Auteur Topic: Coeliakie of niet..  (gelezen 2306 keer)

Simonesimone

• Newbie
  • *
Coeliakie of niet..
« Gepost op: oktober 06, 2017, 20:47:14 »
Hallo allemaal,

Ik heb een zoontje van 1,5 en ik vraag me af of hij wellicht een gluten intolerantie heeft. Misschien kunnen jullie me op weg helpen? 

Hij heeft altijd erg stinkende, brijïge ontlasting. Beetje wittig/ plakkerig. Vaak flinke luiers vol. Laat ook flink stinkende windjes.  Dex is ons tweede kind, ook werk ik met kinderen, al heel wat poep gezien (en geroken..). Maar ik weet zeker dat dit niet normaal is. Dex poept 2/3 keer per dag.

Dex is een flinke gezonde jongen, voldoet niet aan het 'standaard' beeld van kinderen met coeliakie. Hij eet goed.

Dex heeft een totaal ander karakter dan zijn rustige broer. Dex kan flink boos worden. Soms weet ik niet wat er aan de hand is, soms heeft hij ook een prikkelbare bui in de ochtend na een goede nacht slaap.

Wat denken jullie? Zou het kunnen?

Bedankt voor het meedenken!

Baloo

• Jr. Member
  • **
Re: Coeliakie of niet..
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2017, 22:36:11 »
Vraag aan je huisarts of hij getest kan worden?

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: oktober 07, 2017, 08:14:37 »
Vraag je huisarts om een test inderdaad. En zeg er vooral bij wat je hier ook zegt, dat je met kinderen werkt en al heel wat poep hebt gezien, maar dat je zeker weet dat dit niet normaal is. Helaas denken veel huisartsen bij coeliakie nog steeds aan ondervoede kinderen met een groeiachterstand (wat zeker niet waar is), dus de kans dat hij je idee raar vind is redelijk groot. Sowieso lijkt zulke poep me een reden om e.a. uit te zoeken (kan natuurlijk ook wat anders zijn).

Simonesimone

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: oktober 07, 2017, 09:26:29 »
Een test.. dai betekent bloedprikken, of niet? Dacht eerst maar eens 'even' een tijdje glutenbrood eten te geven. Kijken of ik verandering zie.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: oktober 07, 2017, 10:42:38 »
Nee, dat is wel het laatste wat je zou moeten doen, glutenvrij brood geven, ook al klinkt dat als de makkelijkste oplossing. Als je kind het beter doet op glutenvrij brood, is er geen weg meer terug, of is die weg in elk geval een stuk moeilijker. Als je kind inderdaad niet goed tegen gluten kan, is de enige manier om dat vast te stellen met een bloedtest, later gevolgd door een darmonderzoek. Dat heeft alleen zin zolang je kind nog gewoon gluten eet. Eet hij geen gluten meer, dan is coeliakie heel moeilijk aan te tonen. Dus als je hem nu glutenvrij laat eten, gooi je je eigen glazen in; het wordt dan veel moeilijker om een echte diagnose te krijgen. Bovendien is de ervaring, dat het lichaam tot rust komt bij iemand die coeliakie heeft en geen gluten eet. Ga je dan weer gluten toevoegen aan het menu, dan gaat het lichaam zich heftig verzetten. En zijn de klachten vaak veel heftiger dan ooit. Het is in zo'n geval heel moeilijk om de glutenprovocatie vol te houden (hoewel de klachten na verloop van tijd wat kunnen afnemen).

Wat je zou kunnen vragen, als het nodig is om bloed te prikken, is of hij een verdovende zalf krijgt een half uur voor die tijd. Dan voelt hij er niets van, en dat maakt het een stuk eenvoudiger. Je moet het natuurlijk wel organiseren, even overleggen met de huisarts, kinderarts of het lab.

Het lijkt me dat er veel oorzaken kunnen zijn van afwijkende ontlasting, met coeliakie als één van de vele. Zijn er speciale redenen waarom je denkt aan coeliakie? Zit het in de familie? Is er iemand met een auto-immuunziekte in de familie (eerste of tweede graads bloedverwant)? Merk je dat je kind anders is na het eten van brood en koek? Of gezelliger als er een dag geen brood en koek op het menu staat?

Lengte en gewicht van kinderen zijn geen goede graadmeter. Bij kinderen die afvallen wordt coeliakie vaak snel ontdekt. Maar een groot deel van de kinderen met coeliakie heeft een normale groei en een deel heeft zelfs overgewicht, maar is tegelijk toch ondervoed, omdat het lichaam de vitamines en mineralen uit het eten niet goed kan opnemen.

Een gezond kind is een vrolijk kind, daar ben ik van overtuigd. Als je kind opstaat met een slecht humeur, dan vind ik dat een reden om verder te zoeken. Het zal niet meevallen om een arts daarvan te overtuigen. Ik werd door mijn huisarts naar huis gestuurd, omdat mijn kind geen huilbaby was, en dat was het beeld dat hij had van kinderen met coeliakie. Ook had hij harde knikkertjes in zijn luier en geen diarree, dus daardoor ging er ook geen lampje branden. Ik vertelde dat hij de hele dag alleen maar wilde slapen, en de huisarts vond dat ik hem maar moest wakker houden (?). Pas toen hij snel gewicht verloor en zijn eten uitspuugde, kwamen we met spoed terecht bij de kinderarts die al snel het probleem opspoorde. Deze 'klassieke' verschijningsvorm van coeliakie komt tegenwoordig niet meer zo vaak voor. Bij de meeste kinderen wordt coeliakie voor het derde levensjaar ontdekt, met mildere klachten.

Succes verder!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Simonesimone

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: oktober 07, 2017, 19:25:22 »
Bedankt voor het meedenken! Ik wacht maar even met de glutenvrij, maandag de huisarts bellen.  Moet ik van tevoren maar even goed onderbouwen waarom ik denk dat er meer aan de hand is..  ik ga nooit zómaar maar de huisarts. Mijn eigen huisarts zou me ws wel serieus nemen, maar die is afwezig...

Vanmiddag haalde ik trouwens mijn zoontje uit ned en leek hij echt pijn te hebben. (Ik koppel nu natuurlijk alles..) hij wist zich geen raad met zichzelf. Krijsen en strekken en in me willen klommen. Op schoot en weer eraf. Uit eindelijk na minuut of 10 rustig tegen me aan bijkomen.    Kan het zijn dat het nu ineens 'opkomt' ?

Los van vreemde ontlasting nu af en toe huilend wakker worden en ochtenden ook opvallend vroeg.

De vragen die je stelt mbt erfelijkheid. Mijn schoonzus is wel gevoelig (allergisch?) voor het een en ander. Bij haar lastig te peilen wat 'echt' is. Bijzondere Dame.  Wet iig geen gluten. (Paleo)

Of mijn zoontje anders is na een dag geen brood weet ik niet. Eten bij de lunch standaard brood. Vandaag voor het eerst niet, kan ok toch morgen es kijken of er iets anders is.

Hij sliep vandaag 2x 2 uur overdag. Vind ook ook erg veel voor 1,5..
hoe oud was jou kind toen zijn gewicht afnam en ging overgeven? Ik probeer dit voor te zijn.. (áls het dit is natuurlijk..)

Ewok

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2017, 11:05:18 »
Wat je naast de test van je huisarts kunt doen is je kind tijdelijk op een lactose vrij dieet zetten. Dit kan namelijk ook die stinkende ontlasting en winden veroorzaken. Het komt vaak voor bij (nog niet ontdekte) coeliakie maar kan ook op zichzelf staan. Als je lactose weglaat heeft dat geen gevolgen voor een eventuele diagnose later. Bij een lactose intolerantie hoort bij kinderen meer het beeld van grote, gezond uitziende kinderen met bolle rode wangen. Vaak wel met een eeuwige snotneus. Precies het tegenovergestelde van het klassieke beeld van coeliakie.

Wat het prikken betreft. Je kunt vaak ik het ziekenhuis een afspraak maken op de kinderafdeling. Daar hebben ze een pedagogische medewerker die eerst met je kind gaat doornemen wat er gaat gebeuren. Bij ons met een pop. En ze snappen ook dat jij niet degene wilt zijn die hem vasthoud maar ze zorgen dan voor een extra verpleegster. Dan heb jij je handen vrij om te troosten. Mijn dochtertje heeft nog nooit gehuild bij bloedprikken. En ze heeft het al flink voor haar kiezen gehad. Zelfs mijn zoont die 2 hele slechte ervaringen heeft gehad en panisch was kan ik nu gewoon meenemen zonder problemen. Al vinden ze het natuurlijk niet leuk.  :nee:

Succes verder.