Auteur Topic: Wetenschappelijke stand van zaken rondom coeliakie  (gelezen 554 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Wetenschappelijke stand van zaken rondom coeliakie
« Gepost op: januari 11, 2018, 10:57:59 »
In dit boeiende artikel in de Scientist wordt beschreven wat er bekend is over coeliakie, waarbij verschillende coeliakie-experts uit de VS, Duitsland en Groot-BrittanniŽ aan het woord komen: https://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/49467/title/The-Celiac-Surge/

In het kort:

Er zijn meer mensen die coeliakie ontwikkelen. Onderzoekers vragen zich af waardoor dat komt. Bij driekwart van de patiŽnten wordt de ziekte nog steeds niet ontdekt. Dat komt onder andere omdat patiŽnten niet alleen buikklachten hebben, maar ook andere klachten, zoals een ijzertekort of botontkalking. Wetenschappers zoeken naar pillen of vaccins om de ziekte beter te behandelen. Onder de groep mensen die uit eigen beweging glutenvrij gaat eten (NCGS) zitten niet herkende coeliakiepatiŽnten. 

Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.