Auteur Topic: Mini-sensor kan gluten meten in voeding vanaf 0,15 ppm  (gelezen 1311 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Mini-sensor kan gluten meten in voeding vanaf 0,15 ppm
« Gepost op: november 07, 2017, 23:15:47 »
Hij past aan je sleutelbos, deze mini sensor die gluten kan meten of andere allergenen in voeding, zoals pinda’s, hazelnoten, melk en eieren. Er zit een klein bekertje bij waar je een beetje eten in kunt doen om te achterhalen of daar gluten in zit, en zo ja, hoeveel. Het goede nieuws is dat deze sensor veel gevoeliger is dan de bestaande glutendetectietesten. De detectielimiet begint bij 0,15 ppm gluten. De bestaande (ELISA) testen meten gluten vanaf 3 of 5 ppm, sommige testen meten alleen vanaf 20 ppm. De uitkomst is in minder dan 10 minuten af te lezen. In vergelijking met andere testen (ELISA) is dat snel, maar als je in een restaurant bent is tegen die tijd toch je eten koud, dat is een nadeel. Je kunt hem natuurlijk ook thuis gebruiken of bij een verjaardag, als je bijvoorbeeld zin hebt in een stukje leverworst maar niet zeker weet of het glutenvrij is. En je kunt hem gebruiken naar gelang je eigen gevoeligheid: de een verdraagt glutenvrije producten tot 20 ppm, de ander tot 10 ppm en sommigen zelfs nog minder. De onderzoekers uit Boston testten een paar producten van lokale restaurants: een broodje hamburger, een salade met dressing, een pizza en bier. De test toonde uiteraard gluten aan in de hamburgerbroodjes, de pizza en het bier, maar ook in de salade, waarschijnlijk door de dressing. In het geteste bier werden bovendien eiwitten van ei en melk aangetroffen, waarschijnlijk gebruikt als additieven. Ook testten de onderzoekers de glutenvrije menu’s van zeven lokale restaurants. Een muffin en twee broodjes bleken te veel gluten te bevatten. De uitkomsten van individuele metingen kunnen via de mobiele telefoon overgebracht worden naar een ‘cloud’ en gedeeld met anderen. Zo wordt uit eten gaan een stuk veiliger.

Er is vervolgonderzoek nodig om de analytische methode verder te verfijnen. Ook kunnen andere allergenen getest worden (zoals vis, walnoten, pollen en fruit), giftige stoffen, bevestiging van de herkomst aan de hand van DNA, etc. De standaard uitvoering kan draadloos verbinding maken met de mobiele telefoon (bluetooth) en met cloud servers. De prijs wordt maximaal 40 dollar, daar komen de testkosten van het allergeen nog bij, 4 dollar per keer. Hoewel de onderzoekers duidelijk meer thuis zijn in de technische aspecten van de mini sensor dan in de wereld van allergenentesten (ze halen gliadine en gluten door elkaar) is dit toch een veelbelovende ontwikkeling waarbij coeliakiepatiënten zelf het heft in handen kunnen nemen. De onderzoekers hopen dat ook de voedingsindustrie, artsen en overheden ermee gaan werken. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat dit apparaatje op de markt komt. 

Integrated Magneto-Chemical Sensor For On-Site Food Allergen Detection
Hsing-Ying Lin†‡∇, Chen-Han Huang†‡∇, Jongmin Park†‡ , Divya Pathania†‡, Cesar M. Castro†§, Alessio Fasano∥, Ralph Weissleder*†‡⊥ , and Hakho Lee*†‡

ACS Nano, 2017, 11 (10), pp 10062–10069
DOI: 10.1021/acsnano.7b04318
Publication Date (Web): August 9, 2017

Adverse food reactions, including food allergies, food sensitivities, and autoimmune reaction (e.g., celiac disease) affect 5–15% of the population and remain a considerable public health problem requiring stringent food avoidance and epinephrine availability for emergency events. Avoiding problematic foods is practically difficult, given current reliance on prepared foods and out-of-home meals. In response, we developed a portable, point-of-use detection technology, termed integrated exogenous antigen testing (iEAT). The system consists of a disposable antigen extraction device coupled with an electronic keychain reader for rapid sensing and communication. We optimized the prototype iEAT system to detect five major food antigens in peanuts, hazelnuts, wheat, milk, and eggs. Antigen extraction and detection with iEAT requires <10 min and achieves high-detection sensitivities (e.g., 0.1 mg/kg for gluten, lower than regulatory limits of 20 mg/kg). When testing under restaurant conditions, we were able to detect hidden food antigens such as gluten within “gluten-free” food items. The small size and rapid, simple testing of the iEAT system should help not only consumers but also other key stakeholders such as clinicians, food industries, and regulators to enhance food safety.

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acsnano.7b04318
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

alexandra1980

• Sr. Member
Re: Mini-sensor kan gluten meten in voeding vanaf 0,15 ppm
« Reactie #1 Gepost op: november 08, 2017, 09:45:02 »
Lijkt me echt iets voor jullie Tine! Lijkt me een ideaal hulpmiddel als het inderdaad zo goed werkt. Hopelijk komt het snel op de markt.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: november 09, 2017, 17:12:05 »
Inderdaad! Als er een test op de markt zou komen die net zo gevoelig is als wij, zou dat voor ons een uitkomst zijn! Nu is er maar één manier om erachter te komen of ergens een spoortje gluten in zit: door de proef op de som te nemen. Ik zou er heel wat voor over hebben om niet meer zo vaak ziek te zijn, en om ons menu uit te kunnen breiden! Ik denk niet dat de uitvinders enig idee hebben wat een game-changer de komst van dit apparaatje voor ons zou zijn; onze kwaliteit van leven zou er met sprongen op vooruit gaan. Maar goed, eerst maar eens afwachten wat het wordt... en of het apparaatje in de buurt komt van onze gevoeligheid.

In dit onderzoek wordt aangetoond dat glutenvrij brood, sojamelk, haver en ijs een beetje gluten bevat, iets boven 0 ppm, dat komt overeen met onze ervaringen (in haver zitten avenines, in ijs zitten tarwederivaten en in sojamelk ook, bovendien is de kans op kruisbesmetting met tarwe groot bij soja, en ook in al het glutenvrije brood zit nog een spoortje gluten, ik ken geen enkel glutenvrij dieetproduct op het niveau van 0 ppm, daar zoek ik al jaren naar).

Nog beter zou het zijn als er een testmethode kwam die gluten kan 'ruiken'. Want stel dat ergens een verdwaald kruimeltje in zit, dan moet je wel net dat stukje pakken om te meten, gluten zijn niet altijd homogeen verdeeld. Maar dat is nog verre, verre toekomstmuziek, dit is al een stap in de goede richting. Ik denk dat de Amerikaanse maagdarmleverarts dr. Fasano ook wel uit de voeten kan met dit apparaatje (hij is mede-auteur van het artikel). Hij heeft namelijk op basis van gezond verstand het 'nulglutendieet' uitgevonden (ook genoemd het 'Fasano diet'/ 'gluten contamination elimination diet') voor mensen die klachten houden ondanks een streng glutenvrij dieet en/of antistoffen en/of darmschade. Maar de dingen op de toegestane lijst (zoals rijst) hoeven niet perse 0 ppm gluten te bevatten. Dat is een aanname. En dat valt straks te checken (hoop ik).
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2018, 14:18:55 »
Jaaaaa :ja: naar zo'n apparaatje heb ik ook wel oren!!  :duimop:
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

MartijnH

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2018, 09:53:29 »
klinkt te mooi om waar te zijn, dus ik wacht eerst maar eens af op een test van de NCV.
glutenvrij sinds mei 2012