Auteur Topic: Brood AH  (gelezen 1335 keer)

Nico de Kroon

• Newbie
  • *
Brood AH
« Gepost op: maart 10, 2018, 15:52:28 »
Goedemiddag zijn er hier meerdere die niet tegen het brood van de AH kunnen (vrij)
Als ik het namelijk 3 dagen achter elkaar eet moet ik alles opboeren
Ik hoor het graag of er hier meerdere last van hebben
bvd

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Brood AH
« Reactie #1 Gepost op: maart 10, 2018, 16:15:39 »
Ik heb even naar de ingrediŽnten gekeken. Misschien kunnen je darmen niet goed tegen inuline. Volgens de universiteit Wageningen kan dit stofje darmklachten veroorzaken. Dat is met onderzoek aangetoond.

Het lastige van glutenvrij brood is dat er van alles in gestopt wordt om het lekker en luchtig te maken, en nog een beetje voedingswaarde te geven. Het beste zou zijn als er volkoren meel in zat. Maar dat zit er niet in. Het is zetmeel en bloem. Dat wordt tot de 'lege' voedingsmiddelen gerekend. Het is ontdaan van kiem en zemel (de voedingsrijke buitenkant) en het is geraffineerd. Om het verlies aan voedingswaarde en vezels te compenseren worden er zaden, pitten en voedingsvezels aan toegevoegd. Beter zou zijn als er (volkoren) meel in zat, mais, zilvervliesrijst, haver, teff, boekweit, gierst, ed. Maar dan gaat het prijskaartje (nog) verder omhoog, dat is de keerzijde. Ook zaden en pitten kunnen voor gevoelige darmen trouwens moeilijk verteerbaar zijn. Heb je Yam brood van de Jumbo al eens geprobeerd? Misschien gaat dat beter.   

Zie ook https://www.glutenvrij.nl/actueel/nieuwsartikel/586
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Nico de Kroon

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 12, 2018, 10:14:06 »
Dankjewel voor je uitleg
Ik heb nu al een paar dagen ander brood op en nu is het veel rustiger en ik ben namelijk een redelijk grote broodeter
Ik mag ook niet veel verkeerds binnen krijgen of het gaat fout het blijft goed opletten
Maar nogmaals dank

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: maart 12, 2018, 17:39:06 »
Gelukkig heb je ander brood gevonden, dat kan nog een hele zoektocht zijn. Wat ook goed verzadigt is (glutenvrije) havermoutpap, maar daar moet je wel van houden, niet iedereen is een pap-eter.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.