Auteur Topic: 1 maand gv, symptomen erger?  (gelezen 2389 keer)

Marissa

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
1 maand gv, symptomen erger?
« Gepost op: november 19, 2017, 19:53:04 »
Hoi allemaal.

Ik ben vandaag 1 maand en 2 dagen glutenvrij aan het eten. Het gaat me prima af, geen fouten gemaakt (waar ik van weet). Af en toe de realisatie dat ik iets niet meer mag, waar ik dan even van baal, maar dan ga ik weer verder.

Ik heb geen buikklachten. Ik heb alleen last van vermoeidheid en somberheid. Ik zit nu een half jaar in de ziektewet met een burn-out. De laatste twee maanden ging het de goede kant op, ik kreeg iets meer energie en kon wat meer activiteiten ondernemen. Nu merk ik de laatste twee weken dat mijn klachten zeer sterk verergeren in plaats van verbeteren. Op dit moment ben ik weer tot bijna niets in staat. Kan het voorkomen dat de klachten eerst verergeren?

Mijn vitamines en mineralen zijn getest, maar daar heb ik de uitslag nog niet van. Komende week krijg ik een dexa scan. De week erna krijg ik van alles de uitslag.

Ik ga morgen ook het ziekenhuis even bellen om dit voor te leggen, maar ik was benieuwd of iemand hier er misschien iets zinnigs over te zeggen had of tips voor me heeft.

Alvast bedankt.
Marissa
Sinds oktober 2017 glutenvirj

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: 1 maand gv, symptomen erger?
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2017, 21:26:14 »
Het is heel herkenbaar, kijk hier even: http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=22207.msg608460#msg608460

Wat je nog zou kunnen doen is tijdelijk producten met glutenvrij tarwezetmeel weglaten (als je dat gebruikt). Als het dan wat beter gaat, kun je opnieuw proberen of je het verdraagt.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
Re: 1 maand gv, symptomen erger?
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2017, 23:46:09 »
Het hoeft niet te liggen aan wat je eet.
De symptomen die je omschrijft, kunnen samenhangen met je burn-out en niet (enkel) door coeliakie komen. Na je diagnose was je waarschijnlijk enthousiast en blij dat je eindelijk wist waar je klachten door kwamen en begon je misschien vol goede moed aan je dieet. Maar twee weken later is zo'n dosis energie die je bij de start van iets hoopvols krijgt verdwenen, waardoor er meer ruimte kwam voor je klachten.
Ik zou nog even doorzetten met "gewoon" glutenvrij eten. Pas als je over een tijdje nog steeds veel klachten hebt, zou ik glutenvrij tarwezetmeel laten staan.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.