Auteur Topic: peaks from meel  (gelezen 2677 keer)

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: peaks from meel
« Reactie #15 Gepost op: maart 22, 2018, 20:22:06 »
Koop een paar plantjes kruizemunt en zet ze in de tuin. Als je niet te hard plukt dan heb je jarenlang muntthee uit eigen tuin.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • klachten 2009 glutenvrij 2013 nu 0 gluten
« Reactie #16 Gepost op: maart 22, 2018, 21:58:17 »
bedankt voor de tip.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: maart 27, 2018, 10:53:36 »
het xo rijstmeel lijkt goed te gaan hier ik ben een blij mens nu langzaam mengen met teff/boekweit meel.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #18 Gepost op: maart 27, 2018, 13:00:12 »
Ik ben ook blij voor je!  :duimop:
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #19 Gepost op: maart 27, 2018, 18:05:22 »
ik gebruik ook alleen rijstmeel voor de pannekoeken...
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #20 Gepost op: april 03, 2018, 22:00:54 »
Ik lees dat je het boekweitmeel hebt afgekeurd, dan ben je toch weer een stapje verder. Ben je het teffmeel nog aan het testen?

Ik heb vandaag madeliefjes in mijn thee gedaan. Het zag er leuk uit, maar het smaakt naar niets.  :D
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: april 04, 2018, 10:30:35 »
ja idd ik had per ongeluk de verkeerde zak gepakt van t xo meel was t omhulsel met tekst er van af dus waren t beide transparante zakken beetje dom maar ja nu weet ik wel zeker dat ik niet tegen t boekweit meel kan t was 200 gram dat heb ik geweten ook. van t xo meel krijg ik trouwens ook wel in mindere mate maar toch ook een opgezette buik en winderigheid net als bij gewone rijst eigenlijk. ik probeer t nog een keer met alleen rijstmeel en dan teff dus t is toch nog geen hoera gevoel.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #22 Gepost op: april 04, 2018, 16:25:36 »
mmmmmm... zou je echt net zo gevoelig zijn als wij? Ik hoop het niet voor je. Wat je nog kunt doen, is bruine rijst (=zilvervliesrijst) kopen van Sawat-D, te vinden bij een toko. Van alle tientallen soorten meel/ graan die wij getest hebben, komt die het dichtst in de buurt van 0 ppm gluten. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ook die niet helemaal op 0 ppm zit, hij komt wel heel dichtbij. Wij hebben die een poos gegeten maar zijn daar uiteindelijk toch mee gestopt. Probeer het in elk geval, met een beetje geluk is het voor jou wel iets. Lukt het toch niet (op den duur) dan is de enige optie die overblijft zelf naar een boer stappen die granen verbouwt. Zo heb ik boekweit geplukt, o, wat was dat lekker (maar niet haalbaar om die zelf te oogsten, veel te veel werk). En maiskolven gekocht bij een boer, die gesneden, gedroogd in de oven en tot meel gemalen in een koffiemolen (wat ook veel werk is natuurlijk). En ik dacht jaren lang dat we niet tegen mais konden... dat was dus helemaal niet het probleem, onze klachten kwamen door een onzichtbare hoeveelheid gluten in glutenvrije meelsoorten en dieetproducten. Het duurde wel 10 jaar voordat ik daar achter was. Ik dacht simpelweg dat 'glutenvrij' betekende 'geen gluten', maar die term zet je op het verkeerde been, het is eigenlijk glutenarm. Ik ken geen dieetproducten op het niveau van 0 ppm gluten (wat men in het verleden ook niet kon meten, sinds kort kan het wel, maar het is nog erg duur en omslachtig).

Succes met je zoektocht!

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: april 04, 2018, 17:18:04 »
bedankt voor de tips moet ik straks ook t veld in hihi.
mijn puzzeltje zoals ik mijn zoektocht altijd noem duurt nu ook al jaren.
heb al meerdere malen melen geprobeerd van verschillende merken steeds ging t mis ik probeerde toch steeds na een tijd weglaten toch weer toe te voegen ook vanwege de voedingwaarde in bvb teff en boekweit ik ben in totaal 25 kilo afgevallen waarvan nu nog maar 7.5 erbij is.
je wilt ook wat variatie he  steeds als t weer wat beter ging toch maar weer t dieet wat proberen uit te breiden maar op t moment zit ik idd in t onderste vaak vermelde rijtje kwa gevoeligheid.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: april 04, 2018, 19:59:04 »
Ik ben niet zo gevoelig als Tine en Tom, maar wel gevoeliger dan gemiddeld. Ik geef dus geen garantie op mijn aanbevelingen, maar je kunt ze proberen  ;)
Ik eet de teffvlokken van De Halm al een hele tijd en die gaan bij mij goed. Die zou je nog eens voorzichtig kunnen proberen. Ze zijn deze week bij Ekoplaza in de aanbieding.
Ik eet ook zonnebloempasta en zonnebloempitten van Horizon, daar kun je misschien wat calorieŽn van binnenkrijgen als je er tegen kunt.
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: april 04, 2018, 20:47:52 »
ik zal t onthouden voorlopig ben ik een beetje huiverig denk ik maar bedankt voor de tips.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: mei 08, 2018, 09:13:16 »
hoi het teffmeel is nu ook definitief afgekeurd. blijkbaar ben ik zo gevoelig dat ik echt geen enkel meel kan verdragen .
ik bak nu pannekoekjes van ei met banaan of ei met amandelmeel zelf gepeld en gemalen. ei lijkt wel weer goed te gaan.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #27 Gepost op: mei 08, 2018, 12:12:03 »
Afhankelijk van het verwerkingsproces (met name: de molen) zou je eventueel nog meelsoorten als kastanjemeel en bananenmeel kunnen proberen. Dat zijn geen granen, maar je kunt wel bakken met het meel.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #28 Gepost op: mei 08, 2018, 13:51:50 »
Jammer van de teff. Had je die van Peaks of die van De Halm?

Ik maak ook cakejes met zelf gekraakte walnoten, misschien kun je die ergens vinden. Ik gebruik dit recept http://gezondlevenvanjacoline.blogspot.nl/2012/09/muffins-van-amandelmeel.html er zit geen bakpoeder in, ik heb geen 0 ppm bakpoeder gevonden. En ik gebruik kokosbloesemsuiker van Royal Green. Verder baking soda van Armond&Hammer een oranje pakje.

Heb je de rijst van Sawat-D nog getest?

En misschien is het Orgran boekweitpannenkoekmeel iets voor je, die zit onder 5 ppm gluten (dat is verplicht in AustraliŽ waar het vandaan komt).

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #29 Gepost op: mei 08, 2018, 13:59:03 »
Even off-topic: Ik heb een vlierbes gevonden met vlierbloesem die net in bloei komt en thee gemaakt van de bloesem, dat vond ik wel wat. Vlierbes is te vinden bij www.wildplukwijzer.nl