Auteur Topic: Advies broodbackmachine  (gelezen 1203 keer)

Zarick

• Newbie
  • *
Advies broodbackmachine
« Gepost op: februari 23, 2018, 16:44:29 »
Hallo,

Ik ben sinds kort gediagnoseerd met coeliakie en ben nu op jacht voor een nieuwe broodbakmachine. En ik hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen.
Ik heb zelf al wat rond gezocht op websites en de BM55 van Inventum schijnt aardig goed te zijn (en betaalbaar). Zijn er mensen die ervaring met dit apparaat hebben en zijn jullie er tevreden mee?
En wat zijn een beetje dingen waar ik op moet letten met het aankopen van zo'n machine? Het is mij ook opgevallen dat sommigen een glutenvrije stand hebben, wat doet dat eigenlijk en is dat het geld wel waard?

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Advies broodbackmachine
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2018, 17:51:50 »
Een apart "glutenvrij" programma is niet echt nodig, je kunt met een standaardprogramma "kneden, rijzen, bakken" ook een goed glutenvrij brood bakken. (Mijn BBM noemt dat het "snelle" programma.) De meeste BBM's hebben problemen met het mengen van het deeg, alles vooraf even goed door elkaar roeren geeft een beter resultaat.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

JoJ_91

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2018, 20:04:58 »
Een glutenvrij programma laat maar 1x rijzen omdat glutenvrije degen vaak geen 2x rijzen. Daarom is dat dan vaak het snelle programma. Hoewel bij mijn BBM dat alsnog ruim 3 uur duurde. Sowieso haal ik altijd de kneedhaak er na het kneden uit zodat je geen gat onderin je brood hebt zitten.
Ik heb geen ervaring met degene die jij noemt
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

nelly

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2018, 15:10:09 »
Ik heb ook een Inventum,en heb die al 5jaar,sinds ik coeliakie heb.Wel is mijn ervaring dat je het deeg eerst even in een kom moet mixen,an ders is het Fiberhusk geklonterd onderin het brood.Dat even geduurd voor ik erachter kwam.Nu komt er perfect brood uit.Succes,Nelly

Zarick

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2018, 11:46:10 »
Bedankt voor het advies en uitleg wat die stand nou echt is. Ik ga dan gewoon voor die BM55 denk ik. Maar eens wat recepten uit het archief proberen!

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: maart 12, 2018, 17:55:10 »
En? Heb je al wat lekkere broden gebakken?
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl