ijssalons die deze zelf ook aanbieden.

http://www.ristorantiperceliaci.net/cerca/ristorantiperceliaci_sardegna.php Dit is een overzicht van restaurants/pizzeria's op SardiniŽ, waar ze glutenvrij serveren. Je kunt per provincie en vervolgens per gemeente zoeken. Er staat ook bij aangegeven of ze gecertificeerd zijn door de AIC (Italiaanse NCV)

Steeds vaker zie je trouwens ook speciale glutenvrije (banket)bakkers, waar ze vers brood en koekjes e.d. verkopen. Mocht je daar van tevoren eens naar willen kijken, zou je kunnen googelen op "panificio senza glutine" of "pasticceria senza glutine" + de plaats waar jullie naartoe gaan.

Veel plezier alvast!  :D

rian75

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2018, 19:14:09 »
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het eens bestuderen!

Gr Rianne
Moeder van 3 dochters en een zoon. Oudste dochter (02) sinds '07 coeliakie. Derde dochter (08) per sept '10 ook coeliakie.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • het livaad is onmisbaar
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2018, 22:10:56 »
Weet niet of je zelf gaat koken er is een goedkope supermarkt namelijk de Eurospin die verkoopt veel gv producten en erg goedkoop o.a paneermeel brood crackers pizza verschillende soorten ijsjes o.a cornetto,s en ijsjes met wafels er omheen (lekker).
Veel plezier op SardiniŽ.

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

rian75

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2018, 22:59:05 »
Geweldige vakantie gehad! Idd veel supermarkten met groot gv assortiment! Helemaal blij van al die vriendelijke italianen die weten wat GV inhoud. Nog voordat je 'senza glutine' hebt uitgesproken is het al "Si, si!" Kunnen we in NL nog wat van leren ;-) Heerlijke pizza's gegeten en super lekker ijs!  Voor herhaling vatbaar!
Groetjes!

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • het livaad is onmisbaar
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2018, 20:51:55 »
 :duimop:

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2018, 22:01:10 »
Geweldige vakantie gehad! Idd veel supermarkten met groot gv assortiment! Helemaal blij van al die vriendelijke italianen die weten wat GV inhoud. Nog voordat je 'senza glutine' hebt uitgesproken is het al "Si, si!" Kunnen we in NL nog wat van leren ;-) Heerlijke pizza's gegeten en super lekker ijs!  Voor herhaling vatbaar!
Groetjes!
Wat fijn!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl