Auteur Topic: IgA deficientie: hoog IgE?  (gelezen 3237 keer)

lilly

• Sr. Member
IgA deficientie: hoog IgE?
« Gepost op: december 18, 2017, 16:49:59 »

Kan iemand mij zeggen of een hoog IgE door IgA deficientie veroorzaakt kan worden?

En kan bij een bloedtest met de volgende waarden IgA deficientie worden uitgesloten?

IgA  2.45
tTGA 0.3

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: IgA deficientie: hoog IgE?
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2017, 17:20:37 »
Ik weet niet wat je bedoelt met IgE. Met een bloedtest die IgE antistoffen meet, kun je bv een allergie voor koemelkeiwitten, ei, pinda of tarwe aantonen. Maar een allergie is iets anders dan coeliakie. 

Uit mijn hoofd is iemand IgA deficient bij een waarde van 0,7 of lager. Maar ik weet niet meer precies waar ik dat gelezen heb. Mensen met coeliakie hebben een grotere kans op een IgA deficiency. Maar daar hoef je geen klachten door te hebben. Als je IgA deficient bent, worden andere bloedtesten gebruikt om coeliakie aan te tonen, die niet gebaseerd zijn op IgA antistoffen maar op IgG antistoffen. Zo te zien is de IgA totaalwaarde normaal. Dus die persoon kan gewoon IgA antistoffen aanmaken. En wat de waarde van de anti TTG IgA antistoffen zegt, weet ik niet. Daarvoor heb je de referentiewaarde/ normaalwaarde nodig. Zit je erboven, dan is de kans groot dat je coeliakie hebt. Zit je eronder dan is die kans klein. Die referentiewaarde kan 0,23 zijn maar ook 10, dat hangt van het lab af dat de test doet en van de leverancier van de test. Dat kun je opvragen.

Verder is het zo dat je coeliakie kunt hebben ook als de antistoffen negatief zijn. Als je klachten hebt die passen bij coeliakie of als er iemand anders in de familie is met coeliakie of als je een andere auto-immuunziekte hebt (of een bloedverwant) is de kans op coeliakie vergroot. Dan is het 't beste om een darmonderzoek te doen om erachter te komen of je coeliakie hebt en de darmen beschadigd zijn.

Heb je iets aan deze info? Ik heb niet zoveel achtergrondinformatie, als je dat erbij zet kan ik je wellicht verder helpen (is het voor diagnose of follow-up, van jezelf of een familielid, en wat zegt de arts, die is tenslotte de expert).

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

lilly

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2017, 17:32:58 »
Hoi Tine, dank voor je uitgebreide antwoord. Onze dochter heeft een B12 tekort. En een hoog IgE. Ze heeft inderdaad voedselallergieŽn en dat verklaart het hoge IgE. Ik weet dat Coeliakie geen allergie is, maar intolerantie. Maar ik vroeg me af of een hoog IgE meer laat zien dan voedselallergieŽn, want voor zover ik begrepen heb kan een hoog IgE ook veroorzaakt worden door ontstekingsreacties of parasieten. Of door immunodeficientie... En toen vroeg ik me af hoe het dan zit met IgA deficientie... Of dat dan ook een hoog IgE laat zien. Want is IgA deficientie dan een vorm van immunodeficientie? Het is beetje ingewikkelde materie....

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2017, 19:32:22 »
Met die waarde van hierboven is je dochter niet IgA deficient. Dus dat staat er los van. IgA totaal wordt alleen maar bepaald om zeker te weten dat de juiste bloedtest wordt gebruikt om te checken op coeliakie.

Verder zijn er verhalen van kinderen die coeliakie hebben en een (IgE) tarwe-allergie. En kinderen met een hoge IgE die onontdekte coeliakie hebben. En je dochter kan ook allergieŽn hebben maar geen coeliakie. Vervelend als je geen duidelijkheid hebt.

Bij kinderen zijn de coeliakie antistoffen behoorlijk betrouwbaar. Ongeveer 5% van de kinderen heeft de darmschade van coeliakie maar geen antistoffen in het bloed. En met minder sterke darmschade is de kans op positieve antistoffen kleiner.

Er zijn nog andere testen die coeliakie antistoffen meten: EMA (endomysium) en DGP (deamidated gliadin peptide). Die zouden bij je dochter getest kunnen worden. En evt. kan gekeken worden of ze het DNA profiel heeft dat hoort bij coeliakie. 

Lukt het wel om een menu samen te stellen als je dochter nog meer allergieŽn heeft? Of zijn het geen voedsel allergieŽn?
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

lilly

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2017, 19:42:49 »
Nou in ieder geval geen IgA deficientie dus!

Ja de allergieŽn zijn voedselallergieŽn. Op dit moment is bekend dat zij allergisch is voor cacao, zuurkool, banaan en rauwe tomaat. Deze voedingsmiddelen zijn goed te vermijden. Ze heeft een doorverwijzing voor de allergoloog. En een doorverwijzing naar de kinderarts in verband met haar B12 tekort. Mogelijk zit er een verband ergens, of het staat allemaal los van elkaar.... 

Ik verwacht dan niet dat ze Coeliakie heeft. Het zou wel het B12 opnameprobleem verklaren, maar ze heeft verder geen symptomen van Coeliakie en bloedwaarden geven ook geen reden aan te nemen dat het dat zou kunnen zijn.

Hopelijk wordt het allemaal duidelijker als we terecht kunnen bij de kinderarts en allergoloog.

Dank je wel Tine.

Aithra

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2017, 19:51:39 »
IgA deficiŽntie is een vorm van een immunodeficiŽntie, ja, het is zelfs de meest voorkomende (ongeveer 1 op de 600 mensen heeft het). In principe is dan alleen het IgA verlaagd (meestal <0,05 g/L). De andere immunoglobulines (dat zijn de verschillende klassen antistoffen, waaronder ook IgE en bijvoorbeeld IgG) zijn normaal, een enkele uitzondering daargelaten. Dan is het eigenlijk altijd IgG dat verlaagd is.
Er zijn wel andere immunodeficiŽnties waarbij een hoog IgE voorkomt, maar die zijn (zeer) zeldzaam en komen vaak al op jonge leeftijd naar voren, doordat een kind ernstige infecties krijgt en daarbij ook andere problemen heeft (bv. een kenmerkend uiterlijk, niet groeien, snel botbreuken oplopen).

Verder kan een hoog IgE bij heel veel dingen voorkomen, zeker ook bij (voedsel)allergieŽn. Goed dat het verder uitgezocht gaat worden door de allergoloog en kinderarts! Succes. :)

lilly

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: december 18, 2017, 20:30:24 »
Dank je wel Aithra! Dat beantwoordt helemaal mijn vraag.