Auteur Topic: Altijd moe en beroerd  (gelezen 667 keer)

Rob

• Newbie
  • *
Altijd moe en beroerd
« Gepost op: oktober 19, 2017, 23:02:31 »
Hoi,
Sinds ik 11 jaar ben, heb ik coeliaki. Ik was een jaar lang moe en beroerd en nadat ik de diagnose heb gekregen en gluten vrij ging eten, ging het (langzaam) beter met me. Al ben ik nooit topfit geweest.
Maar na een paar jaar, ik was toen 16 ben ik steeds moe, beroerd en lamlendig. Ik heb daar nu al 1 1/2 jaar last van. Ik mis veel school en andere leuke dingen met mijn vrienden. Ik ben ook wel duizelig, en het gaat nu mentaal minder met mij.
Ik heb allerlei onderzoeken gehad en er wordt niets gevonden.

Herkennen jullie dit? Hebben jullie nog advies?

Bedankt vast

12cook

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd moe en beroerd
« Reactie #1 Gepost op: oktober 19, 2017, 23:42:28 »
Hallo Rob,
Allereerst welkom op ons forum.

Wat vervelend dat je zoveel klachten hebt. T vervelende is dat je met dit soort klachten heel veel kanten op kunt. Het kan aan de coeliakie liggen.
Hoe streng volg je het dieet? Gaat er wel eens iets mis? Heb je misschien ook andere voedselallergien of intoleranties? Etc....

Maar het kan ook aan iets anders liggen. Van te weinig slapen of bewegen tot een medisch probleem. Dat kan echt alles zijn. Je bent naar de dokter geweest dus ik neem aan dat er gekeken is naar de ziekte van pfeiffer, bloedarmoede en  vitamine en mineralen tekorten.

Als klacht lees ik alleen vermoeidheid en duizeligheid. Dus je bloeddruk zal ook wel gecontroleerd zijn.
Hoe gaat het met de stoelgang? Wat is je lengte en je gewicht?
Wat eet je op een dag?

Kortom, om je een goed antwoord te geven hebben we meer informatie nodig :-)
Uiteraard bepaal jij zlef welk info je hier op het forum wilt delen!

Rob

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2017, 11:19:31 »
Dank je wel, ik ben inderdaad nieuw op dit forum.
Voor de rest ben ik op heel veel getest, suikerziekte, schildklier, ijzer, B12 en andere vitamines, bloedarmoede, bloeddruk, etc. Dus alles wat met vermoeidheid te maken heeft.

Ik ben 1.87 lang en weeg ongeveer 84 kg, dus dat komt wel overheen (mss iets te zwaar, omdat ik al een tijd weinig sport).
Ik eet goed en mijn stoelgang is in orde.

Door mijn vermoeidheid heb ik ook veel last van exceem.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2017, 19:21:18 »
Vermoeidheid is een van de eerste symptomen van een dieetfout. Ben je op je 16e anders gaan eten (snoepen/snacken bij je vrienden) of begonnen met alcohol drinken?
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Rob

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2017, 21:27:24 »
niet anders gaan eten, wel alcohol gaan drinken. Ik drink geen bier, maar vodka of bacardi.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2017, 21:42:01 »
Wodka (gemaakt van granen) staat op de lijst met verdachte producten: de hoeveelheid gluten erin kan niet goed worden aangetoond. Het is dus niet zeker of het echt glutenvrij is. Je zou kunnen proberen hoe het gaat als je het een poos weg laat. Ik weet niet of je wijn te drinken vindt?  Verder weet ik niet welke alcoholische dranken nog meer glutenvrij zijn. Ik ken in elk geval twee mannen die glutenvrij eten en ook wodka hebben geprobeerd, die er ziek van werden, ze waren gewoon gemiddeld gevoelig.

Als je Engels kunt lezen, is dit artikel interessant: https://www.verywell.com/is-vodka-gluten-free-562777 (en anders even via google vertalen)

en dit verhaal gaat over bacardi en rum: https://www.verywell.com/is-rum-gluten-free-562775
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

12cook

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2017, 22:14:29 »
Dank je wel, ik ben inderdaad nieuw op dit forum.
Voor de rest ben ik op heel veel getest, suikerziekte, schildklier, ijzer, B12 en andere vitamines, bloedarmoede, bloeddruk, etc. Dus alles wat met vermoeidheid te maken heeft.

Ik ben 1.87 lang en weeg ongeveer 84 kg, dus dat komt wel overheen (mss iets te zwaar, omdat ik al een tijd weinig sport).
Ik eet goed en mijn stoelgang is in orde.

Door mijn vermoeidheid heb ik ook veel last van exceem.

Hmmm de onderzoeken zijn dus vrij grondig geweest. Op zich mooi, maar nu nog een oplossing voor je klachten....
Wat ik wel nog mis is info of er gekeken is naar allergieen.
Vermoeidheid en eczeem kunnen helaas veroorzaakt worden door vele zaken. De meest bekende allergieen zijn denk ik:
huisstofmijt, grassen, pollen, (oftewel hooikoorts), schimmels (oa paddestoelen maar ook in huis aanwezige schimmels) en huisdieren.

Heb je ook gekeken naar je wasmiddel? Een ander merk of een vernieuwd recept kan ook aanleiding zijn voor het ontstaan of verergeren van eczeem.
En aangezien je ongeveer 24/7 kleding aan hebt, en/of in bed ligt, sta je daar continue aan bloot. Ook iets teveel wasmiddel kan opeens problemen geven.

Ik heb even je BMI uitgerekend en die is 24.0 Aangezien deze tussen de 20 en 25 moet zijn, ben je dus absoluut niet te zwaar.
Het kan natuurlijk wel zijn dat je spiermassa hebt ingeleverd en wat meer omvang hebt doordat je weinig hebt kunnen sporten.
Dat is geen drama en op basis van je BMI is er geen enkele aanleiding om gealarmeerd te zijn.

Fijn dat eten en stoelgang goed gaan. Merk je het als je iets binnen krijgt met gluten? Hier op t forum zijn diverse mensen die totaal geen klachten krijgen, maar wel ernstige darmschade hadden op het moment van de diagnose.

Ik snap even niet waarom je door je vermoeidheid last hebt van je eczeem.
In mijn beleving komen deze 2 symptomen vaak samen voor, maar is eczeem geen  gevolg van vermoeidheid.

Ik denk dat MathFox en Tine een goed punt hebben over de wodka.

Op basis van de info die je hebt verstrekt zou ik het volgende doen:

1) Stoppen met wodka drinken

2) Alle!!! voedingsmiddelen die je eet en drinkt NOG EENS controleren. Sommige fabrikanten veranderen stiekem de ingredienten. Zo ontdekte ik opeens dat superdure geplette rijstvlokken opeens werden bewerkt in een molen waar ook glutenbevattende granen werden geplet..... Ahum... t Stond op de verpakking... maar wel heeeeel klein.

3) Bepalen hoeveel beweging je nu krijgt en beginnen met dit op te voeren.
Bij voorkeur door lekker buiten te wandelen. (whahaha, wie had een jaar geleden kunnen denken dat IK dat ooit nog eens zou zeggen!! Ik HAAT wandelen! t Helpt alleen zo goed tegen mijn rugproblemen....)
Uiteraard bedoel ik dan niet dat je opeens 10 km moet gaan lopen. Maar gewoon iedere dag een klein stukje. Ik heb voor 25 euro een stappentellerhorloge gekocht bij de trekpleister. Op die manier kan ik goed en rustig opbouwen, zonder te overdrijven. Ik ben in een jaar tijd van 100 naar 10.000 stappen per dag gegaan. In het begin was ik al blij dat ik een rondje van 400 stappen kon doen. Nu loop ik datzelfde rondje vaak er nog even achteraan als ik nog net niet aan t aantal stappen zit dat ik wilde maken :-)

t grappige is dat dit ook goed is voor je hoofd.
t Lijkt mij niet meer dan normaal dat t moeilijk is om positief te blijven als je je al zo lang niet goed voelt. Maar t gaat van 3 kanten. Je hebt niet alleen veel tijd voor negatieve gedachten. Maar je lichaam maakt ook geen endorfines (gelukshormonen) aan omdat je niet beweegt. Daarnaast maak je weinig leuke dingen mee, omdat je niks kunt ondernemen omdat je niet fit bent.
Wandelen maakt je hoofd leeg en zorgt ervoor dat je je beter voelt.
Daarnaast bouw je spiermassa op. Hoe hoger je spiermassa, hoe minder inspanning t kost om te bewegen. Vergelijk jezelf met een topsporter. Om te kunnen winnen (een gelukkig leven te leiden) moet je trainen trainen trainen en nog eens trainen. Een topsporter kan een uur lopen zonder te zweten. Dat lukt mij nog niet. Kwestie van meer spieren en conditie opbouwen.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Wellicht kun je via de huisarts verwezen worden naar een fysio of andere therapeut om je te helpen om t bewegen rustig op te bouwen.
En misschien zijn er nog andere forumleden die iets anders bedacht hebben.
Als je nog vragen hebt, weet je ons te vinden. Desgewenst kan je iemand ook een persoonlijk berichtje sturen.
Succes!

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2017, 13:30:01 »
Met 12cook: probeer wat meer beweging te krijgen. Begin met iets dat je in je eigen tempo kunt doen (zwemmen, fietsen, wandelen...) en bouw het rustig op (zowel in duur als in intensiteit). Kies vooral iets dat je leuk vindt.

Blijf kritisch kijken naar wat je eet (wist je dat er tarwe in de meeste paprikachips zit?). Houd ook rekening met de mogelijkheid van besmetting als je niet thuis eet. Bij een van de bedrijven waar ik gewerkt heb at ik aan mijn bureau en niet in de kantine: teveel broodkruimels daar!
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Rob

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2017, 14:19:52 »
dank jullie voor alle reacties. Ook de mail die ik heb ontvangen

Ik ga proberen om de komende week nog strenger gluten vrij te eten.
Van de wodka blijf ik voorlopig even af. En ik ga proberen weer meer te bewegen, ook onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Nogmaals ik heb veel aan jullie reacties gehad, dank ervoor en ik zal jullie op de hoogte houden

Aithra

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2017, 17:15:17 »
Wat vervelend dat je je zo ellendig voelt! Wat betreft de vermoeidheid... Ben je met name snel moe na inspanning (traplopen of fietsen bv) of ook als je niets doet? Wordt het beter als je even gelegen hebt? Sta je uitgerust op na het slapen?

Ik denk dat er hierboven al veel goede tips zijn gegeven. Het zou zeker nuttig kunnen zijn om nog een keer kritisch naar je eetpatroon te kijken (eventueel met hulp van een diëtiste). Niet alleen voor de gluten, maar ook voor de hoeveelheid en voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Van te weinig eten (of niet de juiste dingen eten, bijvoorbeeld als je weinig eiwitten binnen krijgt) kun je ook moe worden.
En wat ook kan helpen, is een strak slaapritme aanhouden (misschien doe je dat allang hoor!). In de puberteit gaat je ritme verschuiven, terwijl je nog wel veel slaap nodig hebt. Pubers kampen daardoor relatief vaak met vermoeidheid. Dus probeer toch op tijd naar bed te gaan en elke dag ongeveer rond dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend.

Gebruik je trouwens medicijnen voor je eczeem en/of allergie? Soms kun je daar ook erg moe van worden, namelijk. Van allergieën zelf trouwens ook, dus als je het gevoel hebt dat je daar nog veel klachten van hebt, is dat misschien iets om nog wat verder te onderzoeken.

Succes!

Angela76

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2017, 22:59:45 »
Ik vind dit heel herkenbaar. het lijkt op mijn verhaal, alleen drink ik niet/ nauwelijks en zeker geen wodka. En sport ik juist regelmatig. En ben ik een pietsie ouder dan jij :D. Ik ben ook door de MLD door de molen gehaald, net zo grondig dan jij. En wat denk je Niet gevonden. Alleen dat al mijn bloedwaarden schitterend zijn. Dat is prachtig, maar het helpt mij niet van mijn klachten af...

Ben benieuwd hoe het verder gaat bij jou.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!