Auteur Topic: Symptomen die verdwijnen door glutenvrij te eten  (gelezen 838 keer)

Ametist

• Newbie
  • *
Symptomen die verdwijnen door glutenvrij te eten
« Gepost op: november 05, 2017, 20:32:56 »
Heb sinds een tijdje de diagnose coeliakie gekregen, direct overgegaan tot een glutenvrij dieet.

Ik merk nu al dat ik minder moe ben  :D
Dat ik minder zwaar zweet met een zware zweetgeur...heerlijk gevoel dit  :D
Geen misselijkheid en maagpijn meer  :D
Minder migraineaanvallen  :D
Minder hoofdpijn  :D
Ik heb zelfs het gevoel dat ik minder haaruitval heb wat daarvoor enorm was  :D
Geen verstopte darmen meer  :D

M.a.w...het glutenvrij dieet doet me goed  :duimop: :duimop:
Alleen spijtig dat de huisarts dit niet eerder heeft onderzocht terwijl ik al heeeel lang constant klaag over vermoeidheid sufheid, energieloos en vaak migraine aanvallen.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • het livaad is onmisbaar
Re: Symptomen die verdwijnen door glutenvrij te eten
« Reactie #1 Gepost op: november 05, 2017, 21:09:59 »
Wat fijn voor je dat je al zo gauw resultaat merkt met het dieet  :duimop:

En welkom op ons forum  :wkm:

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 05, 2017, 22:35:33 »
Dank je wel Lies.  ;)

Ik heb terug zin in het leven.  :D
Mijn huwelijk heeft er wel aan moeten geloven door al die vermoeidheid en lusteloosheid. Ik had geen energie meer om eraan te werken.

Maar goed, bij deze mensen...als je dergelijke symptomen hebt, direct aanpakken voordat het te laat is.  :D

koekie8

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2017, 14:13:02 »
Wat fijn dat je zo snel merkt hoezeer je opknapt bij dit dieet. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om vol te houden!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2017, 18:35:48 »
Dank je wel koekie. Ja, ik merkte al heel snel dat heel veel dingen verdwenen waardoor ik me veel beter voelde. Ik had het eerder moeten weten.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: november 11, 2017, 17:06:48 »
Ik had het eerder moeten weten.
Dat geldt voor velen hier.... Ik was jarenlang chronisch vermoeid en heb nu weer zooooveel energie! Na een "glutenfout" is de vermoeidheid weer terug en voel ik weer even (een of enkele dagen) hoe moe ik jarenlang geweest ben...
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: november 12, 2017, 12:11:12 »
Inderdaad, je voelt af en toe nog eens de vermoeidheid maar gelukkig maar tijdelijk.

Alles glutenvrij eten is niet zo vanzelfsprekend. Nog veel te veel voedingswaren met verborgen gluten waar we geen weet van hebben.
In principe zouden alle voedingswaren een melding van gluten moeten hebben als ze erin verwerkt zitten. Nu is dat nog niet het geval.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: november 12, 2017, 13:45:01 »
Heb je al meegemaakt dat je toch ergens ziek van werd, of is dat nog te vroeg om daar iets over te zeggen? Je bent nog volop aan het herstellen natuurlijk, en je moet nog je weg vinden in het glutenvrije dieet. Straks weet je niet beter meer. 

Als gluten (tarwe, rogge, gerst, spelt, kamut/ khorasantarwe, haver) een ingrediŽnt is, kun je het altijd op het etiket vinden. Dat is verplicht. Daarmee kom je al een heel eind.

En als er een glutenvrij logo op staat, bevat het minder dan 20 ppm gluten. Hoewel nog aan de betrouwbaarheid van glutentesten wordt gewerkt (een bewerkt product kan 20 ppm gluten bevatten en de test kan dan bv. slechts 7 ppm gluten meten, het krijgt dan ten onrechte een glutenvrij logo, en andersom gebeurt het ook, dat een test te veel gluten meet waardoor een product niet glutenvrij wordt genoemd, hierdoor wordt het assortiment onnodig kleiner).

Ergens kunnen kleine sporen van gluten in zitten, door kruisbesmetting, additieven en tarwederivaten, dat zie je niet aan het etiket. Soms kun je het wel terugvinden op een website. Pas zocht ik naar rijst en keek bij Ekoplaza op de website. De meeste soorten biologische rijst waren niet glutenvrij (meestal verwerkt en verpakt in een omgeving met gluten). Ook van Holland & Barrett kun je de meelsoorten niet gebruiken, omdat ze niet glutenvrij zijn (tenzij het er nadrukkelijk op staat). Ik zou liever zien dat ze het op het etiket zetten als iets mogelijk gluten bevat cq niet glutenvrij is. Ook zou het fijn zijn als additieven die afgeleid zijn van gluten op het etiket vermeld worden (bv dextrose bij voorgebakken aardappels, friet en chips). In Scandinavische landen vermelden fabrikanten de herkomst van glucosestroop, dextrose en maltodextrine op het etiket (bv mais of tarwe), dat vind ik een goede service (terwijl het ook daar niet verplicht is). 

Sommige mensen verdragen geen brood met glutenvrij tarwezetmeel, en het is niet moeilijk om dat te vermijden (al hou je dan natuurlijk minder te eten over) het staat altijd op het etiket (er staat vaak op 'glutenvrij tarwezetmeel minder dan 2 mg per 100 gram' maar dat is gewoon minder dan 20 ppm en dat is de definitie van glutenvrij, nu denken veel mensen dat het minder dan 2 ppm gluten bevat, ik vind dat misleidend.)

Mijn grootste wens is dat -net zoals diabetici koolhydraten kunnen vinden op het etiket - ik aan het etiket kan zien hoeveel gluten ergens in zit, of in een app oid. Het zou net zo gewoon moeten zijn als het vermelden van eiwitten, vetten, zout ed. Maar ja, gaat de wetgever dat doen voor een klein deel van de bevolking?
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: november 12, 2017, 18:26:10 »
Deze morgen kreeg ik een aanval van duizeligheid, hoofdpijn, na de middag was ik misselijk. Niks speciaals als ontbijt gegeten dan anders.

Gisteren uitgebreid middageten, roze zalm van de Lidl, pilavrijst, spruitjes en frieten van de Lidl. Heb ik iets over het hoofd gezien?  :s

Het ging heel goed de voorbije dagen tot vandaag.  :duimlaag:

debor@h

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: november 12, 2017, 18:31:57 »
Was je ook gevoelig voor licht?

koekie8

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: november 12, 2017, 19:48:50 »
Heb je de friet gefrituurd in een frituurpan met vet waar ook normale kroketten en dergelijke in zijn gegaan? In dat geval was de friet na het frituren niet meer glutenvrij..

Ametist

• Newbie
  • *
l
« Reactie #11 Gepost op: november 12, 2017, 20:08:23 »
Was je ook gevoelig voor licht?

Neen, niet direct. Alleen als ik naar een fel lichtpunt kijk is het soms wel zo dat ik migraine krijg.

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: november 12, 2017, 20:10:39 »
Heb je de friet gefrituurd in een frituurpan met vet waar ook normale kroketten en dergelijke in zijn gegaan? In dat geval was de friet na het frituren niet meer glutenvrij..

De olie gebruik ik enkel voor frieten te bakken. Kroketten heb ik geband hier in huis gezien ze bijna niet gegeten worden. Voor de kleine frituur ik bijv. vissticks, kipcorn enz... in een aparte pan.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: november 21, 2017, 23:22:58 »
Heb je dus wel het frituurvet vervangen na de laatste keer kroketten (ook al worden ze niet zo vaak gegeten?)
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: november 21, 2017, 23:49:28 »
Ja, olie is vernieuwd dus is volledig glutenvrij.