Auteur Topic: Help!! Thema “de bakker” op school met heel veel gluten in de klas!  (gelezen 1872 keer)

Lampje

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Shine a light every day
Bij mijn zoontje in de kleuterklas is vandaag het thema “de bakker” gestart. Ook mijn dochter die op de voorschool zit doet vrolijk mee *help* ze hebben beide coeliakie!

Morgen gaan ze naar de plaatselijke bakker om daar koekjes te bakken. Grote hopen meel overal ...  en de kinderen krijgen geen schortjes aan maar moeten oude kleren aandoen en gaan met meelbesmeurde kleren weer terug de klas in.... geen idee hoe ik mijn beide kids daartegen kan beschermen 😨

Dan is er nog knutselen met brooddeeg. Alle kleuters moeten dat werkje een keertje doen, dus elke dag voor de komende 2-3 weken is er overal gluten contaminatie.

Grote HELP!!!

Je kind al die weken van school houden is geen optie.
Heb wel voorgesteld om in dit thema ook stil te staan bij coeliakie en klassikaal te bespreken dat er ook mensen zijn die ziek worden van brood. Iemand nog tips hoe je dat leuk aan peuters en kleuters kan vertellen ?

Alvast dank voor jullie reacties!
coeliakie sinds september 2008 (Marsh 3A). Beschadigingen darmbiopt, geen verhoogde antistoffen in het lichaam

Zoontje (2012) coeliakie en dochter (2014) coeliakie + koemelkallergie

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Help!! Thema “de bakker” op school met heel veel gluten in de klas!
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2018, 16:18:45 »
Oei, dat is lastig, heb je sinterklaas achter de rug krijg je dit .... Het blijft altijd een lastig dilemma: je kind mee laten doen, en aan risico's blootstellen, of je kind thuis houden, en dan sociale activiteiten laten missen. Dat is en blijft balanceren. Persoonlijk vind ik het geen goed idee om naar een omgeving te gaan waar meel rondstuift, zoals een molen of een bakkerij. Dan zou ik liever zoeken naar een alternatief, en op bezoek gaan bij een bakker die glutenvrij bakt (Scheveningen, Culemborg, er zijn er meer, hier een lijstje van winkels https://ikbenglutenvrij.nl/links/glutenvrij-te-koop/ ) en daar een taartje gaan eten met je kind en vragen of je even mag kijken in de bakkerij, als je daar tijd voor kunt vinden. Of je maakt iets in eigen keuken.

Ik weet niet wat het knutselen met brooddeeg inhoudt. Gaat er veel zout door en is het oneetbaar? Dan kunnen ze net zo goed knutselen met klei (Creallterm hadden de kids hier in het verleden ik weet niet of het nog bestaat).

Je zou ook kunnen vragen of het kneden in een aparte ruimte mag, niet in het klaslokaal, als dat op zo'n korte termijn nog te regelen valt. En ik weet niet of je zelf glutenvrij brooddeeg hebt waar je kind mee kan knutselen?  :? (deed ik in het verleden bij het bakken van pepernoten, toen ging de hele klas glutenvrije pepernoten bakken, met pepernotendeeg kun je makkelijk knutselen; op de website van bakker Jeandrine vind je een recept voor glutenvrije broodhaantjes: http://www.jeandrine.nl/pasen/)

Wat ik zeker zou doen: vragen of je vroeg op de hoogte gesteld kunt worden van geplande activiteiten waarbij etenswaren een rol spelen, zodat je daar beter op kunt inspelen. Of je aanmelden als hulpmoeder oid zodat je er met je neus bovenop zit. (Bij mijn zoontje destijds hing er bv. met sinterklaas een groot vel papier op de deur met de tekst 'niet strooien' dat was reuze-aardig van school, het kan dus wel... en in plaats van spelletjes doen met pepernoten werden glutenvrije vruchtenhartjes en schuimpjes gebruikt in de klas van mijn zoontje...).   

Er zijn boekjes die voor kleintjes uitleggen wat coeliakie is, kijk even bij https://ikbenglutenvrij.nl/kinderboeken-over-coeliakie/

Het Maasstadziekenhuis heeft een leuk filmpje over coeliakie: https://ikbenglutenvrij.nl/filmpje-bod-e-legt-uit-wat-is-coeliakie/

En in deze periode extra belangrijk voor je kinderen: heel goed handen wassen voor het eten en drinken. Zorg dat ze bekers en bakjes hebben die ze zelf kunnen openmaken zodat de juf er niet met haar kruimelhanden aan zit. En laat juf de kraan open en dicht doen (daar zitten ook kruimels aan) en zorg voor papieren handdoekjes, een eigen keukenrol (die stond in de klas van mijn zoontje op de vensterbank), natte doekjes (ik had de sensitive luierdoekjes van de Etos in een ander doosje meegegeven de snoetenpoetsers waren te agressief voor dagelijks gebruik), of een eigen handdoek (vermijd in elk geval de handdoek die alle andere kinderen gebruiken). Stop eventueel etenswaren in een bakje die aan een vorkje geprikt kunnen worden (stukjes appel, kaas, komkommer, druiven, brood in stukjes oid) dat hoeft je kind niet per se met de handen aan te raken.

Hopelijk kom je er samen met de juf uit!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.