Auteur Topic: Marsh 2 bij negatieve ttg  (gelezen 2243 keer)

SRoerdink

• Newbie
  • *
Marsh 2 bij negatieve ttg
« Gepost op: oktober 27, 2017, 10:51:06 »
Hallo,

Ik heb een vraag:
Zo'n 8 jaar geleden hebben ze bij mij bloed prikt op coeliakie.
Ttg was negatief en geen IgA deficiŽnties.

Toch door internist gekozen voor biopt. Hier kwam Marsh 2 uit.

In combinatie met de negatieve bloeduitslagen was de conclusie geen coeliakie.

Nu ondertussen 2 kindjes verder.... beide met veel buikpijnklachten, moe, onrustig met vlagen slecht slapen boven de buikpijn.

Beide hebben de huisarts al vaak gezien en de oudste de kinderarts ook al een aantal keer. Bij haar was de ttg ook negatief. Dus geen biopt gedaan. Prikkelbare darm was de inclusie.

Vandaag via de huisarts bij de jongste bloed laten prikken voor de ttg.

Nu twijfel ik toch.... zou het bij mij toch coeliakie kunnen zijn?  Ondanks de Marsh 2 en negatieve ttg? Mijn buik is nooit rustig, ben vaak moe en heb een overvol hoofd en slechte concentratie.

En wat zegt dit voor mijn kinderen? Ze zijn jong, ik wil ze ook niet zo maar een gastroscopie laten ondergaan.... want dat is alles behalve een pretje...

Twijfel twijfel.... wat is wijsheid....

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Marsh 2 bij negatieve ttg
« Reactie #1 Gepost op: oktober 27, 2017, 11:20:54 »
In het verleden werd alleen de diagnose coeliakie gegeven bij mensen met Marsh 3. Pas sinds een paar jaar wordt coeliakie ook herkend bij mensen met Marsh 2 darmschade, en soms zelfs bij Marsh 1. Maar artsen blijven hier heel voorzichtig mee. want er kunnen ook allerlei andere redenen zijn waarom er extra ontstekingscellen in je dunne darm zitten (Marsh 1 of 2), bijvoorbeeld na een virusinfectie of door een parasiet. En zeker als de antistoffen negatief zijn, zullen ze niet snel de diagnose coeliakie geven. Anders zit iemand een leven lang vast aan een sociaal beperkend duur dieet, terwijl niet zeker is of het echt coeliakie is. Moeilijke gevallen zoals jij kunnen het beste naar het VUmc gaan, waar ze over de nieuwste technieken beschikken om coeliakie vast te stellen die nog geen enkel ander ziekenhuis heeft.

Ik ben ook heel benieuwd wat er bij de jongste uit het bloedonderzoek komt. Bij volwassenen komt het vaker voor dan bij kinderen dat er geen antistoffen in het bloed te vinden zijn maar er toch darmschade is (ongeveer 15% tegenover 5%; percentages verschillen per onderzoeksgroep). Zijn er ook voedingstekorten? (ijzer, calcium, foliumzuur, ed)

Een kind krijgt altijd een roesje bij een gastroscopie en merkt er dus niets van, hooguit een wat ruwe keel na afloop en dan helpt koud drinken of een ijsje. Al blijft het natuurlijk spannend, zowel voor jullie als ouders als voor het kind.

Mijn oudste had ook vaak buikpijn en kreeg een darmonderzoek. Vanaf die dag waren zijn buikklachten weg... en hij had ook geen coeliakie, zo bleek (mijn jongste heeft coeliakie). Lastig is dat 1 op de 5 kinderen wel eens buikklachten heeft. En er zijn andere klachten mogelijk, geÔrriteerd, snel moe, slecht slapen, huiduitslag etc. waarbij niet meteen gedacht wordt aan coeliakie.

Wat je nog zou kunnen vragen: of het bloed wordt onderzocht op de genen die horen bij coeliakie (HLA-DQ2 en HLA-DQ8). Hebben je kinderen die genen niet, dan is coeliakie uitgesloten, en is een darmonderzoek voor coeliakie ook niet zinvol. Hebben ze de genen wel, dan kun je daar niet zoveel mee, omdat 30 tot 40% van de bevolking die genen heeft, maar toch slechts 1% coeliakie ontwikkelt.

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Hopelijk kom je erachter wat er aan de hand is! Veel succes verder!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.