Auteur Topic: Pepernotenfabriek echt glutenvrij?  (gelezen 289 keer)

Ewok

• Newbie
  • *
Pepernotenfabriek echt glutenvrij?
« Gepost op: november 14, 2017, 10:28:03 »
Heeft iemand ervaring met de pepernoten van de pepernotenfabriek? Zijn ze echt glutenvrij of net zo glutenrij als het gebakje bij de bakker? Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor de sint viering heeft de school de pepernoten daar gekocht. Ik wil graag zeker weten dat het goed gaat. 

debor@h

• Newbie
  • *
Re: Pepernotenfabriek echt glutenvrij?
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2017, 13:38:52 »
Het bedrijf achter de pepernotenfabriek is van Delft. Van Delft vind ik niet terug op de lijst van producenten die een licentie hebben om het glutenvrije Logo op hun producten te zetten. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat deze kruidnoten onder private label zijn geproduceerd door een fabriek die wel een licentie heeft. Wellicht is het een optie om contact op te nemen met van Delft.

Daar zeggen ze zelf over:
Verkopen jullie ook gluten- en/of lactosevrije pepernoten?
Wij verkopen gluten- en lactosevrije kruidnoten. Mocht u een vraag over de samenstelling van een specifiek product hebben, neem dan contact met ons op via webshop@vandelftbiscuits.nl. Uiteraard kunt u uw vraag ook stellen aan de medewerkers in één van onze winkels.

Het zou mij niets verbazen als dit dezelfde kruidnoten zijn die Damhert maakt, gezien de samenstelling.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2017, 18:50:30 »
Ik heb gehoord dat ze ze niet in hun eigen fabriek maken, maar in een glutenvrije fabriek. Dat las ik vorig jaar ergens, toen had iemand het uitgezocht.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2017, 13:15:32 »
Dit zegt de leverancier Van Delft per mail:

'De glutenvrije pepernoten worden bereid in een aparte bakkerij. Binnen deze bakkerij zijn geen glutenbevattende grondstoffen aanwezig. Dit hebben wij middels een bedrijfsbezoek geverifieerd.'

Ook het glutengehalte wordt gemeten. Vorig jaar zat het onder 5 ppm (de resultaten voor dit jaar zijn nog niet binnen).

Dus... eet smakelijk!
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ewok

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2017, 16:40:08 »
Super.  Bedankt voor jullie reacties.