Auteur Topic: olie en of kokosolie  (gelezen 2397 keer)

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • klachten 2009 glutenvrij 2013 nu 0 gluten
olie en of kokosolie
« Gepost op: maart 23, 2018, 12:27:25 »
hallo, ik ben nog op zoek naar een olijfolie en of kokosolie die goed gaan bij extreem gevoeligen.
iemand tips?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: olie en of kokosolie
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2018, 16:10:52 »
Deze heb ik lange tijd zonder problemen gebruikt: https://www.ah.nl/producten/product/wi214657/bertolli-vloeibare-margarine
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 25, 2018, 09:52:40 »
ik kan ook niet tegen soja helaas die zit erin.
tot nu toe gebruikte ik salvagno uit de natuurwinkel maar dacht reactie te bespeuren .
kreeg net een mailtje terug waarin ze mij melden dat deze inderdaad niet glutenvrij geproduceert is en ik gebruikte hem best vaak.
weer een stukje puzzel opgelost.
dan heb ik nog de kokosolie van organic raw wacht nog op hun mail .roomboter is ook geen optie. ik weet t even niet meer allemaal.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: maart 25, 2018, 10:23:05 »
Dan ben je al met al toch een stapje verder. De enige olijfolie die ik af en toe gebruik is van Luque; https://www.ekoplaza.nl/search/qry=luque
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2018, 10:58:40 »
bedankt voor de tip ik ga eerst even de kokosolie verder testen zie op de site dat er wel glutenvrij is aangevinkt maar wellicht is dat nog teveel voor mij .we gaan t zien.en anders eens naar de ekoplaza om de luque olie te testen

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2018, 11:00:58 »
Misschien vind je dit verhaal over kokosolie interessant: https://moniquevandervloed.nl/kokosolie-jungle-welke-wel-welke/

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 25, 2018, 11:20:19 »
mmm ja erg verhelderend ik denk dat ik de pot in de badkamer zet als lippenbalsem of beter als huid creme

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: maart 25, 2018, 15:40:51 »
Van deze soorten kokosolie werd ik ziek: omega & more, mama nature (Aldi), Royal Green. Ik heb nog die van Amanprana in huis om te testen.

En deze soorten olijfolie gingen niet goed bij mij:
- Petro (AH)
- Grancarlo ceci
- Latzimas
- Epikouros
- Salvagno
- Casolare

Ik heb ook nog een paar soorten rijstolie getest, ik weet alleen nog dat die van King niet goed ging, de andere merknamen ben ik kwijt.

Ik hoop nog wel een keer een goede soort bakolie te vinden; tot die tijd heb ik zelfgemaakte roomboter.

Slagerij Van der Geer in Veenendaal heeft bakjes rundvet/ ossenvet. Er bestaat ook ganzenvet.

Ik weet niet of roomboter een optie is? https://www.okvlees.nl/blog/297-grasgevoerd (ik weet niet of er een zuursel oid aan toegevoegd is). En er bestaat ook nog ghee (geklaarde boter).

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: maart 25, 2018, 20:46:43 »
in t verleden ging roomboter nooit goed maar de grasgevoerde boter van ok vlees kan ik nog eens proberen thanks.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: maart 25, 2018, 21:08:50 »
ik zie nu ook een artikel over de grasboteraffaire op de site van schotse hooglanders.nl dat verklaart meteen waarom de room grasboter eerder bij mij fout ging ik maar denken dat t door de lactose kwam zij hebben ook bakjes ossewit die ga ik eens proberen. ok vlees heeft rolletje boter maar die zie ik op bestellijst niet terug.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #10 Gepost op: maart 25, 2018, 22:37:08 »
De koeien zijn op sommige boerderijen pas vanaf dit weekend buiten, dus nog heel even geduld voor grasboter (het gras moet eerst groeien). ;)

Ik ben benieuwd naar het ossewit, hopelijk gaat dat goed.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: maart 28, 2018, 10:03:13 »
de ossewit gaat goed en t is ook nog eens erg lekker de kippenpootjes van pure graze kwamen heerlijk gebruind uit de oven.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #12 Gepost op: maart 28, 2018, 10:34:30 »
Wat fijn!

Jammer genoeg zijn de Pure Graze kippen niet meer leverbaar, las ik:  https://www.pluimveeweb.nl/artikelen/2018/01/vleeskuikentak-pure-graze-failliet/

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: maart 28, 2018, 11:38:24 »
deze waren nog uit de vriezer .ik heb mijn volgende lichting vlees en kip inmiddels besteld bij schotse hooglanders ook vanwege t ossewit en t 100% hopelijk grasgevoerd vlees. bij pure graze had ik zo mijn bedenkingen vandaar .maar zoals gezegd kan er van alles nog mis gaan tijdens verwerking en of transport.