Auteur Topic: pijn in de benen  (gelezen 1894 keer)

MamaHanna

• Newbie
  • *
pijn in de benen
« Gepost op: oktober 13, 2017, 19:02:08 »
Mijn dochter van 6 klaagt regelmatig over flinke pijn in haar benen. We kunnen het niet echt verklaren. Ik heb ook niet echt het idee dat ze nu een groeispurt doormaakt of zo. Het speelt zelfs al een paar jaar. Coeliakie heeft ze nog niet zolang (voor zover wij weten i.i.g.). Het komt ook op verschillende momenten ineens opzetten.
Kunnen deze pijnen met Coeliakie te maken hebben? Hebben meer kinderen hier last van?

debor@h

• Newbie
  • *
Re: pijn in de benen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2017, 20:25:45 »
Heeft ze tekorten, zoals Magnesiumtekort? Magnesium zit o.a. in bananen.
Hebben jullie dit al eens bij de Huisarts aangekaart?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: pijn in de benen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2017, 22:22:44 »
Het kan spierpijn zijn of het kunnen gewrichtsklachten zijn, dat komt allebei voor bij coeliakie. Zie ook http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=25563.0

Ik las in het boek 'Gluten Freedom' over een man met diabetes die een doof gevoel had in zijn been, en die bleek coeliakie te hebben, dat was het enige symptoom. Het is een neurologische reactie op gluten. Bij 'perifere neuropathie' zoals het heet krijg je een prikkelende sensatie in je voeten of handen, een doof gevoel, tintelingen of pijn. Het hangt soms samen met een tekort aan vitamine B12. En lastig is het ook, want er zijn mensen die warm of koud niet goed kunnen voelen en die branden hun vingers aan een hete pan zonder het te merken, of die snijden zich zonder dat ze er erg in hebben. Bij volwassenen bij wie dat lange tijd bestaat voordat ze de diagnose kregen, gaat het niet meer (helemaal) over, bij kinderen doorgaans wel.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.