Auteur Topic: ontbijt en lunchalternatief voor brood  (gelezen 969 keer)

MartijnH

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
ontbijt en lunchalternatief voor brood
« Gepost op: januari 07, 2018, 16:29:05 »
We zijn allemaal opgevoed met brood voor ontbijt en lunch. Maar waarom eigenlijk?
En ik ben uitgekeken op dat glutenvrije brood.
Wat is een alternatief voor brood 's ochtends en lunch (mee te nemen naar werk).

Mijn creativiteit komt niet verder dan:
- havermoutpap
- havermout(of boekweit, lijnzaad) klutsen met 2 eieren en daarna bakken en soms 'aankleden' met (pinda)kaas of wat zoets
- yoghurt met cashewnoten
- Shake van Atkins
- volle yoghurt, havermout en een schepje eiwitpoeder

Wat voor ideeŽn zijn er nog meer voor een ontbijt of lunch-om-mee-te-nemen?
glutenvrij sinds mei 2012

Aithra

• Jr. Member
  • **
Re: ontbijt en lunchalternatief voor brood
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2018, 17:56:31 »
Ik maakte wel eens een "wrap" met een hartige pannenkoek en dan bijv. met roomkaas en zalm of groentespread, parmezaanse kaas en rucola. Dat is ook goed mee te nemen naar school/werk. Of een frittata, en dan in puntjes meenemen. Een salade kan ook (en dan bv. noten, mozzarella of kikkererwten toevoegen voor de eiwitten en een langer verzadigd gevoel), of een rijst- of pastasalade.

Voor het ontbijt at ik zelf meestal havermoutpap (en dan variaties, bijv. met kaneel en appel, of blauwe bessen en stroop), niet zo'n grote eter.. Maar pannenkoeken of wafels zouden misschien ook een optie kunnen zijn? Havermoutmuffins? Of een stevig omelet?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2018, 18:38:13 »
Pannenkoekjes van banaan en ei? Snel, makkelijk en lekker. https://goedetengezondleven.nl/banaanpannenkoekjes-voor-het-ontbijt/
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • het livaad is onmisbaar
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2018, 20:55:49 »
Misschien leuk om dit topic eens door te lezen http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=23838.0 krijg je misschien ideeŽn.

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Baloo

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2018, 21:43:20 »
Goed idee!
Er zijn zoveel landen waar ze nauwelijks brood eten bij het ontbijt, en al helemaal niet bij de lunch. In China kun je ontbijten met nasi, of met noedels, lunch is een warme maaltijd net als het avondeten. In Engeland eet men eieren, worstjes, bonen en spek als ontbijt. In grote delen van Europa eet men sochtends koffie met cakejes, en smiddags een warme maaltijd (in Nederland at men vroeger trouwens ook vaak smiddags warm). Als je op je werk een magnetron hebt kun je dat makkelijk meenemen in een bakje.

lilly

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2018, 00:58:44 »
Ik eet helemaal niet vaak glutenvrij brood. Ik neem liever kwark met ontbijtgranen en fruit als ontbijt. Of een luxe cracker (ah vrij van gluten,) met kaas. Als lunch een salade met kipfilet of zalm. Of een maaltijdsoep zoals erwtensoep, bonensoep, linzensoep enz enz. Of een omelette met alles er op en er aan. Of rijst met roerbakgroenten. Genoeg te verzinnen. Maar een magnetron is dan wel handig...

koekie8

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2018, 05:56:18 »
Ik ontbijt bijna nooit met brood, alleen af en toe in het weekend een afbakbroodje. De laatste tijd ga ik vaak voor havermoutpap met banaan en kaneel. Met appel, kaneel en gojibessen of rozijnen is ook erg lekker. Soms ga ik voor boekweitgrutten (van Peak's) met frambozen. Yoghurt is inderdaad een optie, maar behalve noten, kun je er ook fruit en/of glutenvrije muesli in doen. Je kunt ontbijtmuffins maken van ei, banaan en havermout. Je kunt ook eieren bakken en die eten met rijstwafels (eventueel een tomaatje meebakken, erg lekker). Crackers eten kan ook, er zijn heel veel soorten, er zit vast wel wat bij wat je lekker vindt. Als ik vroeg op moet staan, maak ik een smoothie klaar die ik in de auto opdrink (ben niet zo'n eter in de ochtend), in zo'n smoothie gaat (diepvries)fruit, graan (bijvoorbeeld havermout of teffontbijt), in mijn geval eiwitpoeder, maar je kunt er ook melk of yoghurt doorheen doen.
Lunch: portie van de warme maaltijd van de vorige avond (sommige gerechten zijn koud ook lekker), pannenkoeken, opgerold met in de pannenkoek bijvoorbeeld jam of banaan), yoghurt met muesli (muesli in een apart zakje/bakje meenemen), maiswafels met kaas, koude pastasalade, koude rijstsalade (bijvoorbeeld met tonijn, mais, paprika), linzensalade. Ik eet in de winter graag peulvruchtensoep als lunch. Heb je bij de lunch een magnetron tot je beschikking?
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

Shelly

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2018, 21:38:42 »
Hi

ik maak pannekoeken voor smorgens.  2 eieren 100 gr meel 250gr melk, Je kan alle soorten melk gebruiken.
Of gebakken eieren met groenten.

Ik maak savonds extra porties warm eten en dat geef ik mijn kinderen mee naar school in een thermos. Heb er twee met gluten problemen.

succes

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2018, 13:36:31 »
Ik vind het wel een goed idee om het 'wat eten we voor lunch/ontbijt' draadje weer te openen! Kunnen we weer inspiratie opdoen :)
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2018, 18:52:19 »
Ik eet een maaltijdsalade als lunch.

En mijn broodbakmachine staat te niksen nu de Jumbo een constante aanvoer van Yam brood heeft... (als je van een stevige boterham houdt).

Meer lunchsuggesties: tortilla of omelet.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2018, 19:00:20 »
Haha mijn broodbakmachine staat ook stil... Ben meer fan van het kant en klare brood. Op dit moment het brood van bakker Leo. Daarvoor was het Genius.
Ik bak liever lekkere dingen dan brood...

Ik bak wel graag zelf ontbijtkoek, en eet dat dan als lunch. Of pannenkoeken, wraps, omeletje, salade, restje avondeten
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.