Auteur Topic: Glucose tolerantie test  (gelezen 2627 keer)

Marian333

• Newbie
  • *
Glucose tolerantie test
« Gepost op: november 10, 2017, 15:39:19 »
Goedemiddag,

Binnenkort moet ik een glucose tolerantie test laten doen in het ziekenhuis.
Nu moet je daar een glucosedrankje voor drinken.
Misschien is er iemand op het forum die hier ervaring mee heeft. Ik heb gevraagd of dit drankje ook gluten kan bevatten, hierop krijg ik helaas geen duidelijk antwoord.

Ametist

• Newbie
  • *
Re: Glucose tolerantie test
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2017, 18:41:53 »
Voor zover ik weet is dat gewoon suikerwater (had dat moeten doen tijdens mijn zwangerschap).

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2017, 19:53:15 »
Glucose kan gemaakt zijn van tarwe. Maar ook van mais, aardappels of iets anders. Zie http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=22846.msg622381#msg622381

De glucose of glucosestroop die in voeding wordt gebruikt bevat minder dan 20 ppm gluten (dat is althans de bedoeling). Van deze weet ik het niet. Dat valt na te vragen bij de leverancier, lijkt me.

Normaal gesproken zit het ergens in verwerkt, en is het ťťn van de ingrediŽnten. Als het vooraan staat, zit er het meest van in. Als het als ingrediŽnt verder naar achteren staat, zit er minder van in. Ik weet niet wat er gebeurt als iemand met coeliakie dit in geconcentreerde vorm gaat drinken. Ik zou het persoonlijk alleen nemen als ik de herkomst wist cq of het glutenvrij is.

Wij zijn heel gevoelig voor gluten en worden er ziek van als glucose (of glucosestroop) gemaakt is van tarwe (vůůr 2011 hadden we dat probleem niet, toen was het standaard gemaakt van mais). Maar de meeste mensen met coeliakie hebben geen last van glucosestroop in hun voeding.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Marian333

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2017, 21:10:37 »
Ik kan helaas ook niet tegen glucosestroop vandaar mijn vraag. Bij de apotheek doen ze erg moeilijk. Het enige antwoord dat ik krijg is 'we denken niet dat het gluten bevat' of 'het is gemaakt in een fabriek'. Ik had al aangegeven dat ik coeliakie heb daarna kreeg ik alsnog de vraag of ik niet tegen tarwe of niet tegen gluten kan? Ik heb er nu weinig vertrouwen in dat hun weten of het drankje gluten bevat.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2017, 21:44:51 »
Dat is vervelend, zeg, het wordt je ook niet makkelijk gemaakt. Straks weet je niet of je reageert op gluten of op suiker.... dat lijkt me niet de bedoeling. Ik zou eerst willen weten waar de glucosestroop van gemaakt is. Vraag nogmaals aan de apotheek wat precies de herkomst is van de glucosestroop. Of het gemaakt is van tarwe, van tarwe en mais, of van een glutenvrij graan of grondstof, in dat laatste geval zal het geen probleem zijn. Dat kan de apotheek gewoon navragen bij de fabrikant. En anders kunnen ze een andere fabrikant zoeken die wel die info kan geven. Als het een fabrikant is uit de VS is de kans het grootst dat het gemaakt is van mais. Daar worden nog meestal maisderivaten gebruikt, net als hier in het verleden.

Je kunt voor de apotheek de info uitprinten over tarwederivaten of de tekst van de NCV https://www.glutenvrij.nl/kenniscentrum_leden/meest_gestelde_vragen_over_het_glutenvrij_dieet#kunnenstoffen (nr. 19) over dit onderwerp. Als je er zelf niet uitkomt, kun je ook nog de diŽtiste van de NCV inschakelen. Misschien heeft de apotheek alternatieven achter de hand? Zou dextro energy, honing, suiker, maisstroop of rijststroop hetzelfde effect hebben?

Toen mijn zoon in het verleden moest aansterken, kreeg hij DextroPur (druivensuiker) via de apotheek (dat is gemaakt van mais).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.