Auteur Topic: Chinese onderzoekers: tarwe eiwitten geschikt voor shampoo voor beschadigd haar  (gelezen 725 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Deze Chinese onderzoekers willen bewerkte tarwe eiwitten gebruiken om (goedkope) shampoo te maken voor beschadigd haar. Ik kijk er niet naar uit om ook de etiketten van shampoos goed uit te pluizen of er gluteneiwitten in worden gebruikt. Ook al eet je de shampoo niet op, je komt er wel met je handen aan, en die handen maken ook weer eten klaar.

R Soc Open Sci. 2018 Feb 7;5(2):171216. doi: 10.1098/rsos.171216. eCollection 2018 Feb.
Modification of wheat gluten for improvement of binding capacity with keratin in hair.
Wang S1,2, Meng D1,2, Wang S1,2, Zhang Z3, Yang R1,2, Zhao W1,2.

In this study, enzymatic hydrolysis and cationization with epoxypropyldodecyldimethylammonium chloride of wheat protein, an economic protein complex containing great amount of disulfide bonds, were conducted to improve properties such as solubility and disassociation behaviour for recovery of damaged hair when used in shampoo. The optimal conditions for enzymatic hydrolysis were pH 8.2, 55°C with Alcalase for 60 min. After the selected hydrolysis, the degree of hydrolysis, nitrogen solubility index, foaming capacity index, foam stability index, emulsifying activity index and emulsion stability index of hydrolysate with 58.71% of short-chain peptides (less than 1000 Da) were 8.81%, 39.07%, 225%, 56.67%, 9.62 m2 g-1 and 49.08, respectively. The cationization was followed to raise the isoelectric point of wheat protein hydrolysate from 7.0 to 10.0, which could facilitate the quaternized protein hydrolysate to adhere to the surface of hair at the range of pH 5-6 of hair care products to form more disulfide bonds. The results show that a shampoo with quaternized wheat proteins hydrolysate possesses excellent properties in recovering damaged hair, making the surface of hair smooth and compact.

PMID: 29515840 PMCID: PMC5830729 DOI: 10.1098/rsos.171216
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Baloo

• Newbie
  • *
tarwe-shampoo bestaat toch al heel lang?  :? Ik heb wel gehoord van mensen die daar gevoelig voor zijn. Maar je spoelt en droogt je handen toch nog voordat je eten klaarmaakt?

Overigens zit er in meer cosmetica en zeep gluten, zegt de website van de NCV https://www.glutenvrij.nl/een_glutenvrij_dieet_wat_nu/gluten_in_non_food en ook deze site https://www.ncv-cosmetica.nl/cosmetica/samenstelling-en-ingredienten/allergie/gluten/

JoJ_91

• Sr. Member
Ik weet in ieder geval de shampoo van Andrelon met tarwekiemen. Al lang voordat er lang en breed aan coeliakie gedacht werd, echt jaren!, had ik al last van die shampoo (uitslag en zo). Of het met de gluten te maken heeft weet ik niet, maar die komt er bij mij niet meer in!
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

12cook

• Gold Member
Sanex heeft ook n glutenvolle variant... dus altijd kijken!
Ik snapte maar niet waarom ik zo'n jeuk had.... totdat mn moeder vroeg welke sanex ik had. Las t etiket en dacht..... blonTTTTT

koekie8

• Gold Member
Ik had laatst ook shampoo met "wheat protein" in mijn handen. Ik zou het niet kopen, maar zie er toch niet echt gevaar in. Ik heb wel vaker gehoord dat bij sommige mensen de hoofdhuid reageert. Maar ik ben niet bang dat het in mijn dunne darm belanden kan als ik mijn haar ermee was.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Ik zou de shampoo ook gebruiken (en heel goed uitspoelen!) als het de enige beschikbare soort was. Met de hoeveelheid keus in de supermarkt pak ik er liever een waar ik wat minder voorzichtig mee moet zijn.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

12cook

• Gold Member
Ik ben ook niet bang dat t in mn darm terecht komt.
Maar mn hele huid protesteerde dus sindsdien let ik wel altijd op