Auteur Topic: Bloeddrukverlagend medicijn kan darmschade veroorzaken die lijkt op coeliakie  (gelezen 102 keer)

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 7912
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Volgens medici van het VUMC kan het bloeddrukverlagende medicijn Losartan in zeldzame gevallen tot dezelfde darmschade leiden als coeliakie. Ze onderzochten een patiŽnt die aanvankelijk de diagnose coeliakie had gekregen en was begonnen met een glutenvrij dieet. Dit hielp niets: de diarree hield aan en de buikklachten bleven, ook viel de patiŽnt af. Zijn darmvlokken waren verdwenen en het glutenvrije dieet bracht geen verbetering. Eerst vermoedden de artsen dat het ging om refractaire coeliakie (waarbij een glutenvrij dieet niet helpt). Maar uiteindelijk bleek de bloeddrukverlager Losartan de boosdoener. Vijf maanden nadat de patiŽnt was gestopt met dit medicijn, waren zijn darmvlokken weer aangegroeid en was de patiŽnt in gewicht aangekomen. Als iemand beschadigde darmen heeft is het noodzakelijk om de medicijnen in beeld te krijgen die iemand slikt, vooral als er geen antistoffen worden gevonden in het bloed die wijzen op coeliakie, schrijven de Amsterdamse medici in een Amerikaans vaktijdschrift voor maagdarmleverartsen. Anders krijgt iemand ten onrechte de diagnose refractaire coeliakie en wordt de verkeerde behandeling gestart. In de medische literatuur worden nog enkele andere bloeddrukverlagende medicijnen beschreven die in zeldzame gevallen de darmen kunnen beschadigen: olmesartan, irbesartan en valsartan.

Am J Gastroenterol. 2017 Nov;112(11):1754-1755. doi: 10.1038/ajg.2017.281.
A Pitfall in Suspected (refractory) Celiac Disease: Losartan-Induced Enteropathy.
van Gils T1, Robijn RJ2, Bouma G1, Neefjes-Borst EA3, Mulder CJJ1.
PMID: 29109495 DOI: 10.1038/ajg.2017.281
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.