Auteur Topic: snel vol gevoel, oprispingen; wat is dit nu weer?  (gelezen 1613 keer)

Baloo

• Newbie
  • *
snel vol gevoel, oprispingen; wat is dit nu weer?
« Gepost op: februari 06, 2018, 23:17:19 »
Hoi, onze dochter van 8 heeft sinds een jaar de diagnose. Ze houdt zich super trouw aan het dieet, het gaat heel erg goed. Ze is weer op gewicht, en groeit langzaam weer wat. Bloedwaardes in een jaar van >128 naar 24, dus dat gaat lekker. Een paar maanden geleden viel het op dat ze wel erg vaak nog diarree had en veel stinkende winden liet, toen zijn we ook met lactose gestopt (althans, in melk en yoghurt, niet als bijkomstig ingredient in producten). De arts verbaasde zich erover dat dit na zoveel maanden blijkbaar nog een probleem is. Binnen twee dagen hield de winderigheid op. Nu heeft ze wel nog af en toe buikpijn en soms diarree, maar veeeel minder dan eerst.

Maar nu weer iets nieuws: tijdens het eten heeft ze veel sneller dan eerst het gevoel vol te zijn, en vrij kort daarna heeft ze last van reflux of oprispingen. Dit zijn niet haar 'normale' glutenfout klachten (dat is buikpijn, diarree, humeurig, moe). Ze eet daardoor minder dan eerst, terwijl ze toch al niet zo veel at. Wat is dit nu weer? Herkennen jullie dit, in welke hoek moeten we dit zoeken? Of hangt dit niet samen met coeliakie en moet ik ergens anders aan denken?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: snel vol gevoel, oprispingen; wat is dit nu weer?
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2018, 10:45:57 »
Het kan komen omdat haar darmen nog niet helemaal hersteld zijn. En is het enige wat je hoeft te doen afwachten... want het kan wel twee jaar duren voordat de darmen weer beter zijn. Bij de een gaat dat sneller dan bij de ander.

Is ze iets anders gaan eten?  :?

Van haver en havermout zit je sneller vol, of van andere volkoren granen en pseudogranen (boekweit, teffmeel ed), je herkent volkoren granen aan het woord 'meel' (geen zetmeel, dat is alleen het binnenste van het graan dat minder voedingsstoffen bevat dan het meel).

Ook als iets meer vezels bevat, raak je sneller verzadigd.

Of als er meer gluten in zit, zelfs onder 20 ppm, als er bijvoorbeeld glutenvrij tarwezetmeel in het eten zit. Er kan ook een mini beetje gluten hebben gezeten in het eten van een dag eerder. Te veel gluten in het eten kan twee tegengestelde reacties veroorzaken: toegenomen eetlust (ik kan de hele dag blijven snaaien de dag na een dieetfout) of juist verlies van eetlust (dat heeft mijn zoon, hij heeft geen behoefte aan eten, is een beetje misselijk, heeft last van brandend maagzuur en voelt zich niet lekker; bij hem komt de reflux vrij snel na het eten van iets dat niet goed valt).

Brandend maagzuur is één van de meest gehoorde klachten bij mensen met coeliakie (en het is niet altijd bij te sturen door het dieet nog strenger te maken). http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=24980.msg651004#msg651004

Ook kan de reactie op gluten in de loop van de tijd veranderen. Mijn zoon kreeg in groep 8 opeens migraine-aanvallen na het eten van gluten, dat had hij eerder niet meegemaakt.

Ik weet niet of ze bepaalde snoepjes vaker is gaan eten? In snoepjes zitten doorgaans tarwederivaten daar kan ze last van hebben. Mijn zoon at die tijdens de hele basisschoolperiode, maar vanaf 2011 niet meer, toen bleek dat fabrikanten die eerst mais gebruikten voor glucosestroop, maltodextrine etc. waren overgestapt op tarwe als bron. Zie voor gradaties van het glutenvrije dieet https://ikbenglutenvrij.nl/0-gluten-dieet/

Ook het kleine beetje lactose in producten kan mogelijk nog klachten geven. Ik weet niet in hoeveel producten het zit en of je die tijdelijk kunt schrappen? (als je vermoedt dat dat een probleem is)
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2018, 19:37:22 »
Ik zou de oprispingen/reflux bespreken met de huisarts. Het is een veelvoorkomende klacht. Niet alleen bij coeliakie: 1 op de 5 Nederlanders heeft er regelmatig last van. Er zijn diverse oorzaken, zoals stress, een niet goed werkende sluitspier tussen maag en slokdarm, een middenrifbreuk, darmproblemen et cetera. Het kan bij je dochter gelinkt zijn aan coeliakie, maar het kan er ook los van staan. Vandaar dat een bezoekje aan een arts me geen overbodige luxe lijkt.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

Jantal86

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2018, 19:00:43 »
Hallo Baloo,

Ik ben natuurlijk geen arts maar mijn dochter bleek een maagbacterie te hebben ( 3 jaar oud) en dit zorgt ook voor snel vol gevoel, misselijkheid, moe, maagzuur / oprispingen, buikpijn, geen etenlust.
Je zou kunnen vragen of de arts in deze hoek zou kunnen kijken.  Mijn dochter had de zeldzame variant namelijke de helicobacter heilmanni bacterie en deze is alleen via darmbiopt te checken of misschien op de pancreas elastase enzym in ontlasting (deze is dan te laag in mijn dochters geval) maar de meest voorkomende is de helicobacter pylori en volgens mij kan deze via ontlasting ontdekt worden. Het is het proberen waard.

groetjes Jantal86

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2018, 21:44:30 »
Hoe gaat het nu met je dochter, Baloo? Lukt het eten al iets beter?  :?
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Baloo

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2018, 23:02:30 »
Het lijkt nu weer wat beter te gaan, het komt en gaat.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2018, 09:49:26 »
Apart, hoor, hopelijk blijft ze op gewicht.

Baloo

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2018, 22:50:37 »
vanavond was het er weer. Ik denk nu dat het misschien ermee te maken heeft dat ze te snel eet of te grote happen naar binnen slikt zonder goed genoeg te kauwen. Ze klaagt dat het lijkt of er een prop in haar buik zit, en veel lucht. Hopelijk wil ze eens proberen om langzaam, met kleine hapjes te eten en goed te kauwen, om te zien of dat helpt.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: maart 11, 2018, 12:43:34 »
Ik kan je maar één ding adviseren: luister goed naar haar. Ik heb te vaak dingen afgedaan als niet belangrijk of niet relevant. Bleek mijn zoon toch al die tijd verschillende dingen heel goed aangevoeld -en verteld- te hebben.

Mijn zoon klaagt dat hij vol zit als hij te veel gluten op heeft. Hij krijgt dan geen hap meer door zijn keel.

En ik weet nog dat de arts in het ziekenhuis dacht dat mijn zoon zich aanstelde, en dat hij te veel lucht hapte bij het slikken, hij zou naar fysio moeten. Maar daar lag het helemaal niet aan. Maar dat is wijsheid achteraf, hoor, ik weet nu dat er voor hem te veel gluten in dieetproducten zat. Maar: er kunnen veel meer redenen zijn.

Let eens op wat ze eerder gegeten heeft. Als er overdag iets fout gaat, kan dat de trek in avondeten doen afnemen. Kan het ook zijn dat er niet genoeg vezels in het eten zitten? Of dat ze verstopt zit? Dan zou wat rauwkost of fruit kunnen helpen.

Je kunt ook eens meten of haar buik echt bol is. Bij mij is het echt een groot verschil, een buik na een glutenfout is een zwangere buik (ik heb allemaal broeken met stretch of een extra knoop). Kijk bij je kind of je ook echt een bolle buik ziet, of neem de centimeter erbij.

Toen bij mijn zoontje coeliakie werd vastgesteld, werd er een foto gemaakt van zijn darmen. Je zag dat daar veel lucht in zat. Er is ook medicatie voor (Aeropax destijds). Maar de beste oplossing is -hier in huis- alle vormen van gluten vermijden.

Als iemand met coeliakie gluten binnenkrijgt, verteert het eten niet goed. Dan gaan de darmbacteriën een feestje bouwen. Dat kan leiden tot een opgeblazen buik, een steen in je buik, extra boeren, extra winderigheid, en andere ontlasting (die heel snel komt, of juist heel traag, een andere vorm heeft, een andere kleur, of een vervelende geur, in de pot blijft 'plakken' of aan het oppervlak drijft). Mijn zoon had ook andere klachten als hij vol zat, hij was dan moe, snel geïrriteerd, je kon hem beter niet storen maar met rust laten (of juist even lekker op schoot laten zitten) ik merkte ook aan zijn gedrag dat hij zich niet goed voelde.

Lag er maar een briefje bij, hè, maar van observeren kun je ook veel leren. En doorvragen. Of ze ook buikpijn heeft. Of ze het koud heeft. Of ze moe is (als ze daarvoor openstaat, je wilt haar natuurlijk helpen, maar er ook niet te veel de nadruk op leggen; elk kind is anders, en jij kent haar het beste).

Baloo

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: maart 11, 2018, 21:31:10 »
dank je wel Tine, zo gaat het hier inderdaad. Maar blijven vragen en samen puzzelen over wat er gebeurd en gegeten is de afgelopen dagen, hoe het precies voelt en hoe het anders is dan toen ze vorige keer die glutenfout maakte, etc. Niet alleen zodat ik er misschien achter kom wat er is, maar ook zodat zij haar lichaam steeds beter kent en steeds beter aanvoelt hoe het reageert op wat. Ik zal haar binnenkort weer eens wegen, om te zien of ze op gewicht blijft. Dat is alvast heel wat.