Auteur Topic: Vraagje over anti stoffen tegen gliadine.  (gelezen 3086 keer)

Ametist

• Newbie
  • *
Vraagje over anti stoffen tegen gliadine.
« Gepost op: november 07, 2017, 21:36:23 »
Ik vroeg me af of de antistoffen tegen gliadine door iedereen aangemaakt worden of enkel door mensen met coeliakie?

Of moet men een bepaalde waarde hebben van antistoffen om te spreken over coeliakie?

:?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Vraagje over anti stoffen tegen gliadine.
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2017, 22:01:23 »
Elke antistoffentest heeft een grenswaarde. Dat kan bijvoorbeeld 7 zijn of 10 als anti-TTG gemeten wordt. De exacte hoogte van die grenswaarde verschilt per lab en per fabrikant waar de test vandaan komt.

Als iemand onder die grenswaarde zit (dat kan ook gebeuren bij gezonde personen, bijvoorbeeld een waarde van 5) is er niet veel aan de hand. Als iemand erboven zit, is dat aanleiding om te beoordelen of het komt door coeliakie. Dan kijkt een arts naar het totaalplaatje: zijn er klachten of symptomen, is er iemand met coeliakie of een andere auto-immuunziekte in de familie, wat is de hoogte van de antistoffen. Bij heel hoge antistofwaarden (10 keer de grenswaarde van TTG of hoger) en klachten is een darmonderzoek bij kinderen niet nodig. Dan staat coeliakie al bij voorbaat vast. http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=25502.0

Soms zijn de antistoffen licht verhoogd, dat kan ook komen door een virus of andere verstoring in de darmen. Of er is een andere auto-immuunziekte waardoor de antistoffen licht verhoogd zijn (diabetes, reuma of een schildklierziekte bv). Ook gaan de waarden van de antistoffen op en neer, ze blijven niet helemaal gelijk bij iemand met niet herkende coeliakie (dat is de reden om soms de bloedtest later nog eens te herhalen bij kinderen). De TTG antistoffentest kan ook in enkele gevallen verhoogd zijn bij mensen zonder coeliakie (vals-positief). Daarom is er nog een andere antistoffentest, EMA, die alleen verhoogd is bij coeliakie. Vaak worden beide soorten antistoffen gemeten, voor een betrouwbare uitkomst.

Soms heeft iemand coeliakie, maar worden er toch geen antistoffen gevonden in het bloed. Dat gebeurt vaker bij volwassenen dan bij kinderen. Uiteindelijk geeft het darmbiopt de doorslag, of de darmen beschadigd zijn of niet.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2017, 18:04:16 »
Merci voor de uitleg. Ik ga ervan uit dat die EMG waarden ook over een bepaalde grenswaarde moeten zijn om over Coeliakie te spreken.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: november 09, 2017, 11:06:54 »
Endomysium antistoffen (EMA) zijn alleen te vinden in het bloed van mensen met coeliakie. Er is geen grenswaarde. Je hebt ze of je hebt ze niet. Dus de uitkomst is positief (een aanwijzing voor coeliakie) of negatief (geen coeliakie).
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: november 09, 2017, 19:46:07 »
 :duimop:

Baloo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: november 09, 2017, 23:31:20 »
waarom is de anti-TTG dan de eerste test die wordt gedaan, en wordt de EMA niet altijd gedaan? Je zou dan zeggen dat de EMA de belangrijkste test zou moeten zijn?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2017, 00:31:51 »
Eerst waren er anti gliadine antistoffen, daarna werden EMA antistoffen ontdekt, later TTG en recent DGP. Ze hebben allemaal plussen en minnen, en daar zijn tientallen studies over verschenen. Ik heb me niet uitgebreid verdiept in de onderzoeken die de sensitiviteit en de specificiteit van de testen onderzoeken, dat is een vak apart (dat is voer voor klinisch chemici). De diagnostiek van coeliakie verandert voortdurend. De TTG is op dit moment de test die in ons land (en in Europa) de voorkeur heeft.

In de VS werd de prevalentie van coeliakie eerst onderzocht met de combi antigliadine/EMA, en later herhaald met TTG: toen bleken er twee keer zoveel patiŽnten coeliakie te hebben (te lezen in het boek 'Gluten Freedom' van Alessio Fasano). In plaats van 1 op de 250 Amerikanen bleek coeliakie voor te komen bij 1 op de 125 Amerikanen. Dat is nogal een verschil. Fasano gaat in zijn boek uitgebreid in op de diagnostiek van coeliakie en de bijbehorende testen (en hoe betrouwbaar ze zijn).

Aithra

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2017, 11:51:31 »
De EMA test is wel heel specifiek, maar wat minder sensitief. Dat wil zeggen dat als de test positief is, het vrijwel zeker is dat iemand coeliakie heeft. Maar als de test negatief is, kan iemand tůch coeliakie hebben. Door alleen op EMA te testen, zou je dus een deel van de coeliakiepatiŽnten missen. Verder is deze test relatief duur en tijdrovend (de antistoffen worden namelijk fluorescent gelabeld en vervolgens (handmatig) onder de microscoop bekeken).

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: november 10, 2017, 12:48:37 »
Weer wat bijgeleerd, thankx!  :duimop:

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2017, 18:43:20 »
Zo, dat weten we ook weer.  :duimop: