Auteur Topic: Baby met coeliakie?  (gelezen 2413 keer)

Duxy80

• Newbie
  • *
Baby met coeliakie?
« Gepost op: december 11, 2017, 10:49:04 »
Goedemorgen,
De topictitel zegt het al. Wij vragen ons af of ons baby'tje  coeliakie kan hebben. Vraag aan jullie als ervaringsdeskundigen: zijn wij zo op de goede weg om dit te ontdekken of zien we dingen over het hoofd/kunnen we dingen beter anders doen?
Korte geschiedenis: bij vader is in 2014 coeliakie geconstateerd (antistoffen rond de 7000). Achteraf gezien had hij al sinds zijn puberteit klachten. Hij is erg opgeknapt van het glutenvrije dieet.
Ons dochtertje van nu negen maanden hebben we met zes maanden voor het eerst een broodkorstje gegeven. Daarna had ze eenmalig diarree. Dat was voor ons reden om een paar weken te wachten met het volgende stukje brood. Twee dagen na het volgende stukje brood begon ze te spugen en is uiteindelijk na zes dagen een invaginatie van de dunne darm geconstateerd, waaraan ze geopereerd is (klinkt heftig, was het ook...). Gelukkig is ze daarvan heel goed hersteld. We hebben haar daarna geen gluten meer gegeven. Op mijn aandringen is nu een gentest gedaan. Ze heeft een enkele kopie van het HLA-DQ2.5 gen. Het advies is nu om drie maanden wel gluten te geven en daarna op antistoffen te prikken.
Ze krijgt nu dus bijna een week ongeveer een halve boterham bij de lunch. Op zich gaat dat goed, alleen lijkt ze wel veel meer winden te laten dan anders. Ik vraag me wel af of een halve boterham per dag genoeg glutenbelasting is om überhaupt, mocht er sprake zijn van coeliakie, tot verhoogde antistoffen te leiden. Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er nog andere dingen in het verhaal die anders/beter zouden kunnen naar jullie idee?
Alvast dank voor het meedenken!

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Baby met coeliakie?
« Reactie #1 Gepost op: december 13, 2017, 09:24:06 »
Wat spannend, gluten opnieuw introduceren bij je kleintje! Ik zou proberen twee keer per dag iets met gluten te geven, een koekje of pasta bijvoorbeeld, zodat je de hoeveelheid gluten opbouwt. Wil je hier advies over, dan kun je het beste contact opnemen met de diëtisten van het LUMC waar een coeliakiepoli zit speciaal voor kinderen. Voor de rest is het afwachten en observeren; meer kun je niet doen. Succes ermee! 
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.