Auteur Topic: Hoe testen op coeliakie als het hele gezin glutenvrij is?  (gelezen 1785 keer)

Driempje

• Newbie
  • *
Hoe testen op coeliakie als het hele gezin glutenvrij is?
« Gepost op: maart 11, 2018, 11:46:41 »
Sinds bij mij 4 jaar geleden coeliakie geconstateerd werd en al snel bleek dat ik zeer gevoelig ben (ong. 5-10 ppm schat ik), hebben wij geen gluten meer in huis (ik word er ook niet gezelliger op als het mis gaat...). Mijn zoontje van nu 2,5 jaar heeft nog geen gluten gehad. We eten ook vrijwel geen glutenvrije alternatieven, alleen heel puur: groenten, vlees dat goed gaat, fruit enz.
We willen graag weten of mijn zoontje coeliakie heeft, want hij begint buitenshuis last te krijgen van het feit dat zijn grote zus wel gewoon brood krijgt. Maar hoe testen we dat? Thuis ga ik hem echt geen gluten geven... Iemand ideeŽn?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Hoe testen op coeliakie als het hele gezin glutenvrij is?
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2018, 12:57:45 »
Ik zou beginnen met een bezoek aan de kinderarts, eventueel een coeliakiepoli. En vragen of ze willen testen welke genen hij heeft. Als hij GEEN HLA-DQ2 en HLA-DQ 8 genen heeft, kan hij ook geen coeliakie krijgen. Als hij die genen wel heeft, kan hij wellicht coeliakie ontwikkelen. Toch heeft 30 a 40% van die bevolking die genen, terwijl slechts 1% coeliakie krijgt. Hoewel bij familieleden het risico wat groter is. Normaal is de kans op coeliakie 1%. Bij jouw kind is het 5 a 10%. Nog steeds niet erg veel dus, want 90 a 95% van de familieleden van een coeliakiepatiŽnt krijgt geen coeliakie.

Je kunt hem gluten geven via glutenpoeder zie http://www.dinc-online.nl/Bestanden/documenten/DINC%20Standpunt%20glutenbelastingtest%20volwassenen%2023022011_definitief.pdf en vervolgens meten via een bloedtest of hij na verloop van tijd antistoffen krijgt tegen gluten. Ik zou dat wel doen in overleg met een kinderarts, waar je ook kunt aankloppen als hij vůůr het eind van de provocatie onhoudbaar veel klachten ontwikkelt en snel afvalt. Het is in elk geval fijn om te weten of hij coeliakie heeft voordat hij naar de basisschool gaat!   
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.