Dank je wel, ik ben inderdaad nieuw op dit forum.
Voor de rest ben ik op heel veel getest, suikerziekte, schildklier, ijzer, B12 en andere vitamines, bloedarmoede, bloeddruk, etc. Dus alles wat met vermoeidheid te maken heeft.
Ik ben 1.87 lang en weeg ongeveer 84 kg, dus dat komt wel overheen (mss iets te zwaar, omdat ik al een tijd weinig sport).
Ik eet goed en mijn stoelgang is in orde.
Door mijn vermoeidheid heb ik ook veel last van exceem.
Hmmm de onderzoeken zijn dus vrij grondig geweest. Op zich mooi, maar nu nog een oplossing voor je klachten....
Wat ik wel nog mis is info of er gekeken is naar allergieen.
Vermoeidheid en eczeem kunnen helaas veroorzaakt worden door vele zaken. De meest bekende allergieen zijn denk ik:
huisstofmijt, grassen, pollen, (oftewel hooikoorts), schimmels (oa paddestoelen maar ook in huis aanwezige schimmels) en huisdieren.
Heb je ook gekeken naar je wasmiddel? Een ander merk of een vernieuwd recept kan ook aanleiding zijn voor het ontstaan of verergeren van eczeem.
En aangezien je ongeveer 24/7 kleding aan hebt, en/of in bed ligt, sta je daar continue aan bloot. Ook iets teveel wasmiddel kan opeens problemen geven.
Ik heb even je BMI uitgerekend en die is 24.0 Aangezien deze tussen de 20 en 25 moet zijn, ben je dus absoluut niet te zwaar.
Het kan natuurlijk wel zijn dat je spiermassa hebt ingeleverd en wat meer omvang hebt doordat je weinig hebt kunnen sporten.
Dat is geen drama en op basis van je BMI is er geen enkele aanleiding om gealarmeerd te zijn.
Fijn dat eten en stoelgang goed gaan. Merk je het als je iets binnen krijgt met gluten? Hier op t forum zijn diverse mensen die totaal geen klachten krijgen, maar wel ernstige darmschade hadden op het moment van de diagnose.
Ik snap even niet waarom je door je vermoeidheid last hebt van je eczeem.
In mijn beleving komen deze 2 symptomen vaak samen voor, maar is eczeem geen gevolg van vermoeidheid.
Ik denk dat MathFox en Tine een goed punt hebben over de wodka.
Op basis van de info die je hebt verstrekt zou ik het volgende doen:
1) Stoppen met wodka drinken
2) Alle!!! voedingsmiddelen die je eet en drinkt NOG EENS controleren. Sommige fabrikanten veranderen stiekem de ingredienten. Zo ontdekte ik opeens dat superdure geplette rijstvlokken opeens werden bewerkt in een molen waar ook glutenbevattende granen werden geplet..... Ahum... t Stond op de verpakking... maar wel heeeeel klein.
3) Bepalen hoeveel beweging je nu krijgt en beginnen met dit op te voeren.
Bij voorkeur door lekker buiten te wandelen. (whahaha, wie had een jaar geleden kunnen denken dat IK dat ooit nog eens zou zeggen!! Ik HAAT wandelen! t Helpt alleen zo goed tegen mijn rugproblemen....)
Uiteraard bedoel ik dan niet dat je opeens 10 km moet gaan lopen. Maar gewoon iedere dag een klein stukje. Ik heb voor 25 euro een stappentellerhorloge gekocht bij de trekpleister. Op die manier kan ik goed en rustig opbouwen, zonder te overdrijven. Ik ben in
een jaar tijd van 100 naar 10.000 stappen per dag gegaan. In het begin was ik al blij dat ik een rondje van 400 stappen kon doen. Nu loop ik datzelfde rondje vaak er nog even achteraan als ik nog net niet aan t aantal stappen zit dat ik wilde maken :-)
t grappige is dat dit ook goed is voor je hoofd.
t Lijkt mij niet meer dan normaal dat t moeilijk is om positief te blijven als je je al zo lang niet goed voelt. Maar t gaat van 3 kanten. Je hebt niet alleen veel tijd voor negatieve gedachten. Maar je lichaam maakt ook geen endorfines (gelukshormonen) aan omdat je niet beweegt. Daarnaast maak je weinig leuke dingen mee, omdat je niks kunt ondernemen omdat je niet fit bent.
Wandelen maakt je hoofd leeg en zorgt ervoor dat je je beter voelt.
Daarnaast bouw je spiermassa op. Hoe hoger je spiermassa, hoe minder inspanning t kost om te bewegen. Vergelijk jezelf met een topsporter. Om te kunnen winnen (een gelukkig leven te leiden) moet je trainen trainen trainen en nog eens trainen. Een topsporter kan een uur lopen zonder te zweten. Dat lukt mij nog niet. Kwestie van meer spieren en conditie opbouwen.
Ik hoop dat je hier iets mee kan. Wellicht kun je via de huisarts verwezen worden naar een fysio of andere therapeut om je te helpen om t bewegen rustig op te bouwen.
En misschien zijn er nog andere forumleden die iets anders bedacht hebben.
Als je nog vragen hebt, weet je ons te vinden. Desgewenst kan je iemand ook een persoonlijk berichtje sturen.
Succes!