Auteur Topic: peaks from meel  (gelezen 5328 keer)

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • klachten 2009 glutenvrij 2013 nu 0 gluten
peaks from meel
« Gepost op: maart 18, 2018, 12:12:21 »
ik vroeg mij af of het meel van peaks from en dan teff en boekweit meel wat betreft het gluten gehalte aan de lage kant of de hoge kant zit .op de verpakking staat het glutenvrije logo en dat het onder de 20 ppm valt. weet iemand dit?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: peaks from meel
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2018, 15:14:48 »
Ik heb het wel eens aan ze gevraagd, maar het verschilt per batch ze kunnen het dus niet zeggen, ze willen er ook niet veel moeite voor doen trouwens, onder 20 ppm vinden ze prima, zolang dat de norm is van de wetgever. Boekweit heeft als nadeel dat de oogst/ het transport niet wordt gecontroleerd. Er zit een schil omheen zoals bij beukennootjes en het idee is dat die schil erafgehaald wordt en dat er dan zo weinig gluten overblijft dat het glutenvrij is, het wordt bij Peak's wel gemeten of het echt glutenvrij is dwz onder 20 ppm. Ik heb boekweit wel eens gegeten uit Finland en al zat het dicht bij 0 ppm het was toch net te veel, jammer want ik vind het heerlijk en het zit vol voedingsstoffen. 

Ik heb lang tijd meel gebruikt van Doves Farm, en de broodmix Schar B (die ging pas mis als we het 3 keer aten dus ook 's avonds bij de soep bv) en rijstmeel van de toko uit Thailand (die van X.O beviel het beste), en verder bruine rijst van Healthy Grain.

Lieke is vrij heeft producten onder 5 ppm. En Orgran komt uit AustraliŽ en zit dus ook onder 5 ppm (5 ppm is daar wettelijk de max.), hun gewone boekweitpannenkoekmix vonden wij lekker (niet die met appel).

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2018, 17:00:46 »
ok ja bedankt voor de reactie het meel van peaks from is wel 100% teff en 100% boekweit en bij de melen van lieke en orgran zijn t mixen en zitten er nog allerlei andere grondstoffen en verdikkingsmiddelen en zo in ik reageer al zo gevoelig overal op dus ben daar een beetje huiverig voor.
maar als die merken wat glutengehalte lager uitkomen is het wel een goed alternatief.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2018, 01:14:41 »
Ze garanderen <20ppm op de verpakking, maar ik weet uit zeer betrouwbare bron dat ze de <5ppm test hanteren. Meel dat tussen de 5 en 20 ppm getest wordt, gebruiken ze niet.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2018, 12:23:38 »
Als je het aandurft, gewoon proberen, een andere manier om het te testen is er (nog) niet. Er wordt gewerkt aan glutentesten die heel weinig gluten kunnen meten, ik hoop dat we daar in de toekomst iets aan hebben, dat zou het hier in huis een stuk makkelijker maken, dan weet ik welk pak suiker ik kan gebruiken, welk bakpoeder etc. Gebruik je op dit moment glutenvrije dieetproducten? En word je alleen ziek door gluten, of ook door andere ingrediŽnten, of weet je dat niet? Het blijft een gepuzzel, om iets te vinden dat goed valt, en tegelijkertijd genoeg variatie te houden. Ik vind het vooral lastig in de winter als er geen verse oogst van het land komt, ik kijk nu al uit naar het voorjaar en de nieuwe oogst groente en fruit, en verse zuivel, in die periode fleuren we weer op en hebben we meer keus. 
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: maart 19, 2018, 13:45:44 »
hoi nee andere dieetproducten gebruik ik niet in t begin van t dieet in 2013 wel nog maar t was al snel duidelijk dat ik daar echt op reageer glutenvrij brood en zo .maar zo om de 3 dagen smiddags pannekoekjes vindt ik wel erg lekker ik reageer ook op soja gist broodverbeteraars alle glutenbevattende granen maar ook op rijst ,mais koemelkproducten en vetsin verder tomaat en sinaasappel. als ik glutenfoutjes heb reageer ik op nog veel meer maar dat heeft natuurlijk met de gevoelgheid van de darmen te maken.ben al vanaf 2009 ziek en in 2013 kwam pas naar voren dat ik daar gevoelig voor ben geen diagnose coeliakie maar via voedselovergevoeligheids test immupro en vooral eigen gevoel ik reageer ook op sporen opassen dus. eet  t is inderdaad een heel gepuzzel je denkt dat je t nu wel onder de knie hebt maar.....en ook ik heb al vele artsen gezien met en vaak zonder begrip.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: maart 19, 2018, 15:21:21 »
Ja dat valt niet mee zoveel dingen die afvallen. Ik dacht zelf 8 jaar lang dat mijn zoon niet tegen mais kon, dat zat namelijk in al die producten waar hij ziek van werd, en hij kon wel tegen teff, maar achteraf gezien werd hij door iets ziek wat niet op het etiket stond: sporen van gluten. Toen ik een hele maiskolf kocht en die kookte, en hij dat opat, gebeurde er helemaal niets. Hij vond het lekker en had er geen last van. Ik was heel verbaasd. Maar hij verdraagt geen enkele soort maismeel uit de winkel. Ik heb toen zelf mais gepeld, gedroogd en gemalen tot meel, en daar werd hij niet ziek van. Bovendien werd hij ziek door de teff die hij jaren gegeten had. Bleek er gluten in te zitten ruim onder 20 ppm. Ik heb toen nog tijdelijk het teffzaad zelf gemalen, maar ook daar zat te veel gluten in. Ik blijf wel proberen om eetbare dingen te vinden, zelfs ten koste van mijn eigen gezondheid omdat ik dingen test voordat ik ze aan mijn zoon geef, om niet alleen water over te houden, en nog een beetje variatie in het eten.

Van welk meel maak je pannenkoeken? Daar kun je ook toast van maken. Zelfde beslag alleen met wat zout erdoor, dikte van vla, en dun uitgieten over een bakplaat met bakpapier erop, 20 tot 30 minuten bakken op 180 graden, evt. knoflook erover en/of rozemarijn.

Soja gebruik ik niet, de kans op verontreiniging met tarwe is te groot, al heb ik nog wel een soort sojasaus in huis om te testen (ik heb wel een kast vol met dingen die ik een keer wil testen).

Aan gist heb ik lang getwijfeld maar klachten van baksels kwamen toch vooral van andere ingrediŽnten. De gist van Bruggeman heb ik in huis, en ik gebruik zuiveringszout van Armand&Hammer ipv bakpoeder, ik ken geen soort bakpoeder zonder glutensporen. Ik ken geen goede xanthan gom, ofwel wordt geproduceerd mbv afgeleiden van tarwezetmeel ofwel van maismeel die niet glutenvrij (genoeg) is, ook hiervan heb ik nog een soort in huis om te testen, al bak ik op dit moment geen brood, we eten al tijden pannenkoeken, yoghurt en eieren.

Heb je al eens AA melk geprobeerd of melk rechtstreeks van een boer die zijn koeien geen brokken geeft maar gras en hooi? Ik maak daar yoghurt van, het is erg makkelijk, met een eetlepel startyoghurt (van Boerenland Campina) en een liter warme melk 40 graden in een thermoskan 9 tot 24 uur laten staan (9 uur als je van mild houdt en 24 uur als je van zuur houdt, dan is ook de lactose verder verteerd). Ik eet zelf de eerste yoghurt op en mijn zoon krijgt versie 2 of 3.

Vetsin wordt vaak gemaakt mbv afgeleiden van tarwe.

Sinaasappels, mandarijnen en citroenen verdragen we niet, er kan een waslaagje met gluten omheen zitten voor een langere houdbaarheid, en bio Demeter soorten gaan het beste maar toch niet 100% goed, ik weet niet of het met gluten te maken heeft. Fruit uit het buitenland gaat meestal fout hier, ook bananen, tomaten. Verse bio tomaten die ik bij de boer haal gaan wel goed, paprika's en komkommers ook, maar die zijn er niet het hele jaar. Wat we nu kunnen eten zijn bio appels en peren uit eigen land. 

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 19, 2018, 19:33:23 »
hoi de pannekoeken bak ik op t moment van deels boekweit en teff van peaks from met water en ei en zeezout wel met enige twijfel dus vandaar mijn start vraag zie boven. erna wat opgeblazen buik en rommelen en beetje oprispingen.ook en tintelende tong wellicht nog te veel gluten?of valt teff te zwaar .goede tip voor de melk tot nu toe gaat alle zuivel fout behalve feta en jong geitenkaas .

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: maart 19, 2018, 20:08:39 »
Mijn tong gaat ook prikken als ergens wat gluten in zit, helaas pas 10 minuten na het eten, dus niet meteen, dat zou handiger zijn.

Lijkt me niet dat je een prikkende tong kunt krijgen door teff zelf (wel van gluten), of omdat het een zwaar meel is, je darmen kunnen wel tijd nodig hebben om eraan te wennen.

Heb je al het rijstmeel van de toko geprobeerd? Van het merk X.O gaat het beste. Dan zou je eerst pannenkoeken kunnen maken alleen met rijstmeel en daarna rijst/boekweit kunnen testen en rijst/ teff.   

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: maart 19, 2018, 20:21:25 »
ja wel rijstmeel van de toko die ging niet goed xo verkopen ze niet misschien online.ik ga eens zoeken bedankt.

Merel-3

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2018, 09:58:53 »
beste Ingrid,

Ik ken een bedrijf wat glutenvrij paneermeel verkoopt genaamd https://www.foodspecialties.eu . misschien een leuke tip! want hierbij weet je namelijk zeker dat er geen gluten of vele andere allergene inzitten.

groetjes Meike

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2018, 11:03:13 »
Ik denk niet dat je het helemaal goed begrijpt. In glutenvrije dieetproducten zitten altijd kleine sporen van gluten, onder 20 ppm (de maximaal toegestane hoeveelheid) maar boven 0 ppm. Het zou beter glutenarm kunnen heten, dan is het duidelijker. Er bestaan geen glutenvrije dieetproducten op het niveau van 0 ppm. En die hebben sommige mensen die extreem gevoelig zijn voor gluten nodig (al is dat zeldzaam). Zij hebben niets aan een glutenvrij logo of mededeling dat iets glutenvrij is. Voor hen geldt dat het pas glutenvrij is, als ze er zelf niet ziek door worden. Hun buik luistert niet naar de EU norm. En testen konden vroeger ook niet zo weinig gluten in voeding meten. Nieuwe testen kunnen dat wel, maar die zijn nog niet erg gangbaar.

Ik weet niet wat wij hebben aan het adres van een groothandel? Zou het kunnen dat je werkt voor een aanbieder van glutenvrije dieetproducten? VA Foods bijvoorbeeld?  Zit in de VA producten minder dan 5 ppm gluten?

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2018, 13:56:45 »
ik heb inmiddels t xo meel in huis en vanmiddag pannekoekjes mee gemaakt ben benieuwd als t goed valt ga ik t voorzichtig aanvullen met teff-boekweitmeel wat ik nog heb staan met kleine beetjes.
goedbedoelde tip maar paneermeel klinkt mij sowiezo al niet goed in de oren ik ben zoals gezegd supergevoelig meen ook te reageren op zakjes groen thee drink op t moment alleen nog water .

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2018, 14:23:33 »
Ik ben heel benieuwd of dat rijstmeel iets voor je is, ik hoop het, want dan heb je veel meer mogelijkheden, en je kunt ook testen of het andere meel goed gaat als je dat toevoegt en een veilige basis hebt. Eerst maar eens afwachten.

Als je de verpakking van de groene thee nog hebt, kun je kijken of er maltodextrine in zit, dat kan gemaakt worden van tarwe,en wordt soms gebruikt  om het aroma aan de theeblaadjes vast te plakken.

Ik ken ook iemand die brandneteltoppen gebruikt om thee te maken, en madeliefjes, daar komt geen fabriek aan te pas. :D 

ingrid fokkens

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2018, 14:32:37 »
ooh ja ik heb gelezen dat paardebloemen zo gezond zijn die staan er bij ons straks weer genoeg .