Auteur Topic: ok .nl vlees  (gelezen 1770 keer)

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • klachten 2009 glutenvrij 2013 nu 0 gluten
ok .nl vlees
« Gepost op: maart 20, 2018, 13:18:11 »
heeft iemand ervaringen met het vlees van ok.nl .ik gebruikte eerder pure graze dat ging wel goed behalve het gehakt.
het vlees van ok.nl was een tip van iemand voorraadje besteld maar t lijkt er op dat deze minder goed gaat dan t pure graze vlees.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: ok .nl vlees
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2018, 13:31:57 »
Als je een keukenmachine hebt, kun je zelf het vlees malen, met het snijmes, zo maak ik gehakt van restjes vlees.

ok.nl ken ik niet. Is het rundergehakt van volledig grasgevoerde koeien, of van koeien die nog worden bijgevoerd? Misschien maakt dat uit. Ik weet ook niet hoe schoon het wordt verwerkt (door een slager die met kruiden werkt en paneermeel ed). Ik zie op de website dat ze ook ganzenvlees hebben en lamsvlees van dieren die niet bijgevoerd zijn (edit: krijgen toch krachtvoer volgens filmpje).
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2018, 13:57:03 »
ik had t grasgevoerd vlees besteld je kunt kiezen uit biologisch of grasgevoerd.weet niet of t 100% is.gek genoeg viel t gehakt bij ok .nl beter dan bij pure graze.
ze verkopen ook gekruid vlees dus misschien besmetting.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2018, 15:37:28 »
Hier nog een adres voor grasgevoerd rundvlees: https://schotsehooglanders.nl/varkensvlees/?v=796834e7a283
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2018, 19:18:39 »
hallo ik heb een mail gestuurd naar ok vlees ze beweren dat t 100 procent grasgevoerd vlees is .heb t vanavond gegeten rosbief en heb zo mijn twijfels tintelende tong en weeig gevoel ,wellicht toch een besmetting verder at ik kikkererwten broccoli en witlof met appelmoes normaal nooit last van.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2018, 22:11:10 »
Zelfs als de koe in het wild geleefd heeft, kan het nog op enkele momenten mis gaan met het vlees (aangenomen dat je supergevoelig bent). Ik heb van PureNature vlees gehad, de paarden en runderen kwamen uit natuurgebieden en werden niet bijgevoerd. maar het hangt er ook vanaf of de dieren nog iets eten als ze gevangen worden en hoe de dieren worden geslacht, op welke locatie, door welke slachter, en of daar ook met kruiden en/of paneermeel wordt gewerkt. Soms worden de dieren gevangen en vervoerd en tijdens het vervoer en op de plek waar ze nog moeten wachten krijgen ze soms nog stro (van tarwe). Ook zijn er verschillende adressen waar de dieren geslacht worden. In sommige gevallen is de slachterij apart gehuisvest van de slagerij en dat is de meest ideale situatie: geen kleding met mogelijk resten van kruiden/ paneermeel bijvoorbeeld. Een slachterij die een slagerij heeft is een risico ivm kruisbesmetting. Ik vraag bij een dier dat geen gluten gegeten heeft, of de slager deze als eerste wil slachten op een dag, met een schoon mes, op een schone werktafel, en apart wil hangen om te laten versterven, met plastic ertussen zodat er geen contact is met andere dieren (in het bloed van dieren die gluten eten zitten glutenfragmenten). Als een slachter alleen puur vlees levert dat niet bewerkt is, zou dat mooi zijn. Maar er worden bijna altijd worsten gemaakt, daar zitten kruiden door, en dat hoeft niet glutenvrij te zijn op het niveau van 0 ppm. Bovendien moet een slager zo schoon en hygiŽnisch werken, dat het bijna is alsof hij een operatie moet doen in een ziekenhuis. Daar is een slager natuurlijk niet voor opgeleid en niet aan gewend. Hij mag de kraan niet aanraken, de deurklink niet, geen geld aannemen, niemand de hand geven, geen sleutels aanraken etc. (wat ik een slager allemaal heb zien doen tijdens het werk) hij mag alleen zijn handen wassen en aan het vlees komen en het mes, verder nergens anders aan. Een knappe slager die zo'n extreem niveau van hygiŽne kan leveren...

Maar ook de andere dingen die je eet kunnen een risico zijn. Ik eet meestal 2 dagen hetzelfde. En als ik een product verdacht vind, eet ik dat de tweede dag niet, maar wel de andere producten. Niet altijd is het product dat ik verdacht vind de boosdoener... (en ik ben wel eens ziek geworden door broccoli uit BelgiŽ; met peulvruchten ben ik ook heel voorzichtig, ik ga altijd na hoe het is geoogst, ik heb het liefst kievitsbonen dat zijn peulen die ik zelf nog kan pellen en je kunt ze goed drogen en bewaren). Je kunt ook nog een keer het vlees eten en er dan andere groenten bij doen als er nog wat vlees over is. Ik neem aan dat de appelmoes zelf gemaakt is? Ik kook tegenwoordig appels zonder suiker tot moes, en vries het daarna in porties in (kokosbloesemsuiker past niet bij fruit en een andere suiker heb ik niet). Ik vind het ook heel moeilijk om veilig vlees te vinden. Al had ik me dat in het begin van het dieet niet kunnen voorstellen. sterker nog, als ik zo'n verhaal had gehoord als ik net beschreven heb, zou ik aan het gezond verstand van die persoon gaan twijfelen... zo dacht ik zelf jaren geleden over verhalen van 'supergevoeligen' uit de VS, daar overdrijven ze... ik kon me niet voorstellen dat het nodig zou zijn om zo extreem schoon en hygiŽnisch te werken... ach, een mens is nooit te oud om bij te leren. ;)

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2018, 11:05:38 »
ja de reactie van ok vlees dat t 100 procent grasgevoerd is geeft mij nog niet de garantie dat ik er geen last van krijg idd zo precies komt t dus .i ik heb nu al meerdere keren vlees ervan gegeten en steeds heb ik t gevoel dat t niet klopt alleen bij t gehakt wel steeds andere groenten er bij gegeten de appelmoes maak ik idd zelf alleen van appels ik heb dan geen reactie als ik een appel zo eet vaak wel ik was ze en schil ze maar dan nog .deze zijn wel geen bio zou t daaraan liggen.ook ik wordt steeds gevoeliger na fouten zelfs na 5 jaar dieet ik weet dan wel vaak in welke hoek ik t moet zoeken , en vooral niet denken dat ik wel weer eens een klein handje chips naturel kan eten niet dus ben idd supergevoelig .ppfff .ik heb vaker gedacht de afgelopen jaren ik houd me goed aan t dieet er moet nog iets anders zijn waardoor ik klachten houd nooit kwam er iets uit testen of onderzoeken mij is nu wel duidelijk dat mijn glutenovergevoeligheid de enig boosdoener is en kan ik alleen maar nog beter opletten wat ik eet en veel poetsen en handen wassen en zo .ik vindt het erg prettig dat t coeliakieforum bestaat en er mensen zijn die ieder op zijn eigen manier t zelfde meemaken

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2018, 12:26:28 »
Bij ons gaan alleen appels uit eigen land goed, ik koop biologische voor de zekerheid.

Ik maak zelf chips van schijfjes aardappels, zout en roomboter in de oven.Van alle soorten olie worden we ziek. Ook van aardappels die in wisselteelt worden verbouwd met tarwe. En over chips, friet en voorgekookte aardappels zit dextrose (van tarwe) voor het behoud van de gele kleur, al staat dat niet altijd op het etiket omdat het een hulpstof is. 

Als je een appelallergie hebt, kun je vaak verse appels niet goed verdragen maar gekookte of gebakken wel, dan verandert de eiwitstructuur en het wordt minder allergeen. Mensen met een allergie voor appels kunnen vaak wel het ras Santana of Elise eten. Dat werkt alleen bij een milde appelallergie niet als er heftige klachten ontstaan.

Hoe gevoelig je bent voor gluten moet je zelf uitvinden, dat is een kwestie van vallen en opstaan, het is niet anders, al komen er wel meer diŽtisten die het herkennen (met name de groep die opgeleid is door de ncv), maar die hebben ook geen laserogen welke producten gluten bevatten en welke niet. Ook onder medici ontstaat meer erkenning hiervoor (er zijn al enkele artikelen verschenen over het 'gluten contamination elimination diet') en er is onder coeliakie-experts meer oog voor blijvende klachten bij mensen met coeliakie, men heeft alleen nog geen idee wat daarvan allemaal de oorzaken zijn, dat is nogal complex en het verschilt per patiŽnt. Ik ben ook 'blij' dat er mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten (hoe vervelend het ook is), en dat we tips en ervaringen kunnen uitwisselen, tegelijk voel ik me ook wel eens een marsmannetje (euhm marsvrouwtje) in coeliakieland, het is nog erg onbekend, en ik ben er zelf ook een beetje dubbel in: aan de ene kant wil ik er meer bekendheid voor vragen (wij tellen immers ook mee, waarom hebben wij geen 0 ppm meel?) aan de andere kant wil ik nieuwe mensen met coeliakie die hopen te herstellen van hun klachten niet afschrikken (het is namelijk ook bijzonder zeldzaam).