Auteur Topic: Broodbakmachine met glutenvrij programma of niet?  (gelezen 1910 keer)

Inge Lepelaars

• Newbie
  • *
Broodbakmachine met glutenvrij programma of niet?
« Gepost op: januari 03, 2018, 19:57:27 »
Hallo! Sinds kort moet ik glutenvrij eten. Ik overweeg een broodbakmachine aan te schaffen. Ik zie dat er ook machines zijn met een glutenvrij programma. Is het zinnig om een machine te kopen met zo'n programma? Of is dat geen must?
Groeten Inge

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Broodbakmachine met glutenvrij programma of niet?
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2018, 21:18:49 »
Ik zelf bak geen brood meer toen ik nog wel bakte had ik gewoon een gewone machine en dat ging goed als er toevallig wel een gv progamma op zit is wel mooi meegenomen  natuurlijk maar is geen must succes met zoeken.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Broodbakmachine met glutenvrij programma of niet?
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2018, 10:52:02 »
Wat je het beste kunt doen is een keer naar een broodbakcursus gaan, data zijn te vinden bij www.glutenvrij.nl daar kun je kennismaken met verschillende soorten meel, en je leert bakken in de oven en met een broodbakmachine, met diverse soorten meel. Ik heb zelf een broodbakmachine met een glutenvrij programma, maar bak toch altijd in de oven. Dus het is even puzzelen wat het beste bij jou past. Of je de timer wilt gebruiken zodat je 's morgens vers brood hebt. Of dat je toch nog extra moet roeren wat met sommige broodbakmachines nodig is. Een broodbakmachine levert gemak. Als je brood in de oven stopt, moet je het zelf mengen (wat overigens snel gebeurd is). En een oven geeft doorgaans betere resultaten. Verder hangt veel af van het meel dat je gebruikt (qua smaak en structuur). En een recept voor de broodbakmachine is anders dan een recept voor een oven. Nou, bak ze!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.