Auteur Topic: Wie heeft recepten/ideeŽn voor glutenvrije en koolhydraatarme tussendoortjes?  (gelezen 3364 keer)

MamaHanna

• Newbie
  • *
Hanna (6 jaar en diabetes type 1) heeft 's middags uit school vaak honger. Toch mag ze maar 15 koolhydraten eten tot aan het avondeten, want extra bijspuiten (met de pen) wil ze niet. Wie weet er lekkere en goed vullende tussendoortjes die zowel glutenvrij als koolhydraatarm zijn? Dochterlief lust niet alles, ze eet pertinent geen noten/zaden/pitjes :roll:
Kwark met fruit, komkommer, worst en kaas kan ze inmiddels bijna niet meer zien...

Of heeft iemand tips voor brood dat meer vult (langzame koolhydraten)? Dan heeft ze misschien ook minder honger 's middags?

debor@h

• Newbie
  • *
Re: Wie heeft recepten/ideeŽn voor glutenvrije en koolhydraatarme tussendoortjes?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2017, 20:10:38 »
Wat lastig en vervelend voor haar  :(

Je geeft aan dat ze geen noten wil eten, maar lust ze wel baksels van amandelmeel (brood of cake)? Dat vult heel erg.

Suikervrije kokosmakroon zou ook een optie kunnen zijn.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Wie heeft recepten/ideeŽn voor glutenvrije en koolhydraatarme tussendoortjes?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 04, 2017, 23:27:01 »
Als het gaat om glutenvrij brood vind ik Yam (o.a. bij de Jumbo te vinden) stevig en goed vullen. Ik eet zelf relatief koolhydraatarm en vind dat een boterham met een gebakken ei heel goed vult. (Kun je opleuken met gebakken spek, kaas, tomaat, champignon, paprika of op een plak ham, enz.)
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2017, 09:10:54 »
Misschien een gevuld omelet maken met dingen er in die ze lekker vindt en daar punten van snijden?

Of een kleine portie van avondeten dat ze lekker vindt? Beetje soep, overgebleven gehakballetje, zoiets?

Ik weet niet of peulvruchten teveel koolhydraten bevatten, maar als die kunnen, zou je ook nog kikkererwtendip (hummus) met wat groenten kunnen geven. Of misschien leukt een yoghurtdip de saaie komkommer op?

En eet ze ook geen gemalen noten/zaden/pitjes? Pindakaas?
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

MamaHanna

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2017, 10:39:57 »
Bedankt voor de ideeŽn!
Omelet is idd een goed idee. Was ik nog niet opgekomen. Het Yam brood kunnen we ook eens proberen.

Baksels met amandelmeel ben ik aan het uitproberen, maar niet alles valt in de smaak. Kwestie van doorzetten en uitproberen denk ik.
Het amandelmeel van Holland&Barret vind ik nog wat grof, maar ik heb nu ook het zelfrijzend amandelmeel van Koopmans gevonden en dat ziet er qua structuur iets fijner uit. Wellicht bevalt dat beter.

Hanna moet misschien ook nog wennen aan de nieuwe smaken. De suikervervangers smaken ook iets anders natuurlijk. ;)

We gaan aan de slag, maar alle ideeŽn zijn natuurlijk nog welkom! :D

12cook

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie heeft recepten/ideeŽn voor glutenvrije en koolhydraatarme
« Reactie #5 Gepost op: oktober 05, 2017, 15:15:27 »
Pindakaas-koekjes vullen behoorlijk, en zeker als je ze met minder suiker bakt bevatten ze minder koolhydraten dan gewone koekjes.
Ik gooi pindakaas, ei en wat suiker in een schaal. Goed doorroeren en in de oven op 150 graden. Ik maak vaak een soort plaatkoek, ipv losse koekjes. Dan zal je wel moeten wegen hoeveel gram je Hanna geeft.

Courgette-pannenkoekjes van geraspte courgette (wel laten uitlekken met wat zout eroverheen) met een ei. Evt wat aardappelpuree poeder erdoorheen als t erg nat blijft (tel de koolhydraten in de pureepoeder wel mee). Ook lekker met wat spek, ham of kaas erdoorheen. Beetje curry of ketchup erbij.

Kopje soep:
Heldere groentesoep met wat vlees. dan heb je nog 15 gr koolhydraten over voor een boterham, croutons of soepstengels erbij.
Courgette / prei soep (kook de groente met een bouillonblokje en pureer. Niet teveel water gebruiken, dan heb je geen aardappelpuree oid nodig om het te binden). evt opleuken met een scheutje room of wat spekjes.
Erwtensoep (wel even naar de koolhydraten kijken)
Bonensoep (daar kan ik niet zo goed tegen, dus geen ervaring mee)

Zelfgemaakte groentechips. Groente in dunne plakjes snijden met keukenmachine of mandoline. Eetlepel olie en evt zout en / of kruiden eroverheen en in de oven bakken. Sausje erbij. Gekochte groentechips bevatten helaas veel koolhydraten omdat ze er suiker aan toe voegen :-(

Schuimpjes gebakken met zoetstoffen ipv suiker.

Ik zal nog even nadenken over andere tussendoortjes.
Hoe gaat het met het gewicht van je dochter? Hoe ging het voor de diagnoses met eten?

12cook

• Gold Member
Re: Wie heeft recepten/ideeŽn voor glutenvrije en koolhydraatarme
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2017, 15:27:29 »
Ow en ken je deze producten al?

http://www.zeropasta.nl/

Er zijn meer aanbieders, oa verkrijgbaar bij de action, maar ook in de supermarkt ed.
Ik vind de geur meer dan afschuwelijk als je de verpakking open maakt, maar na goed afspoelen is dat redelijk weg.
Tis wel een beetje glibberig, dus ik verstop het in een flinke saus: kipkerrrie of pastasaus.
De dunne sliertjes kunnen prima door de soep.

Biedt Hanna misschien de mogelijkheid om eens een lekker toetje te eten of als tussendoortje als ze echt rammelt van de honger.

MamaHanna

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: oktober 05, 2017, 16:35:08 »
Die Zeropasta lijkt me wel wat om te proberen! Ik had het nog nooit gezien... We zijn natuurlijk nog nieuw in de glutenvrije (en soms koolhydraatarme) wereld.
Pindakaas lust Hanna helaas ook niet. Ze is echt een slechte eter... :(
De diŽtiste in het zh raadt ook aan in haar nu niet teveel te belasten met nieuwe dingen leren eten. Al het glutenvrije eten is even genoeg op dit moment. Ik bewaar sommige tips dus voor een later moment. Andere ga ik wel snel eens uitproberen!
Vanmiddag hebben we al een broodje met omelet gegeten.  :P
Hanna is in 3 maanden tijd een kilo aangekomen. Dus dat is wel fijn. Het is een klein en tenger poppetje, maar dat zit in de familie. Groente eten is nooit echt favoriet geweest. Ik dacht, dat komt vanzelf wel. Maar nu ze deze ziektes heeft kijk ik er toch wat anders tegenaan. Haar broer van 10 eet nog veel slechter, maar die heeft gelukkig geen aandoeningen. Broer van 12 houdt juist wel erg van groenten, aardappels en vlees.

Aithra

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: oktober 05, 2017, 18:20:04 »
Misschien vindt ze iets van auberginekoekjes lekker? Je kan ze op veel verschillende manieren maken.. zelf gebruik ik gekookte aubergine, parmezaanse kaas, ei, peterselie en knoflook en bak ze dan in de olie. In plaats van aubergine gebruik ik ook wel eens bloemkool of courgette. Kan zijn dan het wel wat nat wordt.. als bindmiddel gebruik ik dan een beetje paneermeel, maar misschien zijn er ook koolhydraatarme alternatieven, johannesbroodpitmeel ofzo?
Of een frittata? In principe met alles te maken wat je maar over hebt aan groenten.. sperziebonen en courgette zijn hier favoriet.
Als ze van tonijn houdt, zijn (gebakken) tonijnballetjes wellicht nog een idee (te maken met bv ricotta)?
Of muffins met pompoen en amandelmeel?

Zal niet makkelijk voor haar zijn.. twee nieuwe diŽten om aan te wennen! Zijn er bepaalde dingen die ze erg lekker vindt? Misschien kent iemand hier daar dan nog een lekker recept mee. Succes in ieder geval, voor jullie beiden. :)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: oktober 05, 2017, 22:13:14 »
Ik maak deze muffins van amandelmeel voor mijn zoon: http://gezondlevenvanjacoline.blogspot.nl/2012/09/muffins-van-amandelmeel.html

In plaats van amandelmeel kun je ook een andere soort meel gebruiken, rijstmeel of maismeel bv. De amandelbakmix van Koopmans bestaat niet voor 100% uit amandelen, dus ik weet niet of het daarmee lukt.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2017, 19:48:09 »
Misschien kipspiesjes of gehaktballetjes?
Je kunt bij de Jumbo en AH flesjes gepasteuriseerd vloeibaar eiwit kopen. Met zoetstof kun je daarmee zelf merengue maken. Vloeibare zoetstof werkt niet, het is even zoeken welke zoetstof in poedervorm wel werkt. Met deze: https://www.bodyenfitshop.nl/no-sugar/ ging het goed, maar ik vond de bijsmaak niet zo lekker. Deze: https://www.bodyenfitshop.nl/superfood/suiker-vervanger/sukrin/sukrin1/ vind ik wel lekker smaken, maar ik heb nog niet geprobeerd er merengue mee te maken.
Kokosmeel is lager in koolhydraten dan gewoon meel. Heb je daar al eens mee gebakken? Hierboven zag ik ergens al de tip van kokosmakronen voorbij komen. Ei, kokosrasp, eventueel wat kokosmeel en zoetstof. Lijkt me erg lekker!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

MamaHanna

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: oktober 07, 2017, 12:22:56 »
@Tine, deze muffins ga ik zeker eens proberen! Het amandelmeel van Koopmans bevat al rijsmiddelen, dus dan kan ik de baking soda achterwege laten.

12cook

• Gold Member
Re:Wie heeft recepten/ideeŽn voor glutenvrije en koolhydraatarme tussendoortjes?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 10, 2017, 10:32:08 »
"De diŽtiste in het zh raadt ook aan in haar nu niet teveel te belasten met nieuwe dingen leren eten. Al het glutenvrije eten is even genoeg op dit moment. "

Ik ben niet voor dwang met eten. Maar dit vind ik een bijzonder advies.
Begrijp me goed, ik snap heel goed dat er veel op jullie allemaal afkomt. Jij moet anders leren boodschappen doen en koken, zij moet andere dingen leren eten. Dat gaat niet in 1 dag. En je kan ook onmogelijk alle receptjes die mogelijkerwijs kunnen in 1 week proberen. Dat zou ook absurd zijn.

Maar ieder normaal, gezond kind op die leeftijd moet bepaalde dingen leren eten. Het lijkt me toch dat deze dubbele diagnose daar niks aan verandert.... Er is een verschil tussen iets aanbieden en iets opdringen. Bovendien, je bent toch juist op zoek naar een voor je dochter fijne variatie. Ze is nu op sommige dingen uitgekeken. Ik zie dan niet zo  goed waar dat "belasten" vandaan komt.

Ik was 14 toen ik glutenvrij moest gaan eten. En in dat eerste jaar heb ik echt dingen geprobeerd die niet te vreten waren. Maar sommige dingen vallen beter uit dan andere, en sommige dingen worden beter gewaardeerd dan andere. Zo gaat dat. Mijn ouders zaten er ook wel eens naast qua wat ik lekker zou vinden. Maar dat betekent niet dat je niet iets kunt proberen.

Ik hoop echt dat Hanna snel aan de diagnoses went en qua eten niet meer beter weet. En ik heb er alle vertrouwen in dat jij je weg er wel in zal vinden. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk. En als je je hart wilt luchten, kan dat hier op het forum altijd. Iedereen heeft af en toe een dip, een baaldag en / of helemaal genoeg van het dieet. Dat is ook volkomen logisch, want uiteindelijk komt het altijd neer op "nee" zeggen. En dat is gewoon niet leuk.
Maar we weten waar we het voor doen en we zijn hier op het forum om elkaar te helpen bij moeilijkheden, problemen en dipjes!

Kokki

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: oktober 11, 2017, 20:52:40 »
Een kookboek met 100 traktaties met weinig koolhydraten : Sweet and Savory Fat Bombs van Martina Slajerova, o.a. op bol.com, wel in het Engels en ze werken er veel met zoetstoffen als erythritol en stevia, maar die zijn via internet wel te bestellen.

Met hele simpele dingen maar ook dingen waar ze bij Heel Holland Bakt jaloers op zijn...

MamaHanna

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: oktober 13, 2017, 19:20:57 »
bedankt allemaal! Wij kunnen voorlopig weer vooruit met proberen en wennen aan nieuwe smaken!