Auteur Topic: Wel/niet pepernoten bakken in de klas?  (gelezen 1042 keer)

rebeccavandenabeele

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Wel/niet pepernoten bakken in de klas?
« Gepost op: november 20, 2017, 11:28:03 »
Hoi,

Ik heb een vraagje. Mijn dochter is 10 jaar (groep 7) en sinds ruim 2 jaar gediagnosticeerd met coeliakie. Nu wil haar juf pepernoten gaan bakken met de klas. Hartstikke leuk. Maar hoe pakken jullie dit aan? Als mijn dochter mee wil doen dan moet dit met glutenvrij meel (en glutenvrije kruiden). Laten jullie de hele klas met glutenvrij meel bakken om kruisbesmetting te voorkomen? En hoe doen jullie dat met de oven? In de oven op school worden doorgaans gluten (broodjes, koekjes, pizza) gebakken en opgewarmd. Is het voldoende om de oven van te voren schoon te maken? Hoe voorkom je kruisbesmetting?

En hoe gaan jullie om met pieten die pepernoten strooien in de klas?

Ik overweeg om mijn dochter gewoon een dagje thuis te houden. Sinds het begin van dit schooljaar heeft ze alweer 3 x een flinke besmetting opgelopen met als gevolg 2 tot 3 dagen ziek thuis en daarna nog ruim een week (of langer) bijkomen.

Tips en adviezen zijn welkom.
Alvast bedankt!
groetjes, Rebecca
Moeder van een dochter (2007) die twee jaar geleden is gediagnosticeerd met coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Wel/niet pepernoten bakken in de klas?
« Reactie #1 Gepost op: november 20, 2017, 11:50:35 »
Pepernoten van boekweitmeel en rijstmeel zijn erg lekker, dat vonden de kinderen uit de klas van mijn zoon ook, de hele school rook naar die pepernoten in het verleden. Ik maakte een dag van tevoren het deeg in bollen klaar, en gaf dat daarna aan de juf. Mijn zoon kreeg zijn eigen placemat mee. Ze maakten allemaal kunstwerkjes van het deeg, daarna ging het de oven in. Voor de klas werd alles op school gebakken, mijn zoon nam het in een bakje mee naar huis. Je kunt het wel op school bakken als de oven goed schoon is en er niet tegelijk dingen met gluten in gaan. Of je geeft een eigen oventje mee (wij hebben een Tefal campingoventje die meegaat op vakantie). Je kunt ook aanbieden om te helpen in dit soort gevallen. En ik had al voor wat glutenvrije pepernoten gezorgd die hij op school mocht opeten. Op de deur van zijn klas hing een groot vel papier met de tekst 'NIET STROOIEN ivm allergie'. Bij aankomst werd wel gestrooid op het plein en in de hal, en mijn zoon werd daar angstig van, hij dook weg en was bang dat hij iets in zijn mond zou krijgen. Alle kinderen kregen een zakje met pepernoten in zijn klas, mijn zoon ook, maar dan glutenvrij. In lagere groepen werd geknutseld met pepernoten en snoepjes dat was lastiger. De klas van mijn zoon(tje) ging toen met vruchtenhartjes aan de slag, spelletjes spelen (die mijn zoon niet mocht opeten, omdat ze niet schoon genoeg waren, maar het is minder erg dan pepernoten). Ik vond de sinterklaastijd erg lastig, hoor. We wisten niet precies waarom zoon dan ziek was en buikpijn had, het kon van alles zijn, de aankomst van de sint geeft spanning, de drukte op school, het extra snoep (waar altijd glutensporen in zitten), zijn verjaardag etc. Thuis houden is ook niet leuk voor je kind. Dus misschien kun je er met de juf uit komen. Of je kunt vragen om een jaaroverzicht met activiteiten zodat je alles ruim van tevoren kunt inplannen, van schoolontbijt tot de verjaardag van de juf, sportdagen etc. Wij hadden een lijst van verjaardagen van de kinderen in de klas en ik overlegde altijd even met de ouders van het kind over de traktatie (dat er dezelfde versierselen bij zaten en hetzelfde speeltje bv en dat hij iets had wat er ongeveer op leek, of het nou uit mijn keuken kwam of uit die van de ouders van het jarige kind maakt niet uit, als het maar hygiŽnisch wordt bereid en de ouders snappen dat ze eerst hun handen moeten wassen en zorgen voor een schoon mes en een schoon bord als ze bv komkommers gaan snijden), het ergste wat een kind kan overkomen is dat iedereen iets lekkers heeft en hij of zij niet, dat kan en mag gewoonweg niet. Coeliakie of niet, een kind moet gewoon met de rest mee kunnen doen, al vergt dat wat aanpassingen, hopelijk heeft je dochtertje een lieve juf die met je wil meedenken. 
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.