Auteur Topic: eieren  (gelezen 2273 keer)

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • klachten 2009 glutenvrij 2013 nu 0 gluten
eieren
« Gepost op: maart 26, 2018, 16:52:52 »
hoi wie weet kan iemand mij vertellen welke eieren ik t beste kan eten .
eieren gaan de ene keer goed bij me en een andere keer weer niet . mij lijkt dat van de code 3en4 op t ei de kippen de meeste tarwe  en soja krijgen maar hoe zit t met een biologisch ei en een mais en granen ei welke kippen krijgen daarvan de meeste tarwe binnen? ik kom er met googelen niet uit.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: eieren
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2018, 17:33:59 »
Ik word het meest ziek van meergranen eieren. Van een maisei kon ik er in het verleden 1 eten maar niet 2. En de eieren van kippen die buiten lopen en die veel gras eten gaan het beste. Ik weet niet of je zo'n boerderij in de buurt hebt? Hangt ook af van het seizoen, of het gras groeit, dan hebben de kippen minder voer nodig. Er zijn verschillende buitenrennen voor kippen, maar in de praktijk lopen ze vaak op een modderveld of stuk grond en niet op vers gras. De beste eieren krijg je als ze vrij kunnen scharrelen in het gras. Ik heb zulke eieren lange tijd gekocht bij Thedinghsweert (Tiel) en begreep eerst niet waarom we er opeens ziek van werden een paar jaar geleden. Ik was juist extra voorzichtig, mijn zoon moest destijds zijn CITO toets maken, dus ik was daar speciaal 'veilige' eieren gaan halen. Waar ik niet aan had gedacht was dat er toen sneeuw lag. Dus de kippen konden helemaal niet bij het gras. Ze hadden extra brood uit de bakkerij gekregen... pas toen viel het kwartje dat eieren niet altijd goed zijn voor ons (en dat was voor mij de aanleiding om zelf kippen te gaan houden die glutenvrij voer krijgen).

Overigens: voor mensen die 'gewoon' glutenvrij eten zijn eieren geen enkel probleem. Alleen als je supergevoelig bent -dwz ook ziek wordt van de meeste glutenvrije dieetproducten- heb je kans dat je ziek wordt van eieren van kippen die gluten eten, of van vlees van dieren die gluten eten (gluten immunogene peptiden zijn aanwezig in het bloed van mensen die gluten eten, deze kleine glutendeeltjes gaan door de darmbarrière, het valt te verwachten dat dat ook bij dieren zo werkt, al is dat nog niet onderzocht).
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2018, 17:44:06 »
z on boerderij heb ik nog niet kunnen vinden helaas nog eens zoeken .maar ik weet nu niet welke ik t beste kan kopen als ik in de supermarkt sta welke kippen  zouden  de minste tarwe krijgen dus de maiseieren ? de bio of toch de scharrel ?wel fijn dat jullie zelf kippen kunnen houden super!!

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2018, 17:53:37 »
Ik gebruik zelf de mais vrije uitloop eieren van De Boed (bij Ah, en misschien ook elders?). Bio en biodynamisch gingen vaak fout bij mij, waarschijnlijk omdat die kippen "lekker extra veel granen" krijgen.

De kippen lopen nu overigens al een hele tijd niet buiten ivm ophokplicht, dus eten ze verhoudingsgewijs waarschijnlijk wat meer ander voer.
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2018, 19:46:36 »
ok bedankt .ja idd de ophokplicht daar had ik nog niet aan gedacht als ze ander voer krijgen is de kans natuurlijk ook groter dat je een reactie krijgt.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2018, 20:39:23 »
Bij de Boed blijft het percentage mais in het voer 60%, ook nu ze binnen lopen ivm ophokplicht (al eten ze dan meer voer) http://www.natuurfarmdeboed.nl/
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 27, 2018, 10:52:17 »
ok ik heb nu de mais granen eieren van blije kip gekocht deze eerst uittesten daarna probeer ik de eieren van de boed bij a h deze ligt iets verder weg en vanwege keel en oorontsteking kon ik niet ver gaan vandaag. ligt t percentage mais bij de blije kip ook op 60%?ik neem aan dat ze bij de boed ook nog tarwe erbij krijgen of is dit niet t geval?

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 28, 2018, 10:00:41 »
wil dit even delen had een mail naar de blij kip gestuurd met de vraag hoeveel tarwe ze krijgen in verhouding tot mais .dit was hun antwoord
de gluten )eiwit) die een kip tot zich neemt worden in zijn geheel afgebroken.
de kip maakt vervolgens eiwit aan wat geheel glutenvrij is.
kippen maken zelf geen gluten aan .er zitten geen gluten in de eieren.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: maart 28, 2018, 10:31:36 »
Eieren zijn glutenvrij. Maar supergevoeligen kunnen er wel ziek van worden, dat blijkt ook uit ervaringsverhalen uit de VS. https://www.verywellfit.com/are-eggs-gluten-free-562813

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: maart 28, 2018, 10:41:59 »
  ok

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **