Auteur Topic: Kan dat kind ook coeliakie heeft?  (gelezen 2572 keer)

Ametist

• Newbie
  • *
Kan dat kind ook coeliakie heeft?
« Gepost op: november 05, 2017, 22:37:07 »
Aangezien ikzelf coeliakie heb vraag ik me eigenlijk af of mijn kind ook de kans heeft om deze ziekte te hebben?

Moet ik hem laten onderzoeken (bloedtest) of is dit nutteloos? Hij is 7.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Kan dat kind ook coeliakie heeft?
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2017, 09:23:26 »
Groeit hij goed? Is hij actief of lusteloos? Ziet hij er gezond uit? Klaagt hij vaak over buikpijn?

Er is ongeveer 10% kans dat jouw zoon coeliakie ooit krijgt; dus 90% dat hij het niet krijgt. Zolang hij er nog gezond uitziet, gewoon laten spelen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 06, 2017, 17:51:19 »
Eten doet hij goed, actief enz... ik vind 'm alleen wat klein tegenover zijn klasgenootjes.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2017, 11:51:30 »
Misschien heb je een groeicurve van hem? Groeit hij gestaag in een rechte lijn schuin omhoog, of buigt de lijn af naar beneden? Dat laatste zie je vaak bij kinderen met coeliakie (hoewel niet bij allemaal).

Vergelijk z'n lengte met die van jou en je man. Is hij dan ook aan de kleine kant?  :? Zo ja, dan zou ik hem toch laten testen op coeliakie.

Heeft hij coeliakie, dan krijgen zijn botten een betere kans om te groeien als hij glutenvrij eet. De meest voorkomende complicatie bij niet ontdekte coeliakie is botontkalking (osteoporose) of de voorloper daarvan, osteopenie. Wordt coeliakie vroeg genoeg ontdekt, dan kan een kind nog een inhaalspurt krijgen, en de lengte van leeftijdgenootjes behalen. Ook kunnen de botten zich goed herstellen. Hierdoor vermindert het risico op een fractuur.

Bij coeliakie kunnen de darmen niet genoeg voedingsstoffen opnemen die nodig zijn voor de aanmaak van botweefsel, zoals calcium, magnesium ed. Door een glutenvrij dieet verdwijnt dat risico.

In de meeste gevallen biedt de arts die coeliakie ontdekt aan, dat andere gezinsleden (bloedverwanten) ook worden getest op coeliakie. Althans, zo staat het in de richtlijnen (cbo richtlijnen voor de diagnose van coeliakie, die mdl-artsen gebruiken). Vooral als er aanwijzingen/ symptomen/ klachten zijn die wijzen in de richting van coeliakie. In Limburg krijgen broertjes en zusjes van nieuwe coeliakiepatiŽntjes meteen een dna-setje mee van de kinderarts, met wattenstaafjes om wangslijm te verzamelen. Kinderen die de genen hebben die horen bij coeliakie (HLA-DQ2 en/of 8) krijgen daarna een bloedonderzoek. Bij kinderen zonder die genen is dat niet nodig.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: november 07, 2017, 18:30:28 »
Zo, dat is duidelijke taal.  :duimop: